Het is 08 jul 2025 00:08

Auteur statief en scherp stellen
 statief en scherp stellen
BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 09:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Het zal misschien wat maf overkomen, want het is een nogal basic vraag. Maar ik ben benieuwd, hoe jullie scherpstellen als je een statief gebruikt? Gebruik je dan altijd handmatig scherpstellen? Op mijn camera zit een live view functie, waarmee ik flink kan vergroten terwijl ik scherp stel en dat is erg handig. Bij stilstaande objecten of dieren. Maar bij dieren die veel bewegen, werkt dat voor mijn idee niet zo. En als je een autofocus punt gebruikt, hoe zorg je er dan voor, dat deze op het gedeelte van de foto gericht wordt dat je scherp wil stellen, terwijl je de compositie misschien heel anders wil