Het is 19 jul 2025 17:35

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Kleding fotografie
 Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 17 apr 2010 19:54 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Beste mede-forum leden,

Binnenkort moet ik voor een kleding webwinkel foto's maken van de producten die zij gaan verkopen. Ik ben in bezit van een Nikon CoolPix S500 en heb nog geen ervaring met zo een soort fotografie.

Uiteindelijk moet de eindproduct er zo uit zien:
Fotografie

Enig idee, hoe ik dit moet doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr.

Ersel Bakim

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 17 apr 2010 22:45 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Euhm sorry
Ik zet even mijn vraagtekens bij de webshop.
Ze vragen iemand met een willekeurig cheap fototoestelletje voor het maken van professionele foto's. Waar normaal een fotograaf 50 euro per uur voor vraagt. Niet omdat die man dat graag wil verdienen maar om zijn 50.000 aan investering er uit te halen.

Als je dit op dit nivo wilt doen, moet je eerst de basis kennis van de fotografie leren. Daarna koop je een degelijk spiegelreflex, of goede compact waar je een flitser mee kunt aansturen. Bij media markkt zag ik de Canon G11 die zou dat kunnen.

en dan koop je een goede flits set. en maakt met witte doeken een tent. waar je vanonder kan belichten, en een glasplaat., leg daarop de blouse en en belicht deze van buiten de tent, aan de boven kant en nu moet je nog zorgen dat je niet zelf een schaduw maakt.

Dit is denk ik de makkelijkste manier voor als je geen idee hebt waar het over gaat. Het zal ook wel anders kunnen, maar dan moet je beter weten wat licht doet.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 18 apr 2010 00:06 
Lid
Fotografie

Welkom op dit gezellige forum. Misschien een idee om je eerst even voor te stellen... :)

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 15:08 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
De foto die je toont is gemaakt met strijklicht komende vanaf de linkerkant en aan de rand aan de rechterkant te zien is deze achteraf vrijstaand gemaakt met een nabewerkingsprogramma.

Maar net als Nagtie zet ik mijn vraagtekens inderdaad of jij wel de juiste persoon bent voor deze foto's als je deze vraag nog moet stellen.
Productfotografie is niet het moeilijkste, zeker niet wat jij aanhaalt, maar het kan wel heel veel werk zijn. Beeld je eens in als hij aankomt met 50 overhemden, 40 broeken, 20 riemen, 60 t-shirts en dat dat allemaal in 1 week afgeleverd moet zijn.
Je wilt alles zo snel en makkelijk mogelijk fotograferen zodat je ook de minimale tijd aan de nabewerking hoeft te doen (paar minuten per foto, liefst nog geautomatisseerd met een action)

Je wilt dus alles fotograferen in een vaste opstelling die zo goed als perfect is. Dus de witte achtergrond en daarnaast het licht voor het onderwerp goed opgesteld. Als je, zoals ik hierboven schets, dan 170 kledingstukken moet fotograferen, dan ben je daar wel eventjes zoet mee. Je moet dus de ruimte hebben om je spullen te kunnen laten staan en je zult er iemand (misschien wel 2) bij nodig hebben die de kleding prepareren. (denk bijvoorbeeld even aan strijken, ophangen en dat soort zaken)

En als je alles hebt gefotografeerd, dan moet je alle beelden nabewerken om ze te verkleinen, contrasten te bewerken, vrijstaand maken en te verscherpen.

Vergis je niet. Dat hier gewoon fatsoenlijke bedragen voor gevraagd worden is omdat het ook gewoon doorpezen is.

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 15:42 
Lid
Fotografie

Gezien jullie reacties zal het wel bij deze ene posting blijven, denk ik. :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 16:20 
Lid
Fotografie

Ik ben dan wel benieuwd naar de webshop dadelijk.. hopelijk wordt het geen totale mislukking.

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 20:08 
Lid
Fotografie

Ik denk dat we hier te maken hebben met "ordinaire forumvervuiling".
Het is bij deze ene openingspost gebleven en ik vraag me af of deze persoon nog een keer terugkomt. Even jezelf behoorlijk voorstellen was ook al niet mogelijk :S
Mijn conclusie is dan ook: "ruimen deze post!".

