dit zijn echt spulletjes voor de liefhebbers, gebruikte praktica´s gaan eigenlijk voor nop weg, m42 lensjes brengen helaas ook niet al teveel op..
ik heb zelf 2 praktica´s, t.w. een mtl3 en een mtl5, met nog wat lensjes erbij, en wat tussenringen..(alles voor niets gekregen, incl lensjes, flitsers, fototasjes etc..) (plus nog een hele zooi met oudere slr´s , 35mm compakkies, tlr´s en andere MF-cameraatjes..)
de mtl3 gebruik ik zelf nog af en toe, maar da´s meer omdat ik nog enorm graag met 35mm film schiet. het is niet de meest geavanceerde camera aller tijden, wel stevig gebouwd, en ze kunnen tegen een stootje..
afdichtingen kunnen ´vergaan´, lichtmeter kan vast gaan zitten, dus het is zaak, dat deze in orde zijn.. diafragmabladen moeten olie-vrij zijn, anders zit je constant met overbelichte foto´s.. (wat overigens te ondervangen is, door de m-stand op je lens in te schakelen, waardoor je zelf het diafragma ´vastzet´..
canon ae-1 program, minolta SRT´s, minolta xg-series,leica´s en bv nikon fm3a/FE/F6 liggen eigenlijk wat ´beter´ in de markt, en zijn beter bruikbaar, daar ze wat geavanceerder en beter in mekaar steken..
ik zou er gewoon een rolletje in stoppen, en es lekker analoog ermee gaan schieten..
zelf gebruik ik ook de m42 lensjes, die ik heb, op mijn dslr, dmv een adapterring..werkt eigenlijk erg goed, en is best grappig om te doen..
de pentacon-lensjes zijn zeker niet slecht te noemen, en lekker scherp..
agfa´s zijn helaas ook niet zo heel veel meer waard, er zijn ontelbaar veel modelletjes en varianten van gemaakt..
ik heb hier tig agfa´s van allerlei pluimage liggen, waarbij mijn voorkeur nog steeds de agfa click II en clack hebben.. deze zijn nog erg goed bruikbaar met 120 film erin..(al kun je natuurlijk niet dezelfde resultaten verwachten bij dan moderne camera´s..) af en toe ga ik er nog es mee op pad, statiefje mee, en met draadontspannertje, en da´s gewoon leuk!)
goede canon ae-1 program´s staan op e-bay te koop voor om en nabij de 70 a 80 euro, icm een standaard 50 of 28mm lensje, rolletje erin, en je kunt schieten tot je een ons weegt, met mooie resultaten..
een praktica daarentegen gaat voor zo goed als niets weg, wat op zich jammer is, want het zijn ondergewaardeerde camera´s..
mits die optima nog in goede staat is, zou je het er ook eens op kunnen wagen, om er mee op pad te gaan..
35mm film is nog overal en nergens te koop, en je kunt je film goedkoop laten ontwikkelen en laten inscannen voor op cd-rom..
heb je meteen digitale plaatjes..
voor een ´nieuwe´oude camera uit te testen koop ik meestal fujicolor superia asa 200, is goede en goedkope film, t-max 400 is ook lekker, of bv kodak 400 bw/cn film..
ik zelf ben inmiddels overgestapt op diafilm,b.v kodak elite chrome asa 100 is niet al te duur..
fuji velvia is een ander verhaal...

(maar is wel schitterend!)
voorbeeldjes met een praktica mtl3.. geen hoogstandjes, maar gewoon een voorbeeldje..
F1

(praktica mtl3+accura diamatic 135mm f/2.8+pentacor tussenring, fuji superia asa 200)
F2

(praktica mtl3+28mm f/2.8 pallas+kodak asa 200)
F3

(praktica mtl3+pallas 28mm f/2.8+kodak asa 200)