Cinemovie schreef:
Ik heb ook GP2500 bij mij houden ze het lang vol!!!
De kunst is om ze goed leeg te maken en weer goed vol te laden.. nooit half half.
En zeker de eerste paar keer goed leeg maken en volledig laden.
Batterijen hebben namelijk een soort van geheugen
We leven in 2010 he? Wat jij beschrijft geldt voor NiCd batterijen, die overigens al lang verboden zijn. NiMH batterijen die inmiddels al weer verouderd zijn maar nog 80% van de verkoop cijfers bepalen hebben dat GEHEUGEN probleem niet en kunnen zonder problemen bijgeladen worden.
Als je ze probeert te onladen gaan ze JUIST kapot. Temperatuur heeft veel invloed op NiMH batterijen vandaar dat ze achteruit gaan bij flitstsers aangezien ze laaiend heet kunnen worden. Ik wissel derhalve bij het minste of geringste vertraging de set en laad ze afkoelen voordat ik ze weer laad.
Ergo je verhaal klopt niet. Het enige is dat batterijen altijd achteruit gaan. En 'verse' NiMH's hebben vaker een recente lading nodig. Als je veel flitst dan worden ze ook erg warm en dat verkort de levensduur. Vandaar dat snelladers van 90minuten of minder de levensduur kunnen verkorten. Terugkomend betekend het gewoon dat na 4 a 5 jaar de batterijen vervangen moeten worden wel of niet gebruikt en je moet ze gewoon altijd opladen vlak voor gebruik. Helemaal leeg trekken en weer opladen is juist heel slecht voor NiMH batterijen!
De nieuwe Recyko van GP en Eneloop zijn de nieuwe generatie batterijen. Deze lopen vrijwel niet achteruit en kunnen dus opgeladen gewoon blijven liggen en gebruikt worden wanneer het uitkomt. Deze batterijen kennen het geheugen effect ook niet. Dat is oa ook de reden waarom deze batterijen opgeladen geleverd worden vanuit de winkel.
Gewone Alkaline batterijen, zoals de bekende Duracell's zijn wel goed voor zaklampen en andere zaken maar niet voor flitsers.
De miliampere waarde is alleen interessant voor de snelheid tussen 2 ontladingen.
Ik zelf heb vrijveel 2700 GP's die het beter doen in mijn 430EXen en juist de 2500's doen het beter in mijn 580EXII.
GP is erg goed en ik heb nog iets betere ervaringen met Uniross. Een merk welk ik uit de engelse pers heb gezocht en idd erg goed is. Maar GP is in Nederland overal verkrijgbaar en erg goed.
Dus gewoon GP2500 of 2700 kopen en na 5 jaar vervangen. En ALTIJD opladen voor gebruik ongeacht de lading!
En als je veel flitst zoals ik doe op feesten en disco en toernooien dan gewoon een lading Penlights van Ikea als absolute reserve. Maar gewoon een berg oplaadbare en laders om constant door te laden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplaadbare_batterij