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 20:11 
Lid
Fotografie

Ik weet eigenlijk het beleid niet maar, wat mij betrefd mag dit lid ook wel geruimt worden.
Op een ander forum waar ik lid was, maar door geklooi met forum wijzigingen gebeurde er weinig dus kwam er weinig. Na 3 maanden afwezigheid kreeg ik een mailtje. Dat ik actief moest worden of ik zou verwijderd worden.. Misschien voor hier ook een idee? want wat hebben we aan 3000 leden als er maar een paar 100 actief zijn.

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 22:27 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Gut ik ben laatste tijd niet zo heel erg actief op het forum...maar zijn we zo hard geworden hierow? :wacko ik zou na deze reacties als ik meto was ook twee keer achter m'n oren krabben wil ik hier nog iets durven te posten.
Waar halen jullie de info vandaan dat er proffesionele foto's geschoten moeten worden?
Mss is meto wel gevraagd door zijn/haar zus die net een beginnend kleding webshop gaat beginnen en geen fotograaf oid nog kan betalen....iedereen moet altijd bij het begin beginnen lijkt me!
Ik heb een vriendin die haar kleding online verkoopt en het allemaal vastlegt met haar eigen pocket cammetje en prima verkoopt en als je naar de kwaliteit van de foto's kijkt, niet veel soeps, maar het verkoopt.
Als de webshop behoefte had aan professionele foto's zou de webshop ongetwijfeld iemand geregeld hebben met de juiste apparatuur lijkt me zo.
Wat betreft voorstellen heb ik mezelf ook pas voorgesteld na een paar postings, eerst even afwachtend hoe men reageert en of ik hier wel wilde blijven....
maar goed even ter idee hoe dit voor meto of elk ander newbe over kan komen :angel

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 22:35 
Lid
Fotografie

Iedereen moet een keer beginnen met iets wat hij nog nooit gedaan heeft (anders heet het ook geen beginnen natuurlijk)

De vraag die TS hier stelt is geen vraag zoals de gemiddelde gebruiker die voor het eerst op een forum komt stelt. Die zitten meestal in de groep 'waarom is er niets scherp?' en 'waar zit het knopje om in te zoomen'
Maar desalnietteplus is het een vrij 'heavy' vraag die gesteld wordt door iemand die, schat ik, bij lange na niet aan het niveau komt qua kennis en kunde die hier gemiddeld zijn. Maar dat wil niet zeggen dat zo iemand afgefakkeld moet worden als een overschot aan olie van een boorplatform.
Ook nieuwelingen met dit soort vragen moet je gewoon serieus nemen, wat Mido stelt; "misschien is het wel een familielid met zero budget" is iets wat wij natuurlijk niet kunnen weten in verband met uitblijven van respons van TS. Dat laatste is natuurlijk jammer op zich, maar waarom niet gewoon serieus op de zaken in gaan? Dan kunnen eventueel andere forumleden die er later naar zoeken nog eens iets aan hebben.
Je bent niet verplicht to het geven van antwoorden, dat kun je ook achterwege laten.

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010 01:31 
Lid
Fotografie

mido schreef:
Gut ik ben laatste tijd niet zo heel erg actief op het forum...maar zijn we zo hard geworden hierow? :wacko ik zou na deze reacties als ik meto was ook twee keer achter m'n oren krabben wil ik hier nog iets durven te posten....

Wat betreft voorstellen heb ik mezelf ook pas voorgesteld na een paar postings, eerst even afwachtend hoe men reageert en of ik hier wel wilde blijven.... maar goed even ter idee hoe dit voor meto of elk ander newbe over kan komen :angel

Ik was eerlijk gezegd benieuwd of Meto behoort tot de groep mensen die dit soort fora aangrijpt om 1 vraag te stellen, het antwoord te krijgen en vervolgens nooit meer wat van zich te laten horen. Mijn uitnodiging om jezelf eerst voor te stellen was toch niet zo'n gekke vraag?
Nu ruim 1 week later hebben we nog niks van Meto gelezen; het is bij deze ene post gebleven. Nu kunnen daar ook wel 1001 redenen voor zijn...

