Oké, je hebt een mac. (lang niet meer achter een mac gezeten, dus ik schrijf het in mijn pc taaltje op, je moet zelf even uitzoeken hoe je dit moet omzetten naar de snelknoppen van je mac.)
1. Maak een kopie van je laag,
2. Gooi er tussen de 20 en 40% gaussiaans blur erover heen, (Filter > Blur > Gaussiaans blur)
3. Zet je laagopties op "overlay",
4. Leg een laagmasker op de laag.
4.1 (Bij deze foto) als je voorgrond kleur -kijk in je toolspallet- zwart is, druk dank op (op de pc is dat) "Alt + backspace". Zodat het de witte vlak vult met zwart.
4.2 Zoals je ziet, gaat het effect die we eerst hebben toegepast allemaal weg. Dat is bewust.
5. Vervolgens schilder met je witte penseel (brush) -zet hem wel even tussen de 30 en 40%- over de plekken waar je het effect wel weer terug zou willen zien. Zoals op haar gezicht, bij de zon enz.
6. Ik maak ongeveer één centimeter (verschilt per foto) binnen de rand van de foto een selectie met de lasso gereedschap, je kunt dan je rechtermuisknop gebruiken en dan de tweede optie kiezen (CS2) om je selectie om te keren of drukt op (PC) “Ctrl + Shift + I”. Vervolgens druk je op "Ctrl + Alt + D" om je selectie te verdoezelen. Het getal die je invult kan tot maximaal 250. Als je echte grote bestanden hebt, dan kan dat. Hoe kleiner de foto, hoe kleiner getal je moet invullen. Ik zou zeggen experimenteer even hier mee. Je kunt altijd nog Ctrl + Z gebruiken om een stap terug te gaan. Als je dit gedaan hebt, ga je naar je aanpassingslagen en selecteer dan “Curves.” Klik één keer in het midden en trek hem naar rechts onder. Hoe lager, hoe donkerder het wordt. Het is niet erg om extreem over de top te gaan, kijk maar hoe het eruit ziet. Druk maar op oké. Als je toch niet tevreden bent, omdat het zwart over iemand hoofd net te donker is, kun je aan de rechterkant van je curves laag, waar je een witte vlak ziet, (dus het laagmasker) met de zwarte brush erover heen gaan. Of is de hoeveelheid te veel? Dan kun je gewoon door de opacity te verlagen ook de aanwezigheid van je vignetering verminderen. Of je klikt dubbel op je aanpassingslaag om je curven minder extreem te maken. Dat is dus het mooie van een aanpassinglaag, je hebt meerdere mogelijkheden en je bent gewoon lekker flexibel bezig. Bij jouw foto had ik hem op 30% gezet. (zoals je in mijn psd bestand terug kunt zien.)