Gemini schreef:
Als je er (behoorlijk wat) geel uit haalt, wordt de foto fris.
Dan vind ik em heel erg mooi!

Ik weet wat je bedoeld hoor, en ik heb zelf ook ontzettend lang getwijfeld.
Maar de foto geeft toch redelijk goed de werkelijkheid weer en daar wil ik het eigenlijk bij houden. En eigenlijk heb ik die werkelijkheid al een stuk afgezwakt.
Deze foto is namelijk genomen in een zogenaamde kasbah. Dit zijn huizen gemaakt van leem. En die hebben echt wel die bruinig-oranje kleur. En omdat die kleur overal rondom haar was reflecteert dat natuurlijk ook op de vrouw zelf. En dan is de vraag of je die echte, maar onnatuurlijk aandoende tint, in de foto houdt of niet.
Persoonlijk vind ik dit een moeilijk probleem: Toon je de onnatuurlijke aanvoelende werkelijkheid of verander je deze naar een meer aannemelijk maar "onechte" versie?
Veel mensen beseffen dit niet maar wat de camera registreert is meer werkelijkheid dan wat onze ogen zien. Onze ogen (of beter, onze hersenen) hebben immers een soort van automatische witbalans ingebouwd. Onze hersenen trachten immers iedere kleurtemparatuur naar een soort van aanvaardbaar niveau te herleiden. We worden dus door onze hersenen bedrogen. En de (automatische) witbalans van een camera doet in feite niks anders dan te trachten dit bedriegen te imiteren.
Ik heb ooit eens een foto genomen van een Vlaamse zanger, Eddy Wally genaamd, die volledig in het roze gekleed was. Compleet met een roze hoed en een roze zonnebril op. Wel, het portret van die man was uiterst roze, gezicht en al. Wat doe je daar dan mee? Wat op de foto stond was dan wel de rozige realiteit. Maar het leek echt wel totaal op niks, realiteit of niet.
Ik bedoel maar dat ik dit een moeilijk probleem vind. Eentje waar ik al dikwijls heb over nagedacht. Maar ik weet nog steeds niet waar de lijn moet getrokken worden.