Het is 23 mei 2025 22:33

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Rizla Racing Day 2010
 Rizla Racing Day 2010
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 12:19 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Rizla Racing Day is een gratis gecombineerd motor en autosport evenement welke sinds jaar en dag georganiseerd wordt om diverse race klasses ten toon te stellen aan het publiek.
Ook dit jaar werd de Rizla Racing Day weer georganiseerd en voor mij was het motorsport meets autosport.
Aangezien bij mij het credo less is more fun is blijven de motorfietsen toch een bijna onweerstaanbare drang om te fotograferen op mij uit oefenen ( 2 wielen tegenover 4 blijft apart ).
Maar speciaal van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de auto's eens nader te inspecteren of ik nog eens vaker auto's ga fotograferen..... wellicht wel!

Bob Withag ( Dutch Superbikes ) samen met Raymond Schouter ( Dutch Supersport ) de Yamaha R1 van Bob "Bobblicious" Withag aan het bewonderen.

Fotografie

Tijdens de TT pas echt serieus wat met deze stek gedaan. In de lichtere klassen is het fotograferen op deze plaats rondom het circuit niet zo interessant. Echter enkele cc's en pk's meer zorgen voor een hard en serieus spel tussen man en machine.
De machine wil met het wiel de lucht in en de rijder wil beide wielen op de grond voor maximale grip.

Fotografie

Allard Kerkhoven wederom een rijder uit de Dutch Superbike klasse laat op zijn Yamaha R1 zien wat hij kan op het Assense circuit.
Allard die over een buitengewone rijstijl beschikt ( ellebogen naar buiten gestoken ) doet het hier fototechnisch wat mooier.

Fotografie

Auto's in het algemeen kunnen mij bij lange na niet zo bekoren als een motorfiets, echter snelheid en regen daar kun je mij voor wakker maken. Op de foto een Lotus Exige tenminste volgens het programma boekje.
De spray achter de auto is niets vergeleken bij wat er later allemaal nog naar beneden kwam.

Fotografie

Renault formule 3 cup. Ondanks dat het evenement gratis is wil dit nog niet betekenen dat een evenement volle tribunes trekt.
Overigens is dit een foto van de zaterdag tijdens de races op zondag zat de hoofdtribune flink vol.

Fotografie

Wederom Renault Formule 3

Fotografie

Dutch Supersport rijder Ronald ter Braake op de hielen gezeten door de Oostenrijker Damian Cudlin die de Rizla Racing Day gebruikt ter voorbereiding van het Duitse kampioenschap ( IDM ) welke aankomend weekend neerstrijkt op het circuit.

Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Rizla Racing Day 2010
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 19:48 
Lid
Fotografie

f2 f3 en f4 zijn super :up

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Rizla Racing Day 2010
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 21:26 
Lid
Fotografie

Ik vind de motoren er ook beter uitkomen. Maar dat komt misschien ook omdat die meer aandacht hebben gekregen. Bij het nemen en de nabewerking. :) Foto 2 vind ik super sterk.

De laatste een 400mm met 1.5 extender? Dan moet je wel rekening houden met een andere DOF. Nu twijfel ik of de diepte de softheid voorop de neus van de kuip maakt of dat dit door de combinatie komt. Doet verder niets aan de foto af.

Rizla Racing Day 2010
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 21:41 
Lid
Fotografie

Gefeliciteerd met de TC! :upc

Mooie serie!
Fot 1 en 5 bevatten voor mij teveel gebied met onscherpte. ik snap het wel, maar het stoort mij toch.
Bij foto 3 is het jammer dat het kontje (van de motor :DD) er niet op staat.

De andere foto's zijn voor mij echter top! :up
Mooie kleuren, scherpte, belichting en onderwerpen.

Rizla Racing Day 2010
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 22:31 
Lid

duckie schreef:
Ik vind de motoren er ook beter uitkomen. Maar dat komt misschien ook omdat die meer aandacht hebben gekregen. Bij het nemen en de nabewerking. :) Foto 2 vind ik super sterk.

De laatste een 400mm met 1.5 extender? Dan moet je wel rekening houden met een andere DOF. Nu twijfel ik of de diepte de softheid voorop de neus van de kuip maakt of dat dit door de combinatie komt. Doet verder niets aan de foto af.

Ik heb meer met motorsport dan autosport dat wil ik best toegeven ;)
De laatste foto is inderdaad met een 400 + 1.4x converter gemaakt, echter geen naverscherping toegepast dat verklaart enigszins het wat softere beeld, echter zit het met de DOF qua instelling wel goed volgens de exif F13 ;).

Rizla Racing Day 2010
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 22:36 
Lid

Ebbot schreef:
Gefeliciteerd met de TC! :upc

Mooie serie!
Fot 1 en 5 bevatten voor mij teveel gebied met onscherpte. ik snap het wel, maar het stoort mij toch.
Bij foto 3 is het jammer dat het kontje (van de motor :DD) er niet op staat.

De andere foto's zijn voor mij echter top! :up
Mooie kleuren, scherpte, belichting en onderwerpen.

Dank u :foto
Wat betreft de onscherpte je moet er van houden en ik houd er van de nadruk op de "eerste" foto moest liggen op de sticker. Dat Raymond Schouten er met een 'funny face" bij zit is een bonus dat zag ik pas bij thuiskomst.
Foto 3 heeft de volledige kont er op staan er mist alleen een minuscuul randje van de demper.

Rizla Racing Day 2010
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 03:35 
Lid
Fotografie

Waarom is auto-fotografie anders dan motor fotografie?
Withag komt bij ons uit het dorp. Motorfamilie. Zijn vader of oom en mijn neven waren in de 70er jaren al bezig met motoren.... Jaren geleden wist ik dat ie er wel mee bezig was maar niet dat ie er al zover mee was... Hij lijkt wel op zijn vader...
Foto 3 heeft mijn voorkeur...

Rizla Racing Day 2010
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 07:50 
Lid

momentum60 schreef:
Waarom is auto-fotografie anders dan motor fotografie?
Withag komt bij ons uit het dorp. Motorfamilie. Zijn vader of oom en mijn neven waren in de 70er jaren al bezig met motoren.... Jaren geleden wist ik dat ie er wel mee bezig was maar niet dat ie er al zover mee was... Hij lijkt wel op zijn vader...
Foto 3 heeft mijn voorkeur...

Waarom het anders is?
Ten eerste heb je op een motor maar 2 wielen en kun je bijna elke bocht op een circuit gebruiken om een actie opname te maken.
Immers een motorrijder zal met zijn lichaam de bocht door willen sturen maar wil wel voldoende snelheid meenemen om zo snel mogelijk door de bocht te gaan.
De kans op een schuiven en een nog spectaculairdere foto is aanwezig mede doordat een motorfiets maar 2 wielen heeft.
Daarnaast heeft een motorrijder zijn hele lichaam nodig om snelheid te maken.
In de bochten overhangen om de gyroscopische effecten tegen te gaan, op de lange rechte stukken in elkaar gedoken achter het kuipruitje om zo gestroomlijnd mogelijk af te stevenen naar de volgende bocht. En uitkomend in de bochten zo hard mogelijk met je voeten de motor proberen op te richten zodat je sneller op het gas kan.
Wat dat betreft is een motorfiets fotograferen pittig, maar autosport fotografie is ook pittig.
Op een ander forum heeft een autosport fotograaf geprobeerd om de motorsport te fotograferen en hij vond het moeilijk.
De standpunten die ik heb gebruikt om de auto's te fotograferen en die bij de tweewielers wel werken, werken bij de auto's vaak niet.
Daarnaast is het makkelijker om lange sluitertijden te gebruiken bij autosport ( ik ben er fan van ) maar bij de motorsport is het wat moeilijker omdat in een motor iets meer beweging zit. Een motor die onverwachts een wheelie trekt zal de rijder vaak flink laten verzitten zie foto 2 om het voorwiel weer aan de grond te krijgen, terwijl bij een auto die uitbreekt vaak nog wel een flink deel scherp blijft als de achterkant wegglijd.

Rizla Racing Day 2010
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 10:17 
Lid
Fotografie

Sports-Photography schreef:
De laatste foto is inderdaad met een 400 + 1.4x converter gemaakt, echter geen naverscherping toegepast dat verklaart enigszins het wat softere beeld, echter zit het met de DOF qua instelling wel goed volgens de exif F13 ;).

Dat zie je want je motor foto's zijn verzorgder :)

Maar op welke afstand waren die motoren, want de knie van de voorste is scherp maar de kuip niet en met een DOF calculator kun je met jou D300 en 600mm varierend van 40cm tot een meter of 8 afhankelijk van de afstand als DOF hebben. :)

Rizla Racing Day 2010
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 12:13 
Lid

duckie schreef:
Sports-Photography schreef:

Dat zie je want je motor foto's zijn verzorgder :)

Maar op welke afstand waren die motoren, want de knie van de voorste is scherp maar de kuip niet en met een DOF calculator kun je met jou D300 en 600mm varierend van 40cm tot een meter of 8 afhankelijk van de afstand als DOF hebben. :)

Durf ik zo niet te zeggen het is nogal een afstand van mijn plek tot het onderwerp.
Er zit nog een vrij grote brede grindbak tussen.

Rizla Racing Day 2010
BerichtGeplaatst: 16 aug 2010 02:41 
Lid
Fotografie

Hmmmm, weet het niet; maar ik doe dan ook geen snelheidssporten dus ....
Maar vroeg het mij af.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp