Het is 21 jul 2025 16:38

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur Scherpte (+ foto's)
 Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 11:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De camera instellingen kan je ook eens nakijken. Stelt hij scherp op meerdere plekken, of heb je centerpunt bv? Vast punt of bewegende (vliegende kippen) stand? En zelf goed beoordelen door je oculair om te zien of het scherp is.
Verder gewoon naar de tips van karin luisteren...... Is bij mij ook redelijk goed gekomen :) Stapje voor stapje en niet te snel willen. Veel oefenen :cool
Gr Jan

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 27 maart 2010 09:40 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik heb foto's bijgevoegd, misschien dat iemand kan vertellen of de scherpte nu wel goed is?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 27 maart 2010 10:20 
Lid
Fotografie

Foto's zien er goed scherp uit :up
f/8 geeft altijd goede resultaten: in het diafragma-gebied f/8 - f/11 opereren alle lenzen goed.
De sluitertijd is goed (past uitstekend bij de gebruikte brandpuntsafstand).

Nu is de vraag waarom de andere foto's onscherp tonen?
Dat kan bijvoorbeeld komen doordat je niet naverscherpt hebt na het verkleinen.
Dat kan ook bijvoorbeeld komen doordat je niet goed hebt scherpgesteld.
Dat kan ook bijvoorbeeld komen doordat je lens niet optimaal presteert bij volle lensopening (grootste diafragma = kleinste f-waarde).
Is nu een kwestie van systematisch onderzoek doen.
Bij het diafragma van f/8 (bij dit diafragma doen alle lenzen het goed) heb je in combinatie met een juiste sluitertijd wel een scherpe foto weten te maken.

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 27 maart 2010 11:14 
Lid
Fotografie

Ik dacht dat ik altijd al mijn foto's naverscherpt had na het verkleinen, maar ik deed eigenlijk alleen contrast toepassen :blush
Ik heb er veel van geleerd. Ik ga er verder mee oefenen! Bedankt...

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 27 maart 2010 11:36 
Lid
Fotografie

Ahhaaaaa.... :D
Kijk even of dat het enige is, waardoor de onscherpte werd veroorzaakt.
Ik zie dat je ook best wel trage sluitertijden hebt gehanteerd, dus misschien is dat een puntje van aandacht.

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 27 maart 2010 14:19 
Lid
Fotografie

Ja klopt Henry! Ik begin nu pas een beetje te begrijpen dat het allemaal met elkaar werkt.
Eerlijk gezegd, deed ik gewoon maar wat... Eigenlijk best zonde he :blush
Maar goed, ik ga lekker door met oefenen...

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 28 maart 2010 09:06 
Lid
Fotografie

ik heb hier ook problemen mee gehad, maar heb het nu aardig onder controle met dieren/mensen/objecten..bij portret af-s en dieren in beweging af-c en zoveel mogelijk richten op de ogen
maar bij landschappen wil je graag alles scherp van voor naar achter..wat ik heb begrepen is ook gebruik te maken van af-s en een wat hogere diafragma..maar waar moet ik scherpstellen
heb wel wat gelezen over 1/3 en 2/3, of oneindig..en een tabel met dofmeister,liggende 8 op het objectief/brandpunt? maar heb vaak niet de scherpe foto's die ik/je zou willen hebben..dus waarop scherp te stellen? wie maakt mij wijs.. :D
voor mij en mischien anderen wel een mooie aanvulling op dit topic..of toch een topic over openen

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 28 maart 2010 10:19 
Lid
Fotografie

Met de Depth Of Field calculator van dofmeister en anderen kun je uitrekenen met welk diafragma en brandpunt welke scherpte diepte je hebt. En dat 1/3 2/3 verhaal komt neer op ongeveer DOF. Als je een wideangle lens hebt zeg maar van 10 t/m 28mm dan kun je als je bijvoorbeeld tussen de f/8 en f/16 scherpsteld op een punt 1/3 diep in de compositie dat je foto dan van voor tot achterin (oneindig) scherp is. Met de DOF calculator kun je dat exact uitrekenen. Maar met een 17mm heb je op f/8 al scherpe foto's als je ongeveer een meter of 5 in de diepte scherp steld.

Zo is het 'ongeveer' als je meer wilt weten dan moet daar maar een apart topic over komen want dat is iets te complex om dit topic mee te bevuilen :) En misschien iets te expliciet om er vol in te gaan als je voorlopig nog met klepels en horen van werkt :)

Jeroen

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 28 maart 2010 10:39 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Met de Depth Of Field calculator van dofmeister en anderen kun je uitrekenen met welk diafragma en brandpunt welke scherpte diepte je hebt. En dat 1/3 2/3 verhaal komt neer op ongeveer DOF. Als je een wideangle lens hebt zeg maar van 10 t/m 28mm dan kun je als je bijvoorbeeld tussen de f/8 en f/16 scherpsteld op een punt 1/3 diep in de compositie dat je foto dan van voor tot achterin (oneindig) scherp is. Met de DOF calculator kun je dat exact uitrekenen. Maar met een 17mm heb je op f/8 al scherpe foto's als je ongeveer een meter of 5 in de diepte scherp steld.

Zo is het 'ongeveer' als je meer wilt weten dan moet daar maar een apart topic over komen want dat is iets te complex om dit topic mee te bevuilen :) En misschien iets te expliciet om er vol in te gaan als je voorlopig nog met klepels en horen van werkt :)

Jeroen
tis voorlopig nog inderdaad de klepels en horen, maar ga daar wel mee aan de gang..dit geld ook voor het 1/3 2/3 verhaal zal dat eens in de praktijk brengen door het zelfde onderwerp op meerdere scherpstelpunten te fotograveren en te kijken wat het doet..zal dat eens gaan doen op 18mm tot 28mm in combi met f8 tot f11
18mm f8 en 5 meter zal ik ook meenemen, :up

mocht ik er niet uit komen of niet naar wens zijn open ik een apart topic

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 30 maart 2010 21:09 
Lid
Fotografie

Een heel handig programmaatje om je foto's optimaal te verkleinen met de gepaste scherpte is BD-sizer.

Hier te downloaden: http://www.idimager.com/downloads/freeware

Uitleg is hier te vinden: http://forum.belgiumdigital.com/f21/bdsizer-3-3-1-resize-software-239519.html

Wat betreft de foto's die je hier hebt gepost: probeer in elk geval om de ISO zo laag mogelijk te houden. ISO 800 op een Canon 1000D zal je zeker niet de scherpste foto's opleveren.

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 30 maart 2010 21:53 
Lid
Fotografie

ik vind dat 1/60" uit de hand problemen kan geven qua scherpte.
In vroeger jaren had Leica een zwart vel met hierop het woord Leica in kleine puntjes.
Als je een vaste hand dat waren het op de foto ook puntjes en geen streepjes.
Kun nu ook proberen, gewoon een stel puntjesop papier zetten of met een speld erin prikken en dan moet je maar eens kijken wanneer je nog puntjes hebt.

NB Je boft ik heb nog zo'n velletje liggen.
Heb hem gcopieerd en stuur hem naar je @mail adres is nl 2 mB groot.

flipje

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 30 maart 2010 23:12 
Lid
Fotografie

renee schreef:
Ja klopt Henry! Ik begin nu pas een beetje te begrijpen dat het allemaal met elkaar werkt.
Eerlijk gezegd, deed ik gewoon maar wat... Eigenlijk best zonde he :blush
Maar goed, ik ga lekker door met oefenen...

Nu je de samenhang begrijpt, gewoon lekker oefenen. Kijk ook eens wat een correctie met de +/- knop doet.
Nog een tip: door al het gedraai en geschuif, is het verstandig om (regelmatig) te kijken welke instellingen er zijn ingesteld. Zeker verstandig om te doen bij het weer uit de tas oppakken van je toestel voor een nieuwe fotosessie. ;)

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 31 maart 2010 11:07 
Lid
Fotografie

Ik heb ook een 1000d. Ik had aan het begin ook onscherpe foto's. Maar toen kwam ik er achter dat je bij de picturestyles/beeldstijl de scherpte in kan stellen. Dit kan je denk ik ook nog even doen! :upc

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 31 maart 2010 11:12 
Lid
Fotografie

Ik zie bij de foto's staan dat er met Iso 800 geschoten is. Dat is natuurlijk ook niet echt iets om scherpe foto's mee te krijgen. Zet dat maar eens op 100 of 200. En probeer het dan nog eens.

Gaston

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 31 maart 2010 15:13 
Lid
Fotografie

Als ik onder de 800 iso had gezeten, had ik onscherpe foto's gehad, zie het verhaal van henry...

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 31 maart 2010 15:17 
Lid
Fotografie

Gaston:
Citaat:
Ik zie bij de foto's staan dat er met Iso 800 geschoten is.

Dit hoeft helemaal geen probleem te vormen, als je er maar voor zorgt dat je belichting helemaal klopt. Dan valt de ruis reuze mee.
Zelf heb ik een D90 van Nikon en ooit eens een test mee gedaan wat iso betreft. Je kan met de D90 rustig nog naar een iso 2000 zonder verlies in scherpte of overdadige ruis.
Vaak is de onscherpte van de foto de sluitertijd keuze of diafragma keuze de oorzaak.

Groetjes Karin

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 31 maart 2010 16:53 
Lid
Fotografie

Precies en ruis onkunde van de fotograaf, want zelfs oudere 'ruisbakken' werden door professionals gebruikt voor afdrukken op abri's en national geographic. :)

Maar je zult dan ff ETTR moeten toepassen, wat voor alle soorten fotografie behalve nacht opnames wel aan te raden is. Aangezien je meer detail vastlegd en dat betekent dat minder goed belichte foto's dmv de belichtingscomputer in de body, die een gemiddelde belichting meet en beoordeeld en altijd naar 18% grijs wil ipv echt Zwart of echt Wit, idd tot onschepte kunnen leiden. Dan is de opname dus niet onscherp maar door ontbreken van informatie kan de sensor niets anders dan gokken wat er aan detail is.

Maar gemiddeld genomen is de heilige drieeenheid belangrijk.

Hier is dat, ISO, sluitertijd, en diafragma. In het leger is dat je helm, gasmasker en wapen, en in de kerk weer iets anders :)

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 03 apr 2010 16:00 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik denk dat er een groot deel van het probleem ligt aan de instellingen van je camera. Beide belangrijke instellingen zijn al genoemd, maar allebei zonder uitleg hoe je dit precies moet doen. Het valt mij ook op dat je hier geen reactie op geeft renee. Komt dat misschien omdat je niet weet wat er bedoeld wordt? Mocht dat het geval zijn dan heb ik een tutje geschreven waarin ik uitgebreid uitleg hoe je dit bij een Canon camera kan instellen. Klik hier om hem te lezen.

Veel succes! :zwaai

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 03 apr 2010 16:08 
Lid
Fotografie

Je kan ook boven de iso 800 foto's maken, maar dan krijg je inderdaad met je huidige camera last van ruis. De invloed van de ruis kun je weer beperken door gebruik te maken van ETTR (even googlen of zoek op dit forum naar een post van Nagtie over dit onderwerp).

Scherpte (+ foto's)
BerichtGeplaatst: 06 apr 2010 11:04 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Ik heb even naar de exif gekeken van je laatste foto en zie dat je met een Canon 1000D je foto's maakt. Nu heb ik geen verstand van Canon's, dus ik heb even hulp nodig van iemand met Canon-kennis op dit forum.

Om beter vast te stellen wat er met je foto's aan de hand is, wil ik het volgende voorstellen.
Maak eens een foto op de volgende manier:
- ga naar buiten met je camera als het lekker licht is.
- plaats je camera op een tafel (of zet hem vast op een statief).
- plaat iets voor de camera (bijvoorbeeld op een afstand van zo'n 3 meter)
- stel je camera in op diafragma-voorkeuze.
- stel je camera zo in dat hij automatisch scherp stelt.
- stel je camera in op JPEG Fijn en beeldgrootte op Groot.
- kies diafragma f/8
- stel scherp op je onderwerp door de ontspanknop half in te drukken (je ziet als het goed is je lens nu scherpstellen)
- kijk na het scherpstellen naar je instellingen.
- zorg er voor dat de sluitertijd minimaal 1/brandpuntsafstand is. Dus bij een 55mm minimaal 1/60 sec. Zo is 1/30sec te langzaam en 1/120sec dus goed.
- Als je sluitertijd te langzaam is, verhoog dan de iso-waarde.
- zet je camera op de zelfontspanner (5 of 10 seconden)
- Maak een foto

- Haal de foto uit je camera
- Doe voor het gemak maar een automatische level correctie
- Verklein de foto in 3 stappen naar 900 pixels op de langste zijde (van 4000 naar 3000 pixels, van 3000 naar 2000 pixels en van 2000 pixels naar 900 pixels)
- Verscherp de foto (als je met Photoshop [Elements] werkt, dan bij voorkeur met Unsharp Mask)
- Voor Unsharp Mask: verscherpen = 100%, 0,8 pixels, drempel = 0
- Plaats de foto hier.

Ik ben benieuwd :)

Wat is de reden om het verkleinen van foto's in 3 stappen te doen ?
Is dit met of zonder compressie ? Zonder neem ik aan...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende