iMac 27'' ? Gebruik ik ook. i7 , 4 GB RAM , 1 TB.
Dan heb ik ook nog een game PC met 6GB RAM , i7 , 2 TB en een flinke grafische kaart maar die PC gebruik ik dan ook om op te gamen maar vooral om video's in te bewerken. Foto's gaat meer dan prime op de iMac. Hij werkt heerlijk. Vergeet trouwens niet het beeldscherm. Erg belangrijk natuurlijk , wil je ieder detail zien en goede kleuren weergaven hebben. De iMac heeft dan ook een IPS panel met LED backlight. Extreem helder. Bovendien heb je geen gepruts met virussen , updates trage opstart snelheid , allerhande drivers die het weer eens niet doen.
Ik raad je toch echt Mac aan. Als je dan toch voor PC gaat kies dan iets met deze specs :
-6 GB RAM
-i5 (en als het even kan i7)
-moederbord waarvan het RAM makkelijk kan worden uitgebreid tot 12 GB
-2 TB (2X2 TB draaiend op RAID) minimaal draaiend op 7400 RPM
-Stille kast
-CPU koeler , front koeler en back koeler.
-Toch wel een videokaart die HD kan afspelen. Dus eentje rond de 70-120 euro zou genoeg moeten zijn.
-eventueel wireless adapter , SD/CF slots , snelle disc drive
-investeren op een heel goed beeldscherm. Want wat heb je aan een super snelle PC als het scherm nog niet eens de kleuren en scherpte etc. goed kan weergeven ?
Ik raad je trouwens de Antec Mini P180.
Geschikt voor micro ATX moederborden. Die kast heb ik zelf ook. Dan hoef je geen front fan meer te kopen maar alleen een CPU koeler. Heeft een gigantische 200mm top fan die lucht uitblaast en nog een 120mm backfan, Ook is hij super stil door een stel mega dikke 3 laags geluidsdempende zij panelen en een goed kabel managment systeem.
Mijn PC is gekocht en gebouwd bij Azerty. Super webshop , snelle antwoorden op je mails, snelle bezorging aardig personeel en alles is mogelijk tegen erg goede prijzen. In veel gevallen de goedkoopste.
Bouw kwaliteit is super gedaan en erg goed afgewerkt.
http://www.azerty.nlOm even terug te komen op Mac , 27'' is gewoon een ongelofelijk fijn formaat. Je ziet alles snel , hebt een ruim overzicht maar is niet te groot waardoor je moet gaan zoeken.
Dan nog software :
Lightroom
Aperture (indien je voor Mac gaat)
Photoshop CS4
Photoshop Elements
Ik zou toch nog eens goed kijken naar Mac. Ik dacht in eerste instantie dat het nooit zo verschillend kon zijn maar Mac bleek later toch velen malen beter te werken dan mijn PC. Mac's hebben trouwens ook een langere levenspan en zijn van hogere bouw kwaliteit. Ook houden ze hun waarden langer vast en blijft hoger. Workflow vind ik op de Mac ook makkelijker door een beter overzicht over de mappen.
OSX ligt trouwens ook 6 jaar voor op Windows. Als je trouwens voor Windows gaat , ga voor 7 of XP.
Windows maakt reclame over functies die Apple al lange tijd heeft. Als ik jou was zou ik toch echt voor Mac gaan. Alleen al voor het design trouwens wat echt ongelofelijk strak staat op welke plek dan ook. Ik weet je budget niet , maar die Mac towers zijn godsgruwelijk duur. Ik weet verder niet veel van de specs van dat ding , maar ik denk dat je beter voor een iMac kunt gaan. Die towers zijn ook wat meer bedoelt voor developers , video editors , 3D programma's en dat soort dingen.
Ik zou hiervoor gaan :
Artikelen in mandje
27-inch iMac
Gegevens
2.8GHz Quad-Core Intel Core i7
8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB
2TB Serial ATA Drive
ATI Radeon HD 4850 512MB
8x double-layer SuperDrive
Apple Magic Mouse
Apple Wireless Keyboard (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
Country Kit
2.384,00 inc. BTW
Anders zou je ook nog voor een kleinere versie gaan (25''). Dan zou je ongeveer op 2000 euro inc. BTW komen.
Dit is trouwens rechtstreeks van de Apple website maar ik kan je geen URL linkje sturen want die staat er simpelweg niet.