Nagtie schreef:
een schouder tas is niet zo handig als je wandelt.
Hoezo?? Omdat hij heen en weer gaat? Waarom zijn al die schouder tassen er dan. En heb je wel eens een Stealthreporter goed bekeken. In tegenstelling tot veel rommel in goed materialen en degelijke constructie blijven veel tassen idd waardeloos omdat ze gemaakt zijn met het uiterlijk.
Bepaalde merken hebben daar over nagedacht. Maar niet over alles. Lowepro gaat daarin wel erg ver in het nadenken en de Stealthreporter is ontwikkeld voor fotojournalisten die snel en overal naartoe moeten kunnen rennen ook in oorlogssituaties. Vandaar dat er meerdere slimme dingen in verwerkt zitten als ook een heupgordel zodat rennen geen probleem meer is. Je kunt de tas dicht laten en door een rits bovenin makkelijk bij je spullen zonder dat dieven je tas open kunnen maken en er zit een 3 voudige sluiting op.
Thinktank is helemaal top in Amerika bij pers, sport fotografen en is ook erg degelijk. Kata, zelf vind ik niet om aan te zien, maar is wel een merk die vanuit filmjournalistiek haar spullen ontwerpt en bouw en veel dingen uit die lijn als ook van Lowepro's professional lijn zijn zeer doordacht en specifiek ontwikkeld.
Kata heeft bijvoorbeeld ook kevlar helmen en scherfvesten (kogelvrijewesten in de volksmond) in haar gamma.

Domke en Billingham zijn zijn voorbeelden van JUIST schoudertassen die juist door fotografen ontwikkeld zijn omdat er geen goede tassen waren (in de jaren 60/70)
Crumpler is een merk wat fototassen is gaan maken, maar geen fototassen merk. Echter zijn zij uit de messenger wereld ingestapt en ook juist hun schoudertassen zijn geweldig en de enige tassen waar je daadwerkelijk aan kunt gaan hangen. Daar gaan ze prat op.
Dan zijn er natuurlijk de marginale merken die steeds beter zijn geworden zoals Vanguard, Tamrac ed. en imiddels behoorlijke kwaliteit leveren. En dan zijn er nog de merken die ontstaan zijn als Naneu pro en Camera Armour die een graantje mee willen pikken, als ook het koffer merk Samsonite.
Zelf vind ik Domke of Billingham erg mooi, maar zeer duur in verhouding, maar fotografen die dergelijke tassen hebben gekocht, zijn meestal te vreden en leven 30 of meer jaren met hun exemplaren. En mijn fafo is National Geographic, die haar tassen laat maken van organische materialen. Er degelijk, maar asociaal duur en met veel ontwerpfouten (te veel kleine vakjes en net iets te weinig dempende materialen) maar wel erg mooi.
Slingshots lijken wel leuk, maar zijn in veel gevallen onhandig. Namelijk net geen rugzak en zelfs grote exemplaren kunnen wel veel kwijt, maar worden idd door vrouwen niet gewaardeerd, het gewicht zit op 1 schouder, maar je kunt niet kiezen of wisselen.
Echter en dat is de grote fout, men moet vaak kiezen en kiest vaak een aantal keer verkeerd en daarna komt er iets wat een beetje van alles moet kunnen. Ik zeg koop liever verschillende tassen voor verschillende doeleinden, je koopt immers ook meerdere filters, en lenzen en gaat ook niet voor een compromis : de megazoom

Vandaar dat ik zo'n belachelijk grote rugzak heb, en een schoudertas en een toploader/harnas systeem (zeg maar zo'n militair draagriemenstel) voor verschillende doeleinden.
Die tas op die foto van dat karretje is iets wat ik wil. Het is een Lenstrekker. Ideaal voor een grote lens, echter zit er zelden een goed opbergvak in voor regenkleding en eten. En de daypack of Oriontrekkers van Lowepro zijn wel goed voor andere zaken, maar laten weer alleen meerdere kleine lensen en flitsers toe.
Maar een schoudertas als de Stealthreporter wil ik niet meer ontberen. Ik heb een NOVA en soortgelijke tassen gehad, maar idd kloten. Verschuift constant, lomp geen flexibiliteit en gebaseerd op de consument met een allergaartje ipv doordachtheid.
Ik werk niet bij Lowepro maar de Stealthreporter heeft een berg aan zinvolle dingen en is toch zeer compact.
Maar goed een goede rugzak zit lekkerder, maar voor 1 enkele lens met camera en wat extra kaartjes en een flitser voor even weg of een dagje niet specifiek fotograferen maar wel veilig alles wat je nodig hebt willen meenemen, daar zijn die schoudertassen toch echt wel erg handig voor