Het is 22 jul 2025 22:46

Auteur Overstap van 450d naar 50d
 Overstap van 450d naar 50d
BerichtGeplaatst: 01 mei 2010 21:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Momenteel gebruik ik een Canon 450d welke ik vorig jaar gekocht heb en daarmee redelijk tevreden ben. Nu kan ik via een kennis de Canon 50d overnemen voor een aardige prijs. Ik heb natuurlijk naar de technische specificaties gekeken om te weten wat de verschillen zijn, maar ik ben opzoek naar de praktijk.
Heeft een van jullie ervaring met beide modellen, en zijn de verschillen groot genoeg om er toch weer geld in te steken?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 01 mei 2010 22:03 
Lid
Fotografie

De pratijk, tja ik zal je mijn overweging meegeven.

Ik heb een 300D gekregen van Canon en snel daarna een gripje erop. Voelde lekkerder met lenzen. Echter de 300D is bijna net zo groot als een 20/30/40/50D. Toen een zwarte 300D erbij gekocht. Ik wilde een 20D die net uitwas, maar dat was me te duur. Echter een 10D met grip gekocht. En hier zit het m in, dus net zoals voor jouw overgang. Dat draaiwiel achterop is veel handiger dan die pijltjes. De grootte en het gewicht is lekkerder met een grotere zwaardere lens.

Ik ben dus via een 2x 300D naar een 10D, 20D, 2x 30D naar mijn huidige 40D en 50D gegaan en nooit meer naar die xxxD lijn.

Verder als je met flitsers gaat werken dan kun je ipv 1/200 naar 1/250. Normaal kun je naar 1/8000 ipv 1/4000. Verder zijn er nog een paar kleine verschillen maar de handling met wiel voorop en achterop is wel prettiger en de betere bouw en gewicht en grootte zijn voor mij ook prettig ivm mijn lenzen.

Daarnaast ga je toch naar een niewere serie aangezien de 300D samen met de 10D ging en vervolgens;
350D 20D
400D 30D
450D 40D
500D 50D

Verder is de 50D beter beschermt tegen de elementen mocht je buiten schieten en kan dus een buitje of lading bier of water aan.

Ik weet dus niet wat je fotografeert, maar studio werk heeft boven dit alles nog een voordeel de rechtstreekse aansluiting voor studioflitsers.

Dus voor sport, buiten fotografie en studio fotografie met studio flitsers en de handling maken een xxD vrijwel altijd prettiger werken. Maar of je er mooiere foto's mee maakt, nee. :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 01 mei 2010 22:52 
Lid
Fotografie

ik ben 350D naar de 50D gegaan.
Het is een schitterende camera, en wat Duckie schrijft ervaar ik ook zo.

De ruis valt mij wel tegen. Je moet echt wat beter je best doen om ruis vrije foto's te maken.

BerichtGeplaatst: 02 mei 2010 21:46 
Lid
Fotografie

Dan moet je een 10D kopen. Vrijwel zonder veel fratsen altijd mooie nacht en donkere opnames gemaakt. Misschien ga ik er nog eentje scoren. :) Behalve dat de 10D en D30, D60 en 300D narcolespie hebben waren ze eigenlijk heel erg goed tot A4. Dat geldt ook voor de D70 den D70s van mijn toenmalige werk, alhoewel ik die flets vond tov mijn Canon, maar die waren dan weer soft direct uit de camera. Eigenlijk legt dat de fete weer. De een heeft mooiere kleuren en de ander is scherper. De ene moet dus meer saturatie en de ander meer scherpte toevoegen achteraf. :)

BerichtGeplaatst: 02 mei 2010 22:05 
Lid
Fotografie

Antwoord is Ja!!

Verschil tussen beide in kwaliteit camera en beelden is enorm, vooral de mindere ruis op hogere iso-waarden zal je bereik enorm vergroten.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 03 mei 2010 19:43 
Lid
Fotografie

bedankt voor jullie info!
Ik heb kunnen regelen om de camera een weekje te proberen, dus dat is we super relaxed op deze manier.
Ben erg benieuwd, morgen krijg ik hem in bruikleen zal jullie ff op de hoogte houden.

BerichtGeplaatst: 03 mei 2010 19:57 
Lid
Fotografie

euhm leg het geld dan maar vast opzij.
Of je enthousiast wordt of niet anders meer wilt hangt wel af van wat voor objectief je eraan hangt..

BerichtGeplaatst: 03 mei 2010 20:41 
Lid
Fotografie

ja dat klopt, alleen ga ik het natuurlijk vergelijken met mijn eigen objectieven die ik ook op de 450 zet. Er zit een standaard 28-135 mm bij de 50d maar dat is geen hoogvlieger dacht ik.

BerichtGeplaatst: 03 mei 2010 21:06 
Lid
Fotografie

Klopt, maar ook geen laagvlieger :) Echter is het een oudje die al 2 keer vervangen is :) Namelijk eerst door de EF-S 17-85IS en die is al weer vervangen door de EF-S 15-85IS. Dus een van de eerste IS systemen die 3 maar eerder maar 2 stops kan compenseren en dat ook moet doen ivm de niet zo briljante lichtsterkte. Verder wel een redelijke bouw, en RING USM, FTM en wel bruikbaar op een FF camera. Maar het uitschuivende gedeelde bij de brandpuntswijziging is een dubbele buis en die is zoals de engelsen zeggen Wobblely. Echter op f/8 gewoon heel mooie verjaardagsfoto's mee te maken. :)

BerichtGeplaatst: 03 mei 2010 22:15 
Lid
Fotografie

leuk, ik heb er al zin in.
wat denken jullie dan wat ik kan vragen voor de 450d + geheugen(8GB)+ extra accu?

BerichtGeplaatst: 03 mei 2010 23:15 
Lid
Fotografie

waarom doe je je geheugen weg?
Juist met de pixels van de 50D heb je wel 2x 8gb nodig als je op raw schiet. Dus die zou ik niet wegdoen.

Ik gok 300 a 350 euro afhankelijk van de staat en het aantal clicks. Dus zet je hem voor 450 a 500 op marktplaats. Bied er een iemand 400 voor heb je een mooie prijs denk ik.

Om het zeker te weten even kijken op marktplaatsen en dan zien wat er geboden wordt.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2010 09:09 
Lid
Fotografie

Ben het eens dat je je 8Gb niet moet wegdoen. Tenzij het een traag of simpel typje is. Echter vergeet Niels dat het een SD kaart is en dat er een CF kaarjte in moet :)

En ik schiet gewoon met 2x 4Gb en een 8Gb als reserve, en mijn 4x 1Gb heb ik ook nog maar die houd ik voor mijn 40D.

Zelfs als ik RAW schiet kan ik daar (4Gb) meer dan 150 foto's kwijt. Lijkt me genoeg voor een sessie en kritisch zijn en gewoon veel weggooien mag ook wel anders zit je idd met een voorraad binaire troep, waar je geen moer mee doet.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2010 17:56 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
Ik gok 300 a 350 euro.... Dus zet je hem voor 450 a 500 op marktplaats. Bied er een iemand 400 voor heb je een mooie prijs ....
Ik zou niet teveel vragen als je dit er toch niet voor wilt hebben. Bij een te hoge vraagprijs krijg je geen biedingen.

Ik heb net mijn Tokina 12-24mm binnen 1 dag verkocht. Ondanks het behoorlijke aanbod:
- bepalen wat een redelijke prijs is
- bepalen wat de "hoofdprijs" is. In mijn ogen de maximum prijs die 1 enkele keer geboden is
- vraagprijs gelijk maken aan de hoofdprijs
- eerste bieding van de redelijke prijs accepteren, want WEG = WEG. Te lang wachten kan ertoe leiden dat mensen een ander aanbod accepteren

Succes!

:)

BerichtGeplaatst: 04 mei 2010 18:03 
Lid
Fotografie

ow haha jah die nieuwere camera's zijn naar sd overgegaan!
Dan is weg weg.

Ik heb 2x8gb eigenlijk wilde ik er 1 maar kreeg er 2 met mijn verjaardag.
Is toch wel handig.
Als ik dan een weekend of langer weg ga hoef ik niet mijn laptop mee. Kan alles op die 2 kaarten.
Ik schiet 150 foto's wel weg tijdens een shoot eigenlijk. en wissen doe ik liever pas na het in de computer te hebben gezet.

Nee niet teveel vragen, en een minimale prijs in gedachtte hebben! Deze minimale prijs nooit zeggen natuurlijk..
Ik mail wel eens wat is je uiterste prijs en dan zeggen ze bijvoorbeeld tussen de 200 en de 250 euro. Dan weet ik al dat ik niet meer dan 200 ga betalen.
Dus als je 300 wilt dan vraag je 350. de koper kan happen, heb je mooi die 8gb kaart extra. of hij zegt 300 dan kun jij het nog afmaken op 325!

ik heb regelmatig dat ik meer krijg dan mijn minimale vraag prijs, omdat men niet doorhandeld.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 20:41 
Lid
Fotografie

Ik ben er inmiddels uit, en wil natuurlijk de 50d houden!
Inmiddels heb ik de 450d voor 400 Euro via marktplaats verpatst.
Mooie voor mij is dat ik de 50d voor minder dan 400 kon kopen, al met al geen slechte deal zo.
wel valt er nu weer een excuus af als de foto's tegenvallen, maar ach..

enorm bedankt voor jullie tips en uitleg!

BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 21:42 
Lid
Fotografie

Gefeliciteerd :up
Laat maar eens wat foto's zien met je nieuwe camera :D