Citaat:
ik weet niet hoe ik enkel de gier er enkel scherp op zou kunnen zetten? de meeste dieren zater redelijk ver weg dus heb ik 3x gezoomd( uit ondervinding weet ik dat als je tot 6x gaat de foto helemaal vol met ruis zit) en dan in elements verscherpt
Dit klopt.
Dan zoomt de camera digitaal en ben je eigenlijk hetzelfde aan het doen als achteraf in Photoshop inzoom en bijsnijden van je foto.
Door de afstand en gebruikte camera had je de gier er niet in zijn eentje scherp op gekregen.
Een klein gebeid scherp dat krijg je door een grote brandpunt (het aantal mm van je objectief/lens) te gebruiken, een groot diafragma (een ring in je lens die open en dicht kan waardoor er tevens meer of minder licht je camera in gaat), en dichter bij je onderwerp.
Sensor telt ook mee maar niet iets om rekening mee te houden.
Nu heeft je camera maar een klein aantal mm in de lens.
Je kon niet dichter op je onderwerp.
Er is gekozen voor portretstand, dit is een instelling waarbij er voor een groot diafragma word gekozen.
Kortom je had dit nooit voor elkaar gekregen.
Met veel geduld had je misschien kunnen zorgen dat de dieren zo zitten dat er geen storende achtergrond was.
Meer zoals de foto van het stokstaartje.
Maar uiteindelijk denk ik dat deze camera minder geschikt is voor de dieren en met name in een dierentuin. (al kan jedaar dichtbij komen)
Er zijn natuurlijk legio andere dingen die wel in aanmerking komen.
Tevens kun je veel met compositie e.d. oefenen alvast met deze camera.
Maar om ook de kwaliteit van de foto's zo hoog mogelijk te houden kun je het beste die digitale zoom op de camera vermijden (anders de ruis e.d. voor lief nemen natuurlijk).
speel met standpunten en kijk hoe je onderwerpen beeldvullend in het kader van je foto krijg etc etc.