Als ik naar jouw postings-verleden kijk, dan zie ik toch een heel ander beeld :)

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010 21:13 
Lid
Fotografie

ohw nee tuurlijk geen rare vraag, is ook wel zo netjes en leuk om voor te stellen natuurlijk. Maar gezien de toon al snel was neergezet kan ik me wel voorstellen dat iemand dat ook even laat.
Maar goed er valt natuurlijk ook voor te zeggen dat er mensen zijn die zich aanmelden om een specifieke vraag beantwoord te krijgen en nooit meer wat van terug hoort, maar ach die moeten er ook zijn en denk dat het gewoon handiger is als mensen de kans krijgt.
Het was meer om aan te geven hoe de reacties op mij overkwamen en aan te geven dat dit voor een newbie een beetje vreemd welkom zal zijn.

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010 21:41 
Lid
Fotografie

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet altijd alle reacties die voor mij geplaatst zijn lees. Het komt nogal eens voor dat ik gewoon mijn mening geef, ongeacht de mening van anderen.

Als ik nu eens kijk naar de reacties die voor mij waren geplaatst, dan zie ik alleen de reactie van Nagtie en moet ik toch de conclusie trekken dat de negatieve toon best wel mee valt.

Daarnaast zul je zien dat als nieuwe leden gelijk in de eerste post een foto plaatsen hier nauwelijks andere reacties op worden geplaatst dan een "welkom op dit forum"-berichtje :)

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 13 mei 2010 11:34 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Ik was eerlijk gezegd benieuwd of Meto behoort tot de groep mensen die dit soort fora aangrijpt om 1 vraag te stellen, het antwoord te krijgen en vervolgens nooit meer wat van zich te laten horen.

Je had gelijk :wacko

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 13 mei 2010 20:07 
Lid
Fotografie

Eerlijk gezegd ben ik ook niet zo gecharmeerd van het meeuwengedrag maar je kunt je afvragen of Meto, door de toonzetting niet direct werd afgeschrikt.
Als je een webshop begint dan worden veel foto's vaak door fabrikanten e.d. aangeleverd. Als iemand een amateurfotograaf vraagt om foto's te maken dan heb ik zo het idee dat het budget van de webshopper niet in de honderdduizenden euro's zal lopen. Om dan aan te geven dat een professionele fotograaf zoiets zou moeten doen gaat mij te ver. Ik durf te beweren dat hier op het forum heel erg veel amateurs zitten met weinig ervaring. Ik fotografeer al aardig lang (vanaf de analoge spiegelreflex-tijd) maar reken mezelf nog steeds tot een amateur die graag wil leren van anderen. Dan past een vraag, zoals Meto die stelde, daar mijns inziens toch best wel in dit topic. Jammer. De toonzetting: "Ze vragen iemand met een willekeurig cheap fototoestelletje voor het maken van professionele foto's" kan ik nou niet direct als vriendelijk bestempelen. Eerlijk gezegd zou ik het als een uitdaging hebben gezien.
Er worden foto's op dit form geplaatst waarvan ik mijn bedenkingen heb. Maar daar worden nog serieuze antwoorden op gegeven.

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 13 mei 2010 20:16 
Lid
Fotografie

Het antwoord is heel simpel: verdiep je in fotograferen, leer hoe je moet fotograferen, koop de juiste apparatuur en software.
Al dat heb je nodig om te komen tot dit resultaat.

Dat is geen kattepis, maar zo is t nu eenmaal. :)

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 13 mei 2010 20:32 
Lid
Fotografie

Een webshop hebben is een vak; je verkoop immers iets.
De collectie van een webshop fotograferen is net zo'n vak; het is gewoon productie stampen waarbij je behoorlijk moet doorpezen wil je er wat aan over houden.
Ik denk dat veel mensen zich vergissen in wat erbij komt kijken. Ik denk dat er vaak wordt gedacht: "Ik heb een 'professionele' camera, dus dat doe ik wel even"

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 13 mei 2010 20:53 
Lid
Fotografie

Tegenwoordig wordt er ook heel vaak gedacht: ik heb een camera, en ik maak mooie foto's.
Alsof het hebben van een camera en het knopje indrukken genoeg is...

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 13 mei 2010 21:23 
Lid
Fotografie

Gemini schreef:
Tegenwoordig wordt er ook heel vaak gedacht: ik heb een camera, en ik maak mooie foto's.
Alsof het hebben van een camera en het knopje indrukken genoeg is...

oh, dat wist ik niet :blush

Kleding fotografie
BerichtGeplaatst: 13 mei 2010 21:30 
Lid
Fotografie

Fotografie

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende