Het is 16 mei 2025 16:36

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur op reis back-up van je foto's
 op reis back-up van je foto's
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 10:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort hier op het forum en heb nog niets gelezen over het back uppen van foto's op reis. Ik zat erover te denken om op meerdere kaartjes de foto's te maken en dan als back up een image tank te gebruiken. Nu ben ik erg benieuwd, hoe jullie dit doen? Gebruik je meerdere kaartjes, of zet je alles op een imagetank of juist een laptop. Leeg je daarna je kaartjes dan ook weer of gebruik je het ook als back up? En is een laptop eerder aan te raden dan een image tank? En wat voor formaat kaartjes gebruiken jullie?

Alvast bedankt voor reacties!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 12:25 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ik ben geen voorstander van imagetanks. Die waren goedkoper enkele jaren geleden maar die dingen zijn nu bijna net zo duur of duurder als meerdere kaarten.

Ik heb al mijn oudere kaarten van 1 Gb nog, Sandisk Extreme III en mijn 4Gb kaarten en 1 8Gb. Allemaal Sandisk CF ExtremeIII kaarten.

Backuppen hoeft niet en je hoeft ook niet bang te zijn dat er van alles gebeurd, maar neem wel meerdere kaarten. Echt sla alle adviezen over 16Gb kaarten (voor foto's) in de wind. Ze zijn duurder dan 8Gb varianten en als ze stuk gaan, gestolen worden of je raakt ze kwijt dan ben je erg veel kwijt.

Ik zelf ben 2 jaar geleden naar Fuerteventura geweest. Ik had 2x 30D met grip en diverse lenzen bij me. Ze hebben me gezien nadat ik 1x de camera in het restaurant van het hotel had meegenomen, want voor de rest in een tas mee naar buiten en pas op vele kilometers van het hotel gebruikt, resultaat: De volgende ochtend tijdens het ontbijt van ongeveer 20minuten precies in die tijd, in de kamer ingebroken en 1x 30D metgrip, 4Gb kaart en 550EX flitser een EF 17-40 pleite.

Gelukkig kon ik de rest van de vakantie dus nog met mijn 24-70 en 70-200 en mij andere 30D aan de gang.

Maar of je nu bestolen wordt, of dat de kaart verdwijnt of verloren wordt beschadigd raakt meerdere kaarten.

Tegenwoordig zijn 4Gb uit maar 8Gb zowel CF als SD kaarten zijn dermate groot dat je er vele honderden opnames opzet. Zet idt tov rolletjes met 36 opnames :) Dus neem een 2, 3 of 4 tal 8Gb kaarten en als de kaarten vol zijn terug in het plastik hoesje en net zo netjes bewaren of zelfs er naast, als je paspoort :)

Een imagetank moet je weer kopen en wanneer gebruik je die nog een keer? Als je weer op vakantie gaat. Geheugenkaarten kun je altijd gebruiken. Dat is de reden dat ik mijn kaarten niet weggooi of verkoop. Ik heb de afgelopen vakantie met 1x8Gb kaart veel foto's genomen en alleen de laatste dag in Legoland heb ik 2x 1Gb gebruikt de oudjes dus.

Die kaartjes zitten in alle tassen, mocht ik later nog een error of wat dan ook krijgen en dan kan ik nog opnames maken.

En nog een ding. 16Gb kaarten kunnen ook tot analoge toestanden leiden. Je kent het wel. Rolletje niet vol en wachten tot hij vol was. Resultaat foto's van een half jaar en maar wachten.

Een 16Gb kaart kopen en er maar iedere keer 25% capaciteit van gebruiken omdat je anders geen ruimte hebt voor de vakantie slaat ook nergens op.

En als je teveel ruimte hebt rammel je maar wat. Wees kritisch op wat je vast legt. Ik zelf neem meer tijd en denk na met kleinere kaarten.

ik kom niet meer thuis met 2000 foto's waarvan er maar 100 ok zijn. Ik kom maar met 400 betere kwaliteit foto's thuis. En dat scheelt ook tijd achter de pc :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 12:43 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Ik zelf heb een minilaptop gekocht, met daarnaast ook nog eens een kleinformaat externe hd.
iedere dag zette ik de foto's op de minilaptop en op de externe hd, daarna kon ik mijn kaarten leegmaken. maar ik kon ook meteen wat beter de foto's bekijken op de mini laptop, tochh weer een wat groter beeld.

Ook heb ik de film die ik gemaakt heb hier op gezet, dan maakte ik meteen ook de hd van de videocamera leeg. het makkelijke is ook dat je dan mapjes van iedere dag kan maken,.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 12:56 
Lid
Fotografie

Gebruik dezelfde oplossing als Senna. Laptop en kleinformaat externe harddisk. Kopie op vaste schijf en op externe schijf. Die laatste bewaar ik op een andere plek dan de laptop. Toen ik een keer tijdens een kampeertocht, na een inbraakpoging in mijn auto, de geheugenkaart uit het toestel haalde om die gescheiden van het toestel te bewaren vergat ik die de volgende dag er weer in te doen. Kon wel fotograferen maar niks werd opgeslagen. :shock

BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 13:11 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Toen ik een keer tijdens een kampeertocht, na een inbraakpoging in mijn auto, de geheugenkaart uit het toestel haalde om die gescheiden van het toestel te bewaren vergat ik die de volgende dag er weer in te doen. Kon wel fotograferen maar niks werd opgeslagen. :shock
Ik kan mijn camera instellen dat het ding ook meteen blokeert en foutmelding geeft.
Aangezien ik voor vertrek altijd even de werking van het toestel check, heeft mij dat wel eens gered. :DD

BerichtGeplaatst: 21 aug 2010 21:22 
Lid
Fotografie

Ik maak tijdens de vakantie geen backups en beschik over twee 4GB kaartjes (ipv van 1 8GB kaartje). Tot op heden nog geen problemen ondervonden...
Imagetanks vind ik onnodig duur en beperkt nut hebben. Als je dan al de foto's wilt veiligstellen, dan even in een fotozaak de boel offloaden op een DVD.

BerichtGeplaatst: 21 aug 2010 21:44 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Ik maak tijdens de vakantie geen backups en beschik over twee 4GB kaartjes (ipv van 1 8GB kaartje). Tot op heden nog geen problemen ondervonden...
Imagetanks vind ik onnodig duur en beperkt nut hebben. Als je dan al de foto's wilt veiligstellen, dan even in een fotozaak de boel offloaden op een DVD.

Is ook een goede. Ik vind het overigen raar dat je zelf een stomme fout maakt en een CF kaart vergeet en als oplossing een minilaptop en hdd aanschaft. Ik zou een DVDtje branden en het overige geld in goede spullen steken :)

BerichtGeplaatst: 21 aug 2010 22:55 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Laptoppie waarmee ik tijdens de reis kopietjes maak op dvd'tjes :)
Geheugenkaartjes moeten op een gegeven moment worden gewist,
maak echt veeeeeeeel te veel foto's :blush

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 00:31 
Lid
Fotografie

Ik heb een JOBO imagetank in de aanbieding. Hier heb ik ooit mijn foto's opgezet en mijn kaart leeg gemaakt. Alles weg was het resultaat. Nu heb ik een aantal kaartjes en dat bevalt mij prima.

Gaaston

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 00:52 
Lid

Beetje afhankelijk van de reis. Dagje dierentuin sla ik meestal helemaal niet op op locatie. Voor de verdere reizen die dan ook meerdere dagen duren gewoon Macbook mee met deze HDD :

http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=11030

Dit is de Firewire versie , maar je hebt ook met USB. Hij heeft allerhande rubbers er om heen enzo. Je zou ook nog een externe SSD kunnen overwegen maar die zijn vrij duur. Voordeel is dat er geen bewegende onderdelen inzitten en dus niet gauw kapot gaan. Het is eigenlijk gewoon een uitvergroot SD kaartje wat je kunt gebruiken via USB of Firewire en ze zijn wat sneller en nog wat steviger. Als je wat geld aan wilt besteden zijn deze erg goed maar helaas erg duur :

http://www.g-technology.com/products/g-drive-mini-ssd.cfm

Goedkoper alternatief wat ik nog heb kunnen vinden :

http://azerty.nl/0-826-260417/buffalo-microstation-ssd-vas.html

Verder heb ik niet veel aanbod kunnen vinden in de externe SSD markt. Is ook nog vrij nieuw. Ik denk dat wanneer je nog een jaartje wacht met SSD je schijven kunt verwachten van de bekendere merken tegen veel betere prijzen. Zelf heb ik nog nooit van buffalo gehoord en ook niet gebruikt (ook niet van G-tech). Alleen van G-tech weet ik wel dat het een beetje reputatie heeft.

Op het moment lijkt mij het volgende het goedkoopste en meest geschikte (stap voor stap van foto tot aan huis)

Foto-> SD/CF kaart->Laptop (via cardreader)->Stevige HDD -> Thuis op de PC

Indien je foto's echt waardevol zijn , dus voor zakelijk gebruik wanneer je bijvoorbeeld een belangrijke shoot hebt gedaan en genoeg geld hebt :

Foto->SD/CF kaart->Laptop -> naar 2 verschillende SSD's -> Thuis op de PC -> Back-uppen op een externe HDD of server die vast thuis staat voor in geval dat je PC crasht.
Dan ook de foto's op de SD/CF kaartjes laten staan. Dus niet leeg maken totdat je thuis een backup op je PC en externe HDD hebt staan.

Succes ;).
Zelf gebruik ik trouwens de 1ste optie hoewel ik die ook maar heel zelden hoef te gebruiken die paar keer per jaar dat ik ergens een tijdje ben ver van huis.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 08:20 
Lid
Fotografie

Ik wil een minilaptop voor vakanties, shoots en en dat soort dingen. Ideaal om ook gewooneven je mail te checken, een video te kijken en ook nog je foto's te uploaden.
Op dit moment heb ik nog een hele oude laptop.. Er zitten nog 10 toetsen op het toetsenbord, en de stekker is ergens direct op het moederbord gesoldeerd, omdat het busje stuk is. Maar de harde schijven zijn nog prima, en die gaat dus meestal mee met vakantie.
Maar toch wil ik over een tijdje een minilaptop aanschaffen juist omdat ze niet echt duurder zijn dan een image tank, maar wel meer te bieden hebben.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 09:16 
Lid
Fotografie

Dank jullie wel voor alle reacties. Heel veel hebben ook een zeer uitgebreide uitleg gegeven en dat vind ik ook leerzaam om te lezen. Ik zal de imagetank in ieder geval als back up gebruiken, maar mijn foto's ook verdelen over meerdere kaartjes. Maar nu ik er langer over heb nagedacht, denk ik dat een notebook wel wat voor mij zou zijn. Om alvast de foto's te kunnen beoordelen en te schiften die ik heb gemaakt elke dag, lijkt me toch wel handig.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 09:21 
Lid
Fotografie

Wij maken ook altijd een kaartje op vakantie. Dus bij ons geen kaartje uit Italie met een brazilliaanse schone in string met blote borsten, op een mexicaans strand geplakt.. Maar gewoon wat van de foto's die ik heb gemaakt. Dat kand an dus ook even. Bij regenachtig weer, kun je de laptop idd ook gebruiken om te shiften.

Met de image tank moet je maar hopen dat alles goed over is gekomen.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 21:08 
Lid

@ Nagtie en Sophie :

Misschien eens kijken voor een iPad. Heb gezien dat er ook een adapter is zodat je er een SD kaartje in kunt duwen. Zelf gebruik ik bijna alleen maar CF kaartjes dus helaas werkt dat niet voor mij. iPad is verder een super apparaat ! Goed helder scherm en werkt goed. Zelf ben ik weg van Apple voor fotobewerking. Gaat hartstikke snel en werkt prima. Windows doet het ook goed maar op een Macbook gaat het toch wat makkelijker. Helaas betaal je er wel wat meer voor.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 21:14 
Lid
Fotografie

Ik zou lekker een 24-105L kopen voor dat geld. En dan nog een paar CF kaartjes heb je veel meer aan. Maar als je een reden zoekt om een IPAD aanschaf recht te lullen, zou ik zeggen, probeer het idd zo :)

Ik heb een mega PC helemaal ingericht om te gamen met dubbele videokaarten en calibratie ed voor fotografie. Mijn vrouw en ik hebben een top laptop voor beneden op de bank. Ik wil ook wel een minilaptop of IPAD maar alleen voor op vakantie?? om mijn foto's op te zetten.

Nogmaals koop liever goed glas en een paar kaartjes meer en doe net zoals vroeger dat je gewoon afwacht tot je thuis bent. Heb je meteen weer even dat vakantie gevoel. Ik ga liever op vakantie 's avonds een sigaar roken, esspresso drinken en ene ijsje eten in de haven of met een mooi glas wijn of cognac met een magazine of boek naast een vuurkorf nagenieten van de dag en de rust van de natuur in mij opnemen. Maar ik begrijp dat we tegenwoordig beginnen te trillen als we 20 minuten geen pc gezien hebben :)

En dat voor iemand die het internet voor velen aangezet heeft in nederland. :)

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 21:27 
Lid
Fotografie

tja, de meningen lopen flink uiteen begrijp ik al ;) . Dank voor jullie reacties!

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 21:41 
Lid
Fotografie

Dat doen meningen altijd :) Of het zinvol is om IPAD en minilaptops te kopen: NEE dat is een feit. Is het leuk JA is ook een feit. Is een aantal CF/SD kaarten van 8Gb slim, ja feit, kun je ook na je vakantie gebruiken. en je lost je probleem direct op. Gebruik je een PSD door het jaar heen? Nee geen feit maar bijna wel. Ga je een laptop of ipad vaker gebruiken ja feit, maar om die te kopen voor de vakantie opslag is onzin en dat is een feit, maar heb blijft wel leuk.

Ik zou je gewoon adviseren om meer kaarten te kopen. Maar velen kopen liever dure bodies, en accessoires en laten goede lenzen, statiefen of filters achterwege. Maar wel mooie accessoires die je een lekker gevoel geven. Maar ik kijk liever naar mijn RAW bestanden op een 22inch scherm waar ik ze pas echt goed kan beoordelen dan op een ipad of 10inch laptop.

Nog los van het feit dat je extra laders, en ruimte moet hebben voor die dingen.

Vroeger en dit klinkt er als toen je poep nog met een lange oe schreef, maakte je foto's en dan liet je ze ontwikkelen, nu zitten we in de stress als het schermpje achterop niet binnen 0,3 seconden reageert op de druk van een knopje.

Iedereen kan je zeggen wat ze willen, beoordelen op een klein scherm is niet ok. En daar kunnen geen geheugen kaarten tegenop. Echt de discussie over PSD tov geheugenkaarten is verleden tijd. De discussie is alleen of je niet meer geheugen wilt kopen en een leuk ding wilt hebben waardoor je 's avonds op vakantie achter een 10inch scherm gaat zitten. Terwijl 3 jaar geleden je werd uitgelachen als je nog een 15 inch laptop had. :)

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 21:51 
Lid
Fotografie

Maken jullie altijd RAW + JPG foto's of zetten jullie een van 2-en uit op vakantie om meer foto's te kunnen maken tijdens de vakantie. Tijdens de cursus is mij geadviseerd om voorlopig beiden te doen, maar een 4Gb kaartje is met 160 foto's vol. Tijdens de vakantie maak ik er altijd veel meer. Extra kaartje mee, maar dan heb ik aan 8Gb ook niet voldoende nl. 1000 foto's voor 2 weken vakantie is voor mij redelijk normaal. En voorheen schoot ik natuurlijk op de automatische stand, dus ervanuitgaande dat nu een groter deel mislukt (ik beheers de AV-stand gewoon nog niet goed genoeg) moet ik wel veel kaartjes aan gaan schaffen. Ik neem nl geen computer mee op vakantie. Twe weken per jaar moet ik toch wel zonder kunnen :blush

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 22:04 
Lid
Fotografie

De oplossing van senna is erg mooi.
Mij is die nu te duur. Ik heb een imagetank die elke vakantie of uitje mee gaat.
We zijn met twee (bijna zelfs drie) fotografen, en dan is het reuzehandig!
Ik heb een vrij goedkope, zonder schermpje om je foto's te bekijken. Dat doe ik thuis wel. :D

Frans schreef:
Toen ik een keer tijdens een kampeertocht, na een inbraakpoging in mijn auto, de geheugenkaart uit het toestel haalde om die gescheiden van het toestel te bewaren vergat ik die de volgende dag er weer in te doen. Kon wel fotograferen maar niks werd opgeslagen. :shock

Echt even je cam zo instellen dat ie niet fotografeerd zonder kaartje erin. :)

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 22:22 
Lid
Fotografie

Ik gebruik eigenlijk nooit en raw en jpeg. Zie daar niet zo het nut van. Dat zou handig zijn wanneer je zowel sd als cf in de camera kwijt zou kunnen. Dan kun je gelijk backuppen.

De minilaptop zal wel voor meer dingen gebruikt worden wanneer ik hem koop, alleen al fotografisch, wat dacht je van een afspraak met een model en je portfolio willen laten zien?

Een ipad is echt heel grappig, maar wat kosten die?? ik denk wel wat duurder dan een minilaptop. Ik vraag me af wat de mogelijkheden met photoshop en dat soort grappen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende