Het is 16 mei 2025 08:42

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur Wat zal ik eens meenemen?
 Wat zal ik eens meenemen?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 16:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
lol Cinemovie en dat was nog niet eens alles, zijn vrouw had ook nog het nodige bij zich.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 16:58 
Lid
Fotografie

Dave schreef:
lol Cinemovie en dat was nog niet eens alles, zijn vrouw had ook nog het nodige bij zich.

je weet het nog hahahah :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 17:36 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
een schouder tas is niet zo handig als je wandelt.

Hoezo?? Omdat hij heen en weer gaat? Waarom zijn al die schouder tassen er dan. En heb je wel eens een Stealthreporter goed bekeken. In tegenstelling tot veel rommel in goed materialen en degelijke constructie blijven veel tassen idd waardeloos omdat ze gemaakt zijn met het uiterlijk.

Bepaalde merken hebben daar over nagedacht. Maar niet over alles. Lowepro gaat daarin wel erg ver in het nadenken en de Stealthreporter is ontwikkeld voor fotojournalisten die snel en overal naartoe moeten kunnen rennen ook in oorlogssituaties. Vandaar dat er meerdere slimme dingen in verwerkt zitten als ook een heupgordel zodat rennen geen probleem meer is. Je kunt de tas dicht laten en door een rits bovenin makkelijk bij je spullen zonder dat dieven je tas open kunnen maken en er zit een 3 voudige sluiting op.

Thinktank is helemaal top in Amerika bij pers, sport fotografen en is ook erg degelijk. Kata, zelf vind ik niet om aan te zien, maar is wel een merk die vanuit filmjournalistiek haar spullen ontwerpt en bouw en veel dingen uit die lijn als ook van Lowepro's professional lijn zijn zeer doordacht en specifiek ontwikkeld.

Kata heeft bijvoorbeeld ook kevlar helmen en scherfvesten (kogelvrijewesten in de volksmond) in haar gamma. :)

Domke en Billingham zijn zijn voorbeelden van JUIST schoudertassen die juist door fotografen ontwikkeld zijn omdat er geen goede tassen waren (in de jaren 60/70)

Crumpler is een merk wat fototassen is gaan maken, maar geen fototassen merk. Echter zijn zij uit de messenger wereld ingestapt en ook juist hun schoudertassen zijn geweldig en de enige tassen waar je daadwerkelijk aan kunt gaan hangen. Daar gaan ze prat op.

Dan zijn er natuurlijk de marginale merken die steeds beter zijn geworden zoals Vanguard, Tamrac ed. en imiddels behoorlijke kwaliteit leveren. En dan zijn er nog de merken die ontstaan zijn als Naneu pro en Camera Armour die een graantje mee willen pikken, als ook het koffer merk Samsonite.

Zelf vind ik Domke of Billingham erg mooi, maar zeer duur in verhouding, maar fotografen die dergelijke tassen hebben gekocht, zijn meestal te vreden en leven 30 of meer jaren met hun exemplaren. En mijn fafo is National Geographic, die haar tassen laat maken van organische materialen. Er degelijk, maar asociaal duur en met veel ontwerpfouten (te veel kleine vakjes en net iets te weinig dempende materialen) maar wel erg mooi.

Slingshots lijken wel leuk, maar zijn in veel gevallen onhandig. Namelijk net geen rugzak en zelfs grote exemplaren kunnen wel veel kwijt, maar worden idd door vrouwen niet gewaardeerd, het gewicht zit op 1 schouder, maar je kunt niet kiezen of wisselen.

Echter en dat is de grote fout, men moet vaak kiezen en kiest vaak een aantal keer verkeerd en daarna komt er iets wat een beetje van alles moet kunnen. Ik zeg koop liever verschillende tassen voor verschillende doeleinden, je koopt immers ook meerdere filters, en lenzen en gaat ook niet voor een compromis : de megazoom :)

Vandaar dat ik zo'n belachelijk grote rugzak heb, en een schoudertas en een toploader/harnas systeem (zeg maar zo'n militair draagriemenstel) voor verschillende doeleinden.

Die tas op die foto van dat karretje is iets wat ik wil. Het is een Lenstrekker. Ideaal voor een grote lens, echter zit er zelden een goed opbergvak in voor regenkleding en eten. En de daypack of Oriontrekkers van Lowepro zijn wel goed voor andere zaken, maar laten weer alleen meerdere kleine lensen en flitsers toe.

