Het is 29 aug 2025 12:39

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur In de draaimolen.
 In de draaimolen.
BerichtGeplaatst: 24 mei 2010 18:28 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
tijdens een dagje strand heb ik deze foto gemaakt van mijn neefje.
Ik ben een beginnende amateur fotograaf, dus tips, opmerkingen etc. zijn meer als welkom!

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 In de draaimolen.
BerichtGeplaatst: 24 mei 2010 18:37 
Lid
Fotografie

Zie dat je deze hebt gemaakt met de 50mm van Nikon, fijn objectief die je hier gezien de EXIF ook hebt gebruikt met het diafragma wijd open. Hiermee heb je dan de mogelijkheid een beperkte scherptediepte te creeeren, en het model goed los te maken van de achtergrond.

Hier komt dat net niet uit de verf, ik had zelf iets dichter op het model gezetten, waardoor de scherptediepte nog kleiner werd. En ik had hem niet in het midden van de foto gezet. Wanneer we een uitsnede maken met alleen de groene wagen linksonder (die hinderlijke paal even weg), en een wat krappere scherptediepte dan heeft zon plaat al meer kracht.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 In de draaimolen.
BerichtGeplaatst: 24 mei 2010 18:45 
Lid

dankje voor de nuttige tip!
ik zal er de volgende keer beter op letten.
een vraagje alleen; waarom vond je het beter als het onderwerp niet in het midden was geweest?

In de draaimolen.
BerichtGeplaatst: 24 mei 2010 18:52 
Lid

lees even dit http://nl.wikipedia.org/wiki/Regel_van_derden
daarna zul je begrijpen wat mendel bedoeld

greets

In de draaimolen.
BerichtGeplaatst: 24 mei 2010 19:05 
Lid

dat verduidelijkt een hoop!
thanks voor de link.

In de draaimolen.
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 11:30 
Lid
Fotografie

Het ventje staat er goed op, alleen waarschijnlijk iets teveel op je onderwerp gelet (zoals gezegd centraal in beeld)
Iets meer naar links evt lager standpunt dan had je het andere jongetje en het meisje op de giraffe ook in beeld gehad (evt verticale foto)

In de draaimolen.
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 19:24 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Met de gegeven tips voor een betere compositie moet het de volgende keer helemaal goed gaan.
Let ook even op je kleurtjes, komen nu erg hard en onnatuurlijk over.
Shirtje van het kereltje heeft nu ook een beetje vreemd verwassen kleurtje ;)

In de draaimolen.
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 23:42 
Lid

ik vond de foto wat flets, doordat ik naar wat ik denk niet de ideale witbalans heb gebruikt. vervolgens heb ik het contrast aangepast, maar nu zie ik wel dat ik iets te ver ben doorgeschoten! thanks voor de tips en ik zal er de volgende keer opletten.

In de draaimolen.
BerichtGeplaatst: 26 mei 2010 09:50 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Jammer van de compositie en dat het totale beeld zo scherp is.
Dat zou het voor mij een leuke foto voor in het familiealbum maken, maar niet meer dan dat.
In de portretstand was hij waarschijnlijk veel beter geworden daar je dan de giraf en het meisje niet aan had gesneden.
Daarnaast ook erg rood!

In de draaimolen.
BerichtGeplaatst: 26 mei 2010 10:26 
Lid
Fotografie

Hallo
even wat punten die mij opvallen.
ALs eerste het hoge contrast met denk ik teveel verzadging. zo zagen mijn foto's er 4 jaar geleden ook vaak uit. probeer matig te zijn met contrasten en kleuren. Heb je dit nabewerkt met een programma? en welke dan? niet na bewerkt dan even in de instelling van je camera graven.

Volgens mij heb je de foto niet verkleind of laten verkleinen door een simpel progje. Ik zie vooral langs de arm een kartel rand.

al genoemd maar kijk naar de positie, link van korandoke niet gelezen, maar zal iets zijn van 3de regel of gulden snede. Probeer je onderwerp 'altijd' buiten het midden te houden. Ik vind dat het bij een vogel mag, mits er genoeg ruimte omheen is die niet storend is.

Ook opl de achtergrond letten er gebeurd nu heel veel, er zit een man op de lig bedden, er staan nu kinderen naast/achter het manneke, en de vele karretjes op het ding zijn druk. Was je dichter naar je model gegaan, had je wat minder omgeving gepakt, en deze ook nog onscherper gemaakt.

Ik ken de Nikon 50mm niet, maar de meeste objectieven presteren niet op hun best op een op diafragma. Dat zal ik dus alleen gebruiken wanneer je onderwerp heel snel is, (sport en vogels) of wanneer je met weinig ligt fotografeert. Hier zou ik naar F7 of ergens rond die waarde gaan zitten. Dan dichter naar je onderwerp en je hebt vaak een mooie dof. (scherpte diepte)

Al met al geen verkeerde foto hoor. de blik heb je goed gevangen.. en veel leerpunten waar je aan kan werken.

In de draaimolen.
BerichtGeplaatst: 26 mei 2010 22:56 
Lid

ik heb de foto nabewerkt, namenlijk met Nikon Capture NX 2. zoals ik al eerder zei ben ik inderdaad iets te ver doorgeschoten.
de link van korandoke ging over de regel van derden, iets waarvan ik echt nog niet van gehoord had. een erg nuttige tip!
ik heb de foto ook met Nikon viewNX verkleint, dus vind het kartelrandje een beetje vreemd. (mischien iets mis gegaan met uploaden op photobucket?)
het diafragma had ik op stand 1.8 gezet omdat ik ergens had gelezen dat het de scherptediepte zou verkorten, naar wat ik begrijp gaat dat dus niet altijd op. overigens draaide de draaimolen wel, waardoor ik mischien per ongeluk wel de juiste stand had. ( sport = beweging en Draaiende draaimolen = beweging ?)
mischien kan iemand mij vertellen of ik de juiste iso heb gebruikt? en hoe ik het eventueel beter had kunnen doen?
bedankt voor je commentaar nagtie!

In de draaimolen.
BerichtGeplaatst: 27 mei 2010 00:59 
Lid
Fotografie

Je belichting lijkt wel prima, al is dat niet helemaal zeker te zeggen met je harde bewerking. Ik zie weinig ruis en onscherp is het manneke ook niet. dus wat betrefd snelheid sluiter is het goed, iso is goed.
Heb je dus alleen je F getal die anders zou kunnen. Als je die gaat knijpen zal je suitertijd ook veranderen.
Waarom in de sport stand? en niet iets meer handmatig? Dit zou ik persoonlijk op de A stand schieten en dan het F getal op F7 of zo, dan komt daar vermoedelijk in deze situatie een sluitertijd van 1/500ste bij. Met een 50mm op een niet al te snelle draaimolen prima te gebruiken als blijkt dat je meer sluitertijd niet goed is gooi iso omhoog.

Jawel ook hier zie je dat het 1.8 is omdat je achtergrond vaag wordt, maar je dof is afhankelijk van je brandpunt en de afstand dat je er naar toe gaat. Ik heb laatst ook cijfer gelezen, maar gaat uit mijn hoofd. verdubbeling van je brandpunt geeft een 4 keer kortere dof. Halvering van de afstand ook.

Maar wil je met een 50mm een mooie dof hebben zul je toch dichterbij moeten gaan staan. Doordat je dichterbij komt wordt de dof kleiner.
Bij model fotografie is een soort regel dat je van het puntje van de neus tot het oor scherp wilt hebben. (dit is geen vaste regel, want als je dat beheerst is het juist leuk wat anders te doen.) Ga je dichter op je onderwerp zitten kun je het diafragma wat knijpen. Hier maak je de dof wat groter, maar dan heb je wel als voordeel dat objectieven op F6.3 vaak scherper zijn dan op F1.8

Om te zien wat ik bedoel kan het boeiend zijn om eens wat te klooien. Je neemt dan 1 onderwerp. Gaat op 2 meter staan op F1.8 en vervolgens op 1 meter en op het dichtstbij dat je objectief kan. Nu zul je een verschil in dof zien.
Doe het voor de vergelijking ook eens met F8 en als het kan met een tele objectief.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp