De pratijk, tja ik zal je mijn overweging meegeven.
Ik heb een 300D gekregen van Canon en snel daarna een gripje erop. Voelde lekkerder met lenzen. Echter de 300D is bijna net zo groot als een 20/30/40/50D. Toen een zwarte 300D erbij gekocht. Ik wilde een 20D die net uitwas, maar dat was me te duur. Echter een 10D met grip gekocht. En hier zit het m in, dus net zoals voor jouw overgang. Dat draaiwiel achterop is veel handiger dan die pijltjes. De grootte en het gewicht is lekkerder met een grotere zwaardere lens.
Ik ben dus via een 2x 300D naar een 10D, 20D, 2x 30D naar mijn huidige 40D en 50D gegaan en nooit meer naar die xxxD lijn.
Verder als je met flitsers gaat werken dan kun je ipv 1/200 naar 1/250. Normaal kun je naar 1/8000 ipv 1/4000. Verder zijn er nog een paar kleine verschillen maar de handling met wiel voorop en achterop is wel prettiger en de betere bouw en gewicht en grootte zijn voor mij ook prettig ivm mijn lenzen.
Daarnaast ga je toch naar een niewere serie aangezien de 300D samen met de 10D ging en vervolgens;
350D 20D
400D 30D
450D 40D
500D 50D
Verder is de 50D beter beschermt tegen de elementen mocht je buiten schieten en kan dus een buitje of lading bier of water aan.
Ik weet dus niet wat je fotografeert, maar studio werk heeft boven dit alles nog een voordeel de rechtstreekse aansluiting voor studioflitsers.
Dus voor sport, buiten fotografie en studio fotografie met studio flitsers en de handling maken een xxD vrijwel altijd prettiger werken. Maar of je er mooiere foto's mee maakt, nee.