Maar een schoudertas als de Stealthreporter wil ik niet meer ontberen. Ik heb een NOVA en soortgelijke tassen gehad, maar idd kloten. Verschuift constant, lomp geen flexibiliteit en gebaseerd op de consument met een allergaartje ipv doordachtheid.

Ik werk niet bij Lowepro maar de Stealthreporter heeft een berg aan zinvolle dingen en is toch zeer compact.

Maar goed een goede rugzak zit lekkerder, maar voor 1 enkele lens met camera en wat extra kaartjes en een flitser voor even weg of een dagje niet specifiek fotograferen maar wel veilig alles wat je nodig hebt willen meenemen, daar zijn die schoudertassen toch echt wel erg handig voor :)

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 18:01 
Lid
Fotografie

Niemand gedacht aan een rollator, kan je rustig zitten achter je statief (bijv. in de bosjes als je aan het vogelen bent........... :rof

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:06 
Lid
Fotografie

Mijn advies: denk eerst na wat voor foto's je wilt gaan maken op je wandeling?
- macro-foto's, dan gewoon je macrolens op de body schroeven.
- landschapjes, dan een lekker groothoekje
- beestjes: een tele(zoom)lens.
Wandelen en fotograferen is bijna zoiets als fietsen en fotograferen. Gaat gewoon niet goed samen.
Dus... laat al die spullen thuis en ga lekker wandelen :)

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:13 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Wat een ontzettend nuttig advies Henry... not.

Op de een of ander manier schijnt iedereen hier ook te denken dat ik advies wil over tassen of iets dergelijks. Ik vroeg me alleen af of meer mensen het probleem hebben dat ze niet weten wat ze mee willen nemen wanneer je geen enorme hutkoffer mee wil slepen waar alles in moet.

Ik vind trouwens wandelen en fotograferen wel goed samen gaan. Deed het voorheen ook altijd, maar toen had ik geen keuze uit lenzen.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:14 
Lid
Fotografie

Over de paadjes in dierentuin Emmen is dat karretje geen probleem. :p

Ik heb net een GROTE tas aangeschaft waar alles in past, en ook nog de aan te schaffen objektieven. De lowepro Stealth reporter 550AW. Als ik op vakantie ga, kan alles daarin mee.

Als ik het bos in trek, ik heb nu al het gevoel dat deze tas dan te groot is. Maar om em te hebben is wel erg goed, een mooie plek om alles veilig te bewaren.

Ik had altijd een Vanguard slingshot; ook met 1 band over je schouder. Ik kan me indenken wat jij bedoeld; het is echt *** om met dat ding te lopen.
Vriend heeft een schoudertas, en als we een eind lopen, wordt het meestal ruilen; ik de schoudertas, hij de slingshot. Wát een onding om mee te dragen zeg!

Maar je vraag is niet welke tas moet ik hebben, maar wat stop ik er in.
Dat kun je alleen zelf bepalen, je krijgt vanzelf ervaring.
Ik nam meestal alles mee, omdat ik te veel onnodig mee nam, dan iets te moeten missen.
Momenteel weet ik meestal wel wat ik ga doen, en gaat de 150mm mee (voor macro en meer), en een groothoek voor de landschapjes, mochten die er zijn.
Zelden alleen de 150mm, maar dan mis ik de groothoek nog wel es... :)

Wat Henry zegt kan ik me niet in vinden; wandelen en fotograferen gaat voor mij altijd heel goed samen. Door het wandelen kom ik bij dat wat ik wil fotograferen.
Dus het spul moet mee...

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:17 
Lid

Gemini schreef:
Wat Henry zegt kan ik me niet in vinden; wandelen en fotograferen gaat voor mij altijd heel goed samen. Door het wandelen kom ik bij dat wat ik wil fotograferen.
Dus het spul moet mee...
Dat dus!

Verder denk ik inderdaad dat het gewoon komt omdat ik nog weinig ervaring heb met meerdere lenzen. Zou het liefst alles meeslepen hahaha! Ik wil ook nog een keer kijken voor een heule grote Crumpler die nog wel mee mag als handbagage, maar waar ook ruimte in zit voor niet-fotospullen, maar ik weet niet of die wel bestaat. Heb nu in ieder geval een fijne tas waar ik mee kan wandelen etc en de slingshot gebruik ik om thuis alles in te stoppen omdat het gewoon een kreng is om te dragen.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:20 
Lid
Fotografie

Gewoon alles mee nemen.
Behalve als je alleen midden in het bos bent en zeker weet dat je geen landschapje tegen komt je groothoek thuislaten. :P

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:22 
Lid

Ik doe het zo nu;
Sigma 10-22 erop
17-85 mee
50mm mee
50-250 mee

Nu nog even wat filters bij elkaar grabbelen omkleden en wandelen maar! Het enige wat ik dan dus thuislaat is de 18-55 kitlens.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:23 
Lid
Fotografie

Als het duidelijk is wat je wilt gaan fotograferen, dan is het toch niet moeilijk om te bepalen wat je mee wilt nemen? Ik snap jullie probleem dan ook niet.

Als ik landschapjes wil fotograferen neem ik mijn groothoek lens mee.
Als ik sportfoto's wil maken neem ik mijn telelens mee (en heel soms ook nog mijn groothoeklens)
Als ik macrofoto's wil maken neem ik mijn macrolens mee.
Als ik nachtfoto's ga maken neem ik mijn groothoeklens en een statief mee en soms ook een 50mm en/of de telelens.
Mijn eenpoot statief gebruik ik nauwelijks.
En tot slot... als ik denk te moeten flitsen neem ik een flitser mee.

...enne Gemini, midden in het bos kun je ook hele mooie foto's maken met een groothoeklens.

:)

Laatst bijgewerkt door Henry op 02 jun 2010 20:01, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:25 
Lid

Ga eens leren lezen joh!

Edit: En als je dat al kunt.. doe dat dan ook.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:30 
Lid
Fotografie

Manon, leer zelf eens lezen!!!

Manon_ schreef:
Hebben jullie ook wel eens van die twijfelmomenten? Ik heb ze in ieder geval regelmatig. .... Ik kan niet kiezen. Of dit komt omdat ik nog te onervaren ben of omdat ik heel erg ben van de ‘wat als’ scenario’s. Ik kan niet kiezen als ik een wandeltochtje ga maken welke lenzen ik mee wil nemen en welke filters en en en. Zijn er nog meer mensen met dit probleem of hebben jullie een standaard set-up voor bepaalde dingen? Dan zou ik dit namelijk graag horen!

Dat je twijfelt en niet kan kiezen is mij wel duidelijk. Ik heb dat probleem niet en dat probeer ik je al een paar keer te vertellen.

Manon_ schreef:
Ik heb nu zo’n beetje al mijn fotospul gekocht wat ik graag wilde kopen. Natuurlijk staan er nog wat filters, een draadontspanner en andere accesoires op mijn verlanglijstje, maar dat is het probleem niet. Toen ik net begon heb ik een LowePro Slingshot gekocht. In deze tas passen 3-4 lenzen en een camera met de lens eraan. Een behoorlijk ruime tas dus. Als ik al die spullen erin stop is er echter geen plaats meer voor persoonlijke dingen die je mee wil nemen. Ook heeft deze tas een schuine band waar ik niet over had nagedacht. Dat ding is verschrikkelijk met boobies en draagt daardoor minder fijn. Daarom heb ik er een Crumpler Muffin Top Half Photo bij gekocht. Hierin kunnen onderin de tas een camera en met een beetje frotten 2 lenzen.

Dat je veel spullen hebt is mij wel duidelijk. Dat je honger nog niet gestilt is kan ik ook nog wel begrijpen. Dat je nu met een keuzeprobleem zit begrijp ik ook wel. Of dit komt omdat je nog te onervaren bent kan ik niet bepalen, maar het zou heel goed kunnen...

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:33 
Lid

Manon_ schreef:
Zijn er nog meer mensen met dit probleem of hebben jullie een standaard set-up voor bepaalde dingen? Dan zou ik dit namelijk graag horen!

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:34 
Lid

Maar nevermind, er staan hier al een paar reacties tussen waar ik wel wat aan heb :).

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:39 
Lid
Fotografie

Manon_ schreef:
Manon_ schreef:
Zijn er nog meer mensen met dit probleem of hebben jullie een standaard set-up voor bepaalde dingen? Dan zou ik dit namelijk graag horen!

Lezen is toch iets wat je zelf onvoldoende beheerst...

Mijn eerste reactie:
Mijn advies: denk eerst na wat voor foto's je wilt gaan maken op je wandeling?
- macro-foto's, dan gewoon je macrolens op de body schroeven.
- landschapjes, dan een lekker groothoekje
- beestjes: een tele(zoom)lens.

Mijn tweede reactie:
Als ik landschapjes wil fotograferen neem ik mijn groothoek lens mee.
Als ik sportfoto's wil maken neem ik mijn telelens mee (en heel soms ook nog mijn groothoeklens)
Als ik macrofoto's wil maken neem ik mijn macrolens mee.
Als ik nachtfoto's ga maken neem ik mijn macrolens en een statief mee en soms ook een 50mm en/of de telelens.
Mijn eenpoot statief gebruik ik nauwelijks.
En tot slot... als ik denk te moeten flitsen neem ik een flitser mee.

....

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:41 
Lid

Ik ga verder niet op jouw posts in. Ik neem aan dat je zelf ook wel weet dat wat je typt niet echt iets toevoegt aan het topic, maar blijkbaar vind je het toch ge-wel-dig om het dan toch maar te spuien. Fijn. Vooral zo doen. Dit was in ieder geval de laatste keer dat ik een post van jou heb doorgelezen. Gelukkig ben je makkelijk te herkennen aan het lelijke oranje shirt bij je naam dus kan ik het makkelijk skippen.

Gemini en duckie bedankt voor jullie reacties. Ik heb ze met plezier gelezen en heb nu weer wat om over na te denken / waar ik wat aan heb.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 20:02 
Lid
Fotografie

Henry: met alle respect, maar ik zie niet heel veel foto's van jou hand voorbij komen. ;)
Ik ben veel op pad, blijkbaar doe ik het heel anders dan jij.
Als ik op pad ga, heb ik wel een beetje in mijn hoofd wat ik graag zou willen vastleggen, maar ik weet niet altijd wat ik tegen ga komen.
Geen idee hoe dat bij jou is?
Jij gaat op pad om landschapjes te doen, en kijkt dan niet verder naar iets anders?
Als jij beestjes wilt fotograferen laat je de mooie zonsondergang op de terugweg voor wat ie is?

Zonde. :)

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 20:12 
Lid
Fotografie

Manon, ook ik zit soms met jouw probleem. Toen in ik Luxemburg was een paar weken geleden, toen had ik 1 tas, mijn Computrekker Plus AW. Omdat daar alles in past. Echter wilde ik landschappen fotograferen? Ja dus body met 17-40 en 24-70 mee de filters, eten, drinken, statief, batterijen, landkaarten gps, gedegen kleding tegen alle weersomstandigheden enz. Weegt het hele zootje toch weer tig kilo. En ja hoor 2 keer zo gegaan, en meteen dassen, herten, vossen en al niet wat, dus volgende keer ook weer de 2e body mee, 70-200 en de 150-500 extra mee. En dan proberen zoveel mogelijk toch nog thuis te laten. Loodzwaar, maar in geacidenteerd terrein ondanks zijn goede steun, wel behoorlijk verzwarend. Het leek wel of ik weer in het leger zat met 25 of meer kilo. Andersom toen ik verder wilde lopen en ik me op de natuur had in gesteld. Alles uit de tas gehaald wat niet nodig was, de 50D erin met de 150-500 geen filters, geen statief, meer eten en drinken want ik ging 20+ Km lopen en fotograferen. Kom ik werkelijk alleen maar mieren en mussen tegen en wel een mooi riviertje en zodoende geprobeerd om zonder filters, zonder statief een landschap te fotograferen met een supertelezoom. Resultaat : viewtopic.php?f=7&t=21009. Ergo je zult altijd moeten kiezen, maar dat is ook wat ik opperde.

Door vooraf te bepalen wat je denkt te willen gaan schieten, leg je je van te voren ook even de lat hoger. En gelukkig wordt je dan wat creatiever, anders zul je alleen maar een Lowepro Phototrekker met de gehele voorraad mee kunnen nemen.

Ik moet zeggen dat je als je een avondje gaat lopen en misschien naar de mange wel erg veel lenzen mee neemt. Probeer anders alleen de 50mm een prime daarmee moet je uberhaubt meer lopen waardoor je meer moet nadenken dan dat je redelijk lui kunt blijven staan en lekker kunt gaan zoomen.

Ergo ook al wil je dit advies niet. Koop die Crumpler, en ja diegene die jij wilt bestaat wel: Crumpler Messenger Boy Full Photo BP. (Tassen test het huidige exemplaar van DigitalSLR Photography) En koop verder ook zo'n Crumpler schoudertasje voor je camera+lens met 1 extra lens en je flitser en ga lekker genieten.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 20:21 
Lid
Fotografie

@Manon, graag een beetje meer respect voor de andere leden, en in de omgangsnormen met hun.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende