Het is 29 jul 2025 17:52

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur Buizerd + UPDATE
 Buizerd + UPDATE
BerichtGeplaatst: 12 aug 2010 23:05 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vanavond een paar uurtjes naar de biesbosch geweest om eens wat te oefenen met mijn nieuwe lens. Helaas zaten een hoop vogels toch nog te ver weg, zelfs voor 500mm, dus heb een hoop foto's weggegooid. Echter, deze prachtige buizerd (denk ik) zat gelukkig redelijk dichtbij dus die heb ik er wel mooi opgekregen. scherpte is niet zoals het schijnt te horen op de kop, aangezien ik hem uit de hand heb geschoten en de focus niet op zijn kop kreeg. maar goed, plaat vind ik nog steeds erg tof.

ben benieuwd naar op- en aanmerkingen en uiteraard tips van hoe de lens het beste te gebruiken :D

Fotografie

exif gegevens:

Exposure 0.002 sec (1/500)
Aperture f/6.3
Focal Length 500 mm
ISO Speed 800
Exposure Bias -1/3 EV

update

Even een aangepaste crop gedaan, zodat de achtergrond wat minder aanwezig is. Ben benieuwd naar wat jullie de betere vinden. Vind hem zelf nu ook wel erg lekker smaken :up

Fotografie

Laatst bijgewerkt door polariteit op 13 aug 2010 23:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Buizerd + UPDATE
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 00:06 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Het is altijd prachtig om dit soort dieren vast te kunnen leggen.
Helaas is het ook vaak erg moeilijk omdat ze behoorlijk schuw zijn.
Bij deze foto vind ik het persoonlijk heel erg jammer dat de ruimte die foto heeft meer aandacht trekt dan de vogel zelf. de achtergrond is enorm ruisig wat denk ik met je iso te maken heeft.
Waarom neem je geen statief mee, iso naar beneden wel wat langere sluitertijd daardoor maar op statief is met een 500mm 1/100 ook genoeg. De foto word echt veel scherper, minder ruis en de dof veel mooier als nu.
Dit zijn unieke momenten om vast te leggen en dan is het zo zonde dat je er niet een mooie ruisloze crop van kunt maken door je hoge isowaarde.
Ook een afstandbediening doet wonderen omdat je het toestel niet aan hoeft te raken.

Ik begrijp dat je nog erg moet wennen aan zo'n toeter van een lens :D maar goed voorbereid op pad is al het halve werk.

De ruimte is te groot en het beestje te klein naar mijn smaak.
Hoop niet dat je dit als negatief en afkraken opvat maar meer als opbouwende kritiek. :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Buizerd + UPDATE
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 06:23 
Lid
Fotografie

keurig verwoord van wat ik dacht, maar hij staat er wel op..mij nog niet gelukt :D

Buizerd + UPDATE
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 13:44 
Lid

dank voor de uitgebreide reactie senna, dat waardeer ik zeer. maar toch ga ik mijzelf even verdedigen: ik zag de vogel in mijn achteruitkijkspiegel, dus ben achteruitgereden. op een afstand waarvan ik dacht 'nu moet het lukken' ben ik gewoon heel voorzichtig uitgestapt en heb een paar foto's gemaakt. ik heb er slechcts drie kunnen nemen voor hij wegvloog. ik was zo verbaast dat ik deze vogel zag, dat ik uberhaupt niet aan mijn statief gedacht had (wat ik wel bij me had, in de kofferbak). sterker nog, ik heb niet eens aan de instellingen gedacht. ben gelijk gaan schieten ;)

Maar iig toch tnx voor de tip, ik krijg nu toch ook wel de indruk dat ik met een statief aan de slag moet (gezien de geringe oogst van geslaagde foto's van gisteravond. van de +- 175 genomen foto's heb ik er sowieso al een stuk of 100 gelijk weggegooid omdat ze onscherp/lelijk waren, en een ander deel is gewoon niet acceptabel genoeg om te plaatsen).

maar ach, oefenen oefenen oefenen is mijn credo met deze lens.

Buizerd + UPDATE
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 15:00 
Lid
Fotografie

wat geweldig dat je een buizerd hebt kunnen vastleggen. Jammer dat de ruis zo aanwezig is. Maar ik kan me goed voorstellen dat je meteen wat foto's hebt gemaakt in plaats van eerst rustig statief neerzetten ed.
Vorige week reed ik met mijn vriendin langs een buizerd, erg dichtbij eigenlijk. Dat is denk ik het voordeel van paard rijden, dat je best dichtbij andere dieren kan komen. Ik wees hem te laat aan, ze reed al een stuk verder, dus samen in stilte klein stukje terug gereden en een hele tijd zitten kijken, wat prachtig van zo relatief dichtbij! Maar ja, als ik aan het rijden ben, durf ik mijn spiegelreflex niet mee te nemen, dus niets vastgelegd helaas.

Profiel op dit foto forum
 Buizerd + UPDATE
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 22:24 
Lid

ik kan me best voorstellen dat ze paarden niet als bedreiging zien, net zoals auto's schijnt ;)

Buizerd + UPDATE
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 23:11 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik vind hem wel heel mooi sfeertje hebben...miss iets croppen(groen aand e bovenkant want dat plantje rechts vind ik wel weer iets hebben) maar de ruimte stoort mij niet zo.

Buizerd + UPDATE
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 23:48 
Lid

even een aangepaste versie in de startpost geplaatst. ben benieuwd welke jullie beter vinden, vind persoonlijk de aangepaste wel een stukje beter :up

Buizerd + UPDATE
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 13:44 
Lid
Fotografie

vind de aangepaste versie echt wel wat hebben :upc

Buizerd + UPDATE
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 15:42 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Je hebt een mooi moment te pakken...ik denk dat je met wat nabewerking een heel eind kunt komen...wat naverscherpen...ruis eruit en die plekjes in de lucht zeg maar en dan heb je een hele mooie foto!!!!! :upc (dan heb ik het even over je orginele foto ;) )

Buizerd + UPDATE
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 17:45 
Lid
Fotografie

De update :upc :upc :upc

Klasse ;)

Buizerd + UPDATE
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 18:02 
Lid
Fotografie

De update is mooi!

Polariteit, ja, da's handig om tijdens het paardrijden een en ander te spotten. Alleen dus jammer om dan geen camera bij te hebben (behalve mijn snapshot gevalletje dan).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp