En nu een reactie op de rest.
Kijk Lena, ik begrijp best je visie op de zaak. En je bent de eerst die ten minste een poging doet om je standpunt hierover uit te leggen. En dat weet ik dus zeker wel te apprecieren.
Alleen heb ik het gevoel dat er tot nu toe niet veel mensen getracht hebben om de zaak ook eens vanuit mijn standpunt te bekijken. Zich beledigd voelen, ja, dat kunnen ze allemaal. Maar op een duidelijke, logische manier uitleggen waarom ik compleet ongelijk heb dat lukt blijkbaar al heel wat moeilijker.
Daarom, bedankt om als eerste een poging te doen me te overtuigen van mijn ongelijk. In plaats van, zoals zovelen, te "insinueren" dat ik mijn muil moet houden. Trouwens Lena, ik ben een bouwvakker, ik spreek zoals ik gebekt ben en daar ga ik me ook niet voor verontschuldigen

.
Ik ben uitverklaard, alles wat ik zou kunnen zeggen om mijn standpunt te verduidelijken is reeds gezegd. En ik ga het voor de zoveelste keer dan ook niet meer herhalen. Want hoe ik het ook verwoord of met hoeveel andere zaken ik het ook vergelijk jij zal toch bij je standpunt blijven dat een recht-toe-recht-aan waarneming van een vogel of zelfs een poging daartoe moet kunnen op een fotografieforum terwijl ik vind van niet. Voor mij staat 'de fotografie' voorop, voor velen op het dierenforum is dit het dier zelf. Voor mij maakt het niet uit of het nu een zeldzaam dier is of niet, noch of de foto in het wild genomen is of niet. Voor mij is het enkel het resultaat, de foto op zich, die telt. Voor velen op dit forum moet er ook veel rekening worden gehouden met de moeilijkheidsgraad om deze foto te nemen. Volgens mij niet.... En deze meningsverschilen zijn onoverbrugbaar vrees ik.
Ik denk dat ook jij met deze samenvatting kan akkoord gaan, niet?
Waar je wel gelijk in hebt is dat ik in al mijn enthousiasme mijn bewoordingen af en toe wel een beetje meer zou mogen wikken. Maar dat ik zal stoppen met mijn mening hierover te uitten daar hoef je toch niet direct op te hopen hoor

.
Trouwens, op dit forum zijn er heel wat dierenfotografen en sommige zijn echt wel in staat om te beseffen dat het hier op de eerste plaats een fotografieforum is en geen dierenforum. En ik heb hier ook al ettelijke dierenfoto's de hemel ingeprezen..maar die zijn je blijkbaar ontgaan?
Om af te sluiten zou ik toch graag hebben dat je ook nog eens over het volgende nadenkt:
Mocht ik als straatfotograaf op dezelfde manier neerkijken op studiofotografen, zoals sommige dierenfotografen hier neerkijken op andere fotografietakken....
Straatfotografen moeten ook waarnemen, kunnen ook niet sturen, hebben ook geen extra belichting enzoverder...Maar mocht ik beweren tegenover een studiofotograaf dat zijn soort van fotografie minderwaarig is tegenover de mijne (want o zoveel gemakkelijker) dan zou je hier massa's verontwaardigde reacties op lezen denk ik.....En nogthans is dit krek dezelfde manier van denken die bij veel dierenfotografen hier gangbaar is.