Ik heb vroeger met een brugcamera rondgelopen, om vrijwel dezelfde redenen die jij nu opvoert.
Uiteindelijk besloten om toch de brugcamera te verkopen voor een DSLR met setje lenzen.
De DSLR met setje lenzen is niet altijd handig. Voor die gevallen heb ik een 28-200mm lens gekocht. Is ook een compromis, maar om naast een DSLR een brugcamera aanschaffen... daar heb ik dus niet voor gekozen. Teveel compromis.
Wat ik wel afgelopen zomer gekocht heb ik een digitale onderwatercamera (jazeker, zo'n compact modelletje). Onderwaterhuis is te onhandig en veel te duur voor die enkele onderwaterfoto

De wegwerpcamera's produceren heel beroerde foto's en zijn geen optie. Wat ik er maar mee wil zeggen is dat deze camera dingen kan die mijn DSLR niet kan.
Oke, terug naar jou vraag: Nee, ik heb met de Fuji geen ervaring, maar ik zou gewoon met de DSLR voorzien van een 28-200mm op stap gaan. Is geen 500mm, maar als dit (het zoombereik van 24-720 mm) via digitale vergroting wordt bereikt, dan kun je dit in de nabewerking ook wel bereiken. Als er bij losse lenzen al stevige compromissen moeten worden overbrugd, dan zal met bij een 30x zoomlens nog steviger compromissen hebben moeten overbruggen....
Wat je ook niet moet onderschatten is dat je voor foto's zonder bewegingsonscherpte bij 720mm een sluitertijd van 1/1000s nodig hebt. Behoorlijk zonnig weer dus... zeker omdat de lens niet echt lichtsterk zal zijn.
Tot slot: geen losse flitser mee, opzetflitser moet in noodgevallen maar de klus klaren. Statief gaat ook niet mee, er zijn altijd wel zaken te vinden die tijdelijk als statief dienst kunnen doen. Geen fotorugzak, maar een handiger rugzakje. Wel weer mee een extra accu en memory card.
Succes!