jeroentje schreef:
Ik vind het allemaal erg interessant en loop al een tijdje na te gaan denken om er mee gaan te experimenteren (behalve bij sport

het wordt iets te duur met de apparatuur dan)
Maar even een vraagje.
Ik lees her en der (en ik snap ook wel waarom) dat men uitgaat van 2 foto's waarbij de afstand tussen de objectieven ca. 70mm bedraagd. Dit omdat dit ook de afstand tussen je eigen twee ogen is. Voor dingen dichtbij zie je met die afstand inderdaad ook wel het perspectief, maar hoe doe je dit bij dingen veel verder weg.
Als ik hier uit het raam naar een gebouw 20 meter verder kijk, dan zie ik weinig perspectiefverandering als ik met alleen mijn rechter- of linkeroog kijk. Wanneer je bij het maken van de foto de afstand groter maakt dan 70mm, dan zou dat perspectief beter zijn. Maar het moet natuurlijk ook niet te groot zijn, omdat het anders ook weer niet klopt.
Om een lang verhaal kort te maken; is hier ook een formule voor?
Hallo Jeroentje,
Bij camera onderlinge afstand van 65mm is het stereoeffect 30x65 en 1000x65mm.
Wanneer je dus een bredere basis gaat gebruiken blijft de formule gelden,echter alles wordt kleiner.
(lilliputisme). Camera's wel parallel houden. Dit alles heeft te maken met de convergentiehoek.
Mijn standaardfoto's zijn met een basis van 105mm gemaakt i.v.m. afmetingen van de camera's. (TZ5)
tot horens. wim