Het is 16 mei 2025 12:56

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Auteur Wat zal ik eens meenemen?
 Wat zal ik eens meenemen?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 20:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gemini, ben het deels met je eens. Ik plaats inderdaad weinig foto's, maar dat heb ik al eens eerlijk uitgelegd. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij de Lange Sluitertijden :)

Kennelijk doe ik het dus anders dan jij. Mijn kinderen hebben mij ook nooit herinnert aan het feit dat ik mijn camera een keer thuis laat liggen ;)
Als ik ga fietsen, dan ga ik naar buiten om te fietsen. Maakt niet uit of dit hard fietsen of recreatief fietsen is.
Als ik ga wandelen, dan ge ik naar buiten om te wandelen.
Als ik bij iemand op bezoek ga, heb ik ook vaak mijn camera niet mee.
Als ik naar buiten ga om te fotograferen, dan bepaal ik vooraf wat ik zou willen fotograferen. Ik ga dan ook nooit met een overvolle tas weg... De consequentie is dat ik net dat mooie zonsondergangetje mis of net die geweldige foto van... Grote kans dat ik dat niet eens opgemerkt had omdat daar mijn focus niet op lag :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 20:47 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Mijn kind neemt nu zelf zijn eigen camera mee. :rof
Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar als ik ga wandelen, doe ik dat meestal om onderweg foto's te gaan maken.
En vooraf kan ik niet bepalen wat ik ga fotograferen, omdat ik vooraf niet weet wat ik tegen ga komen.
Weet jij dat wel?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 20:54 
Lid
Fotografie

Ik ga niet zomaar van alles en nog wat foto's maken. Als ik foto's ga maken, dan is dat vaak om een specifiek onderwerp te fotograferen. Zo zal ik dus niet met een mooi landschapje thuiskomen als ik die dag van plan was om met een foto van een wild dier thuis te komen :)
Als ik met een mooi landschapje thuis wil komen, dan heb ik al van tevoren bepaald waar ik die foto dan zou willen maken; het beeld wat ik wil maken heb ik al in mijn hoofd zitten. Ik rijd dan ook rechtstreeks naar die plek toe en het dan toch tegenvalt (bijvoorbeeld omdat de mist of het schaapje ontbreekt), dan probeer ik die nog een andere geschikte locatie te vinden. Als ik de geschikte plek niet kan vinden, dan kom ik gewoon zonder foto thuis.
Als ik macrofoto's wil maken, dan neem ik dus geen andere lenzen mee en dan weet ik eigenlijk ook al van wat soort beestje ik een foto wil maken.
No surprises dus, want daar geloof ik steeds minder in enne... een goede voorbereiding is daarbij het halve werk.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 20:59 
Lid
Fotografie

Twee totaal andere benaderingen dus. :)
Als ik zou fotograferen zoals jij, zou ik ook nauwelijks foto's maken denk ik.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 21:31 
Lid
Fotografie

Ik doe het net als Henry, en zoveel andere lanscapers. Bv David Noton doet dit ook. Ik ga van te voren ook voorwerken, dus kaarten of google maps, maar ook eten en drinken gaan mee. Het op zich een gehele dag in de de natuur te zijn is voor mij ook ontspanning. Dat ik dus met kleding, en gereedschap voor bedacht op pad ga is dan misschien met een lagere hit ratio, maar dat betekent wel dat je een doel hebt, wat op zich natuurlijk geen doel hoeft te zijn :)

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 21:47 
Lid
Fotografie

M.b.t. het onderwerp: doe onderzoek naar de "mooie foto". Analyseer bestaande foto's en stel vast wat je daar zo mooi aan vind. Kijk naar compositie, lichtinval, sfeer etc. en probeer de gebruikte materiaal in te schatten (of raadpleeg de exif als deze beschikbaar is). Je zult zien dat al dit voorwerk bij jou uiteindelijk resulteert in een iets andere foto, simpelweg omdat de situatie bij jou toch net even anders is als op al die andere "voorbeeldfoto's". De uitdaging is dan om een oplossing te vinden voor de specifieke problemen die zich bij jou voor doen.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 21:54 
Lid
Fotografie

Misschien ook anders als je veel macro's maakt?
Dan weet je al helemaal nooit wat je tegen gaat komen.
Afspraak maken met meneer bij en mevrouw snuitkever is niet te doen. Fotografie

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 22:20 
Lid
Fotografie

Manon_ schreef:
Ga eens leren lezen joh!

Edit: En als je dat al kunt.. doe dat dan ook.

Zow!! dat zijn de binnenkomers..
Je komt hier binnen en je gaat gewaardeerde leden als Henry zo afbekken? Sorry ik heb ook wel eens een conflictje met Henry maar ik kan me niet herinneren dat ik hem heb aangevallen, eigenlijk altijd zijn mening!

Maar mijn advies zou zijn.....
Een goed overwogen lens keuzen.
Ik heb dus een 28-75, een 70-200 met converter, een nifty fifty maar die ligt onder in de lol.
Sinds 50mm niet echt bruikbaar is voor portretten, heb ik daar niks aan. Daarnaast een portret op F1.8 is onbruikbaar, of je moet wat geks willen.
Kies daarom dus een groepjes lenzen dat je in meerdere situatie goed is te gebruiken, dan hoef je niks extra's mee te nemen.
Als ik ga wandelen heb ik een tasje mee met daarin wat snufjes, extra batterijen, extra kaartje en de 28-75 de 70-200 zit er op met de converter. Dan past er nog zat bij, maar geen zin om flitser, en kwastje en die meuk mee te nemen is alleen gewicht. doe ik daar een flesje drinkje in.

@ duckie ik ging wat kort door de bocht, en ik had eigenlijk moeten zeggen ik vind zo'n tas niks met wandelen. Je hebt toch vaak wat gewicht bij je. Of mijn 70-200 zit er in, of de 150-500mm dat hangt dan wel een hele dag aan 1 kant van mijn nek. Ik heb nekklachten, als ik dan moe ben is mijn rugtas al te veel.

Laatst bijgewerkt door Niels op 02 jun 2010 22:30, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 22:23 
Lid
Fotografie

Gemini schreef:
Misschien ook anders als je veel macro's maakt?
Dan weet je al helemaal nooit wat je tegen gaat komen.
Afspraak maken met meneer bij en mevrouw snuitkever is niet te doen

Ik heb me in mijn vakantie in Zweden een keer geconcentreerd op het fotograferen van vliegende hommels met een macrolens. Kun je uren, ....nee, dagen mee zoet zijn :)

BerichtGeplaatst: 03 jun 2010 15:11 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Nouja, blijkbaar is dit geen forum voor mij. Dit topic staat ook op een ander forum en daar krijg ik gewoon antwoord op mijn vragen zonder dat mensen willekeurige teksten gaan lopen spuien die geen betrekking hebben op het topic.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2010 16:33 
Lid
Fotografie

Kom op Manon niet opgeven. Je komt lekker recht uit de hoek en dat voor een vrouw, dat zien mannen niet vaak :) Behalve hun directie thuis :)

BerichtGeplaatst: 03 jun 2010 16:38 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
ga gewoon een aantal keer lopen met verschillende objectieven in je tas.
na een paar keer merk je welke objectieven het meeste gebruikt en die neem je automatisch mee...

zelf heb ik 2 camera tassen.
1 heb ik aan mijn vriendin gegeven.
daar past in 75-300 (canon) 50 1.8 en 350D

mijn andere is een rugtas.
hier zit al mijn overige spul in.
overigens gaat deze scheuren :(

BerichtGeplaatst: 04 jun 2010 21:17 
Lid

^^ Dat lijkt me ook het beste. Dan weet je vanzelf het snelste wat je wel en niet nodig hebt. Van te voren als je nog nooit op de locatie bent geweest is dat erg moeilijk in te schatten (tenzij je soortgelijke locaties hebt bezocht).

BerichtGeplaatst: 05 jun 2010 18:59 
Lid
Fotografie

Sorry, maar ik snap de ophef niet zo erg. Er wordt toch niet gevloekt als Henry zijn mening geeft. Ik ben maar een amateurtje en probeer mijn 'hardware' wat te verbeteren. Daarom kocht ik een 24-105 IS USM van Canon bij mijn nieuwe 550D. Mijn andere lenzen (Tamron 18-250, Canon EF 35-105, Canon EF-S 18-55 IS kitlens en Canon EF 75-300 USM) zijn in de ogen van de meesten hier nou niet direct het neusje van de zalm. Maar met de 24-105 merk ik dat ik voor bepaalde soorten fotografie (door de cropfactor van mijn camera's is de groothoek van deze (super) lens eigenlijk een 38 mm) toch wat mis.
Ik tracht me wat meer in een bepaald soort fotografie te ontwikkelen ipv alles wat voor mijn lens komt op de plaat te zetten. Dat doe ik al tijdens de vakantie en dan merk ik dat bepaalde foto's gewoon doodgewone kiekjes zijn.
Heb er vrede mee dat je niet alles kunt meenemen op een wandeling. Zo vreemd vond ik het advies van Henry dan ook niet. Bepaal wat je wilt gaan doen op een wandeling. Soms is dan een range belangrijk. Dus van groothoek naar (fikse) tele. En als je dat kunt bereiken met bijvoorbeeld 2 zoomlenzen dan is dat het antwoord op je vraag, denk ik. Een flitser hoort altijd in je tas thuis. Net als een statief en draad(loze) ontspanner. En de rest bezit je omdat je die voor bijzondere gebeurtenissen gebruikt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3