Het is 23 jul 2025 16:59

Auteur Hel licht.
 Hel licht.
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 21:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vandaag ben ik hier in de buurt een motocross gaan fotograferen.
Maar ik heb bijna geen geslaagde foto's.

Hoe het in Nederland was vandaag weet ik niet maar hier in het Noorden van België zaten we met een superheftig winterzonnetje. Eentje die verblindend scheen, laag aan de horizon. En dat in combinatie met een tamelijk fletse lucht. Niet de staalblauwe hemel dus die je soms hebt met zulk licht.
Tegen de zon in fotograferen was dus al compleet uitgesloten, en alles wat daar omtrent kwam eigenlijk ook. In feite was het alleen maar mogelijk om compleet van de zon weg te fotograferen.

Het tweede probleem is dat de motoren en de kledij van die crossers maar al te vaak witte stukken bevatten.
Als die felle winterzon daar op schijnt (wat ze dus constant deed) dan zit je gegarandeerd met uitgebrande stukken. Zowat al mijn foto's zitten dus met dit probleem.

Mijn vraag is dan ook: hoe gaan jullie daar mee om, met zulke omstandigheden?
HDR is in elk geval al uitgesloten wegens de beweging in het onderwerp. Maar hoe doen jullie het dan wel om toch met een aantal geslaagde foto's thuis te komen? Gebruiken jullie daar een ND-filter voor? Of een pol-filter? Of flitsen jullie misschien bij?.....Of laten jullie in zo'n geval gewoon het fotograferen achterwege omdat het toch quasi onmogelijk werken is :P ?

Ik ben eens benieuwd wat julli tips hieromtrent zijn.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Hel licht.
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 21:45 
Lid
Fotografie

Ik neem mijn camera met dit weer niet mee. Contrast is veel te hoog en het maken van goed belichte foto's is zoals je het zelf ervaren hebt eigenlijk niet goed mogelijk :)
Als je toch wilt fotograferen, zoek dan een plekje op waar het contrast dus niet zo vreselijk hoog kan worden.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hel licht.
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 21:47 
Lid
Fotografie

Ben er niet zo mee bekend maar wil je superregistraties of mooie motorcross foto's volgens eigen stijl..?
Bedoel hiermee dat je je foto's zo kunt maken zoals je zelf wilt. Nadeel is dat niet iedereen er van gecharmeerd zal zijn.
Dus wat mij betreft altijd foto's maken en achteraf op de computer bepalen welke jou het meest aanspreken en misschien nog wat nabewerken.
Als je zou werken in opdracht en je moet fantastische registraties afleveren zouden bv jeroentje of sports-photgraphy je beter kunnen helpen...

Hel licht.
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 22:37 
Lid

spotmeting op de witte delen, 1 a 1 1/2 stops overbelichten

greets

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Hel licht.
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 23:18 
Lid
Fotografie

ND-Filter lijkt me hier niet zo geschikt vanwege de sporters met hun witte pakken die eveneens overbeichting opleveren. ND-Filter is meer om de lucht te temperen en daardoor het landschap zelf wel goed te kunnen belichten.

Zou inderdaad met spotmeting aan de slag gaan op het wit van de pakken, en in RAW schieten om naderhand even iets meer ruimte in de nabewerking te hebben.

Hel licht.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 00:46 
Lid
Fotografie

Niets is onmogelijk en ik fotografeer in alle omstandigheden.
Maar als ik vind dat het niks wordt dan maak ik ook niks maar dat komt zelden voor.

In jou geval had je ook mooie silhouette kunnen maken?
Of in flitsen met je opzet flitser vanaf een meter of 3 a 4 van het object af?

Hel licht.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 00:55 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ieder licht is bruikbaar tot op zekere hoogte. Maar een laagstaande felle winterzon maakt zeker dingen mogelijk.

Fotograferen is spelen met licht. Waarom inderdaad niet tegen de zon inschieten. Tegenlicht is ook licht en kan hele mooie dingen opleveren.
Daarnaast levert een laagstaande felle zon van opzij heerlijk lange schaduwen op.

Het harde contrast wat ontstaat is misschien inderdaad nog wel met een flitser wat op te lossen.

Hel licht.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 01:07 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Persoonlijk als ik een foto moet maken met veel wit gebruik in in mijn scn de stand sneeuw...dat werkt vaak erg goed, alleen moet je wel oppassen dat de rest niet te donker word...

Hel licht.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 02:22 
Lid
Fotografie

Spot meting lijkt me lastig met deze snelheid.. als je daarna het compo wilt bepalen.dus denk ik centrum gericht en dan wat onder belichten??? Lastig is het.. ik vind harde zon bij kleurige dingen wel mooi.

Hel licht.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 17:52 
Lid
Fotografie

Spotmeting lijkt me ook praktisch onmogelijk door de snelheid van het onderwerp.
Centrum gericht? Dat zal ik de volgende keer eens proberen. Alhoewel ik denk dat het gewoon een probleem is van het dynamische bereik dat in dergelijke omstandigheden gewoon tekort schiet, wat je ook probeert. Daarom ben ik ook blij dat sommigen hier de raad geven om de camera gewoon thuis te laten in zulke weersomstandigheden :).

Volgens mij is dit dan ook een situatie waar je moet aanvaarden dat er uitgebrande delen in de foto zitten. Als je in dergelijke situaties tegen het licht in fotografeert dan kies je er zelfs heel bewust voor om uitgebrande delen te hebben. En dat is wel iets dat ik nog moet leren denk ik....om zoiets te kunnen aanvaarden ;-).

Hel licht.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 17:59 
Lid
Fotografie

je kunt toch na het nemen je foto onder belichten?
Ik weet niet hoe groot de uitgebrande stukken zijn eigenlijk, maar als het kleine stukken zijn hoeft het toch niet direct een probleem te zijn.

Gezien het stuk over exposure to the right, kun je prima in photoshop het licht nog wat terug schroeven. desnoods met het penseel in de adobe raw converter.

Hel licht.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 18:38 
Lid
Fotografie

I try to expose right, not to the right ;-).

Ik loop in elk geval liever het risico om onderbelichte stukken in mijn foto's te hebben dan overbelichte. Want als er (te grote) uitgebrande stukken in zitten dan valt er nadien niks meer te compenseren.
Kleine stukjes die zijn inderdaad dikwijls nog wel min of meer te redden. Meestal met selectief "shadow-highlight" toe te passen. Soms met een beetje zachtjes cloonen erbij.

Ik zal straks eens een paar "geredde"-foto's van gisteren posten. Want er zaten er wel een paar tussen die gelukt waren...maar niet veel.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp