Het is 09 sep 2025 19:30

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Kan het ermee door...??
 Kan het ermee door...??
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 21:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dag allemaal,

Ik heb voor een school (hier in Luanda) klassefoto's gemaakt. Helaas werkte de zon niet erg mee, en aangezien deze school heel weinig ruimte heeft binnen de muren (buiten de muren is helaas geen optie, ook niet voor deze grotere kinderen) was dit de enige plek om een foto te nemen.

Ook bezit ik tot op heden niet op een opzetflitser, echter als het goed is vanaf volgend weekend wel.

Eerlijk zeggen: zou jij blij zijn als je kind met deze klassefoto thuis komt? Of is het echt heel erg knudde... :cry
Graag echt heel eerlijk zeggen!!
(Dat de meesten een beetje sjaggie kijken heeft vooral met de leeftijd te maken geloof ik (oh dan heet het dus 'stoer kijken'), nadat ik er speciaal om vroeg kwam er hier en daar een voorzichtige glimlach tevoorschijn...)

Dank voor het kijken! :foto

27 mm (stond een boom achter me), 1/125, iso 250, f/6.6, statief.
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Kan het ermee door...??
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 22:04 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Kan er voor mij wel mee door...
Nu ben ik geen echte portretfotograaf dus of mijn mening veel waarde heeft...
Achtergrond stoort mij niet; je hebt wel wat schaduwen en lichtvlekken over de groep...
Vind de setting wel anders dan een "normale" klassefoto en daarom mag tie van mij door !

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kan het ermee door...??
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 22:32 
Lid
Fotografie

Zeer goed
Ik zou hem waarderen moest ik hem krijgen
Ik begrijp dat natuurlijk licht moeilijk is; sterke zon; begrijp ook dat ge gezocht hebt naar een schaduwplaats voor de foto, dat is ook het beste.
Maar goed dat ge niet geflitst hebt; dan zou of de laatste rij te donker zijn of de voorste rij te bleek....

Kan het ermee door...??
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 22:33 
Lid
Fotografie

Oke dan, hier mijn eerlijke reactie :)

De groep staat er netjes bij. Iedereen staat er op (misschien de grotere achter en de kleinere voor) en alle gezichten zijn zichtbaar.

En dan nu de verbeterpuntjes:
Jammer dat er zoveel schaduwen over de gezichten vallen. Probeer dit te vermijden. Na het nemen van de foto zijn ze nauwelijks meer te corrigeren. Invulflitsen helpt wel iets, maar vaak niet voldoende.

Neem meerdere foto's, want er zijn altijd wel gesloten ogen bij. De lerares heeft bijvoorbeeld haar ogen in de "ik val in slaap"-stand. Met photoshop kun je vervolgens uit een andere foto de open ogen lenen ;)

Ten slotte de achtergrond en het diafragma. Altijd lastig. Soms is er geen rustige achtergrond beschikbaar (en kunnen bijvoorbeeld planten en bomen uit hoofden kunnen groeien), soms is er onvoldoende ruimte om een behoorlijke afstand te nemen tot de achtergrond waardoor deze er ook scherp op komt en soms zijn planten in de voorgrond niet goed te vermijden. Daarnaast moet je het juiste diafragma kiezen om te zorgen dat iedereen er scherp op komt te staan. Hierbij is het dus belangrijk dat de scherptediepte zo groot is dat iedereen er scherp op komt te staan. Ikzelf schiet groepen vaak met een groothoek, f/5.6 of f/8 (afhankelijk van de afstand) en zorg dat er voldoende afstand is tot de achtergrond. Daarnaast probeer ik hard zonlicht te vermijden (want daarmee vermijdt je ook harde schaduwen) .

Al met al: gezien de omstandigheden en je mogelijkheden een geslaagde groepsfoto. Enig puntje wat dus beter had gekund was het lenen van een setje open ogen uit een andere foto :)

Kan het ermee door...??
BerichtGeplaatst: 08 mei 2010 08:02 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Hoi, het geheel doet me Afrikaans aan dus als groepsfoto van een Afrikaanse klas ben je volledig in je opzet geslaagd vind ik.

Invul flits is een must bij dit soort foto's.

Ik ben geen voorstander van fotosoepen, knip en plakwerk om alle ogen open te kunnen aanschouwen is er ver over. Soms kan lenen van de oude meesters een veel makkelijkere oplossing bieden.... vragen aan de leerlingen om in de lens te kijken met de ogen volledig open op 3 en dan maar tellen.... werkt perfect, zo doet men het al decennia lang en spaart je een hoop van dat vervelend soep werk.

Al bij al een leuke groepsfoto!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Kan het ermee door...??
BerichtGeplaatst: 08 mei 2010 09:41 
Lid

even wat gespeeld...

Fotografie

greets

Kan het ermee door...??
BerichtGeplaatst: 08 mei 2010 15:43 
Lid
Fotografie

Dank allemaal voor jullie eerlijke reacties!

@Henry: je verwoordt precies wat ik nu juist moeilijk kon doen die dag (dat tijdstip)... Ik volg je helemaal. Een paar ogen kan ik nog wel lenen uit een andere foto, dat ga ik zeker wel doen.

@kiuma: Na het weekend ben ik als het goed is de trotse bezitter van een opzet flits... Ik heb er al jaren niet meer mee gewerkt, ik zal heeeel snel de gebruiksaanwijzing moeten lezen en testfoto's maken, woensdag heb ik weer een paar groepen voor me waar ik de flitser wil gebruiken. (als je nog tips hebt mbt instelling van de flitser en de camera....... kan me voorstellen bv dat je dan wat onderbelicht zodat de achtergrond wat donkerder wordt, en je inflitst op de gezichten, klopt dat? hmm misschien dit vraagje straks in een ander topicje zetten).

@karandoke: bij mijn eigen bewerking heb ik vooral gekeken of de gezichten goed te zien zijn. Daarom dus wat meer lichtere delen op de kleding. Jij hebt meer balans in de gehele foto gebracht, maar ik vind de gezichten nu wat te donker geworden. Je hebt ook wat groen eruit gehaald en wat paars erin gebracht, klopt dat?

allemaal heel veel dank voor het kijken en jullie commentaar. Er is gelukkig nog niemand geweest die deze foto in de bak 'troep' heeft gestopt, en dat is al een hele opluchting!

Meer eerlijk commentaar is welkom! Mijn dank is groot!!

Kan het ermee door...??
BerichtGeplaatst: 08 mei 2010 15:46 
Lid
Fotografie

Ik vind de update geen verbetering. Vind ik wat te donker geworden.

Hartstikke jammer van de schaduwen, maar als je geen keuze hebt wat betreft de locatie is er niks aan te doen.

Ik zou hier tevreden mee zijn! :up

Kan het ermee door...??
BerichtGeplaatst: 08 mei 2010 18:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
De schaduwen heel erg lastig.. Je krijgt zo onmogelijk allemaal net niet met hun gezicht uit een schaduw al zou je dat wel willen. of inflitsen wel het gewenste resultaat zal geven weet ik niet... Een ander plekje zoeken zou wel kunnen.
Ik denk overigens dat je met een beetje shopwerk de donkerste gezichten wel kan ophalen dan denk ik dat iedereen er tevreden over zou kunnen zijn.

Kan het ermee door...??
BerichtGeplaatst: 08 mei 2010 19:15 
Lid
Fotografie

Je zou de donkere delen nog iets kunnen ophalen met het dodge (&burn) tool van photoshop, maar wees hier voorzichtig mee. Te veel dodging (tegenhouden) maakt de foto er niet beter op.

Kan het ermee door...??
BerichtGeplaatst: 08 mei 2010 20:24 
Lid

heb enkel het witpunt verbeterd, beetje kontast en de witbalans aangepast (daarmee dat paars dat er aanwezig zal zijn/is)aan de lage lichten heb ik niets veranderd waarom niet de kwaliteit van de getoonde foto is te weinig zeker jpeg in raw kan er meer gered worden
maar zeg er ook bij als je het histograam bekijkt zit het er langs beide kanten toch ver over. daarom dus voor de hoge lichten korretie gegaan en de lage er maar bij genomen.

greets

Kan het ermee door...??
BerichtGeplaatst: 08 mei 2010 21:22 
Lid
Fotografie

Ik zou er zeker tevreden mee zijn hoor Eus , je moet immers onthouden dat deze mensen heel anders naar een foto kijken dan dat wij dat doen. Zij kijken naar hoe ze erop staan en wij kijken naar het totaal plaatje en de technische kant. Een voor "ons" vlakke en "gewone" foto zal voor de "niet-fotograaf" dus veel meer de moeite waard zijn om te kopen. Echter een voor ons goede/aparte foto is vaak iets wat hun niet als mooie foto zien ,.. :S

Dan idd de "Juf",... zij staat idd wat te slapen, en er zitten inderdaad wat schaduwen over de gehele foto heen.
De juf ,.. daar had je idd evt een nieuwe foto voor kunnen maken, maar die schaduwen dat zal (denk ik) een onoverkomelijk iets zijn, Dus dat ga ik ook niet benoemen als fout.

Verders zijn alle ogen open, niemand is afgeleid en kijkt ergens anders heen en ook zijn er geen reflecties in brillenglazen,.... dus in principe heb je onder die omstandigheden gewoon een nette foto geleverd hoor :up

Kan het ermee door...??
BerichtGeplaatst: 09 mei 2010 16:28 
Lid
Fotografie

Dank allemaal!!

Wat je zegt Martinvh is helemaal waar, dat de mensen op de foto heel anders ernaar kijken dan 'wij', maar dat is zo moeilijk los te laten! Maar je woorden doen me wel goed, laat me weer even vanuit het kijkers-perspectief kijken in plaats van alleen maar vanuit het fotografen-oog.

Gelukkig is dit de minste uit de serie... Komende week weer wat fotodagen voor de boeg, en dan ga ik elke streep zon vermijden, dan maar een iets mindere achtergrond, ik wil de gezichten er gewoon goed op hebben staan...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp