David Noton daar heb ik zelfs DVD's van

Maar voorlopig nog geen Lee starter set van 200 euro met 2 filters en een houder
Maar ik zal even antwoorden en ook het eerste gegeven antwoord even corrigeren

ND 1, 2 en 3 stops
ND Grad 1, 2 en 3 stops
Circulair Polarisatie filter.
En tabacco's zijn alleen 'in' bij CSI Miami en bij Topgear en Miami Vice maar erg retro. Nadeel kan zijn dat ze allen A formaat te verkrijgen zijn van Cokin en dat dit voor lenzen tot en met 67mm geschikt is een de meeste wideangles zijn tussen de 72 en 82mm.
Zoals al gezegd zijn ND's ook tijd vertragers en dus niet na te bootsen door alleen maar de Ev schuif naar links te gooien. En een Circulair Polarisatie filter is uberhaubt niet naar te bootsen. Hooguit het saturatie gedeelte.
Het klopt dat je in PS of andere software kunt rommelen met verloop filters echter ook verloop filters geven andere tijdsverschillen en dus is dat later niet meer te corrigeren.
Als je een foto moet maken met veel contrast verschil tussen voorgrond en lucht en je dan maar een gemiddelde verkeerd belichte foto maakt en daar in PS nog hoopt iets van te kunnen maken door burn and dodge of gradient filters komen bedrogen uit. Je hebt tegen uitgebeten luchten aan gezeten of je zit er al in en bent dus data kwijt en in het donkere gedeelte zul je moet belichten wat tot ruis gaat leiden.
Voor landschappen is een Statief ondanks IS op veel lenzen en onontbeerlijk ding en ald die hebt en in de Golden Hours gaat fotograferen dan zijn filters belangrijk en zullen ze direct in het RAW gedeelte de maximale informatie vastleggen zodat je over minder ruis in de donkere delen en meer detail in de lichte delen hebt.
In veel gevallen zijn de contrasten niet meer dan 3 stops en kom je nog net weg met PS ed. Ik zou alleen echte landscapers aanraden als er al meer tijd gebruikt wordt met statieven ed om ook filters te gebruiken en dus ook ND Gradients.
Dit zijn als het mag een paar voorbeelden van Noveber 2009 in Duitsland waar ik een B+W Kaessmann slim Circ Pola voor gebruikt heb en helaas geen ND aangezien ik een Cokin set heb en alleen de CP als schroef filter en een hybride constructie tot Vignetting zou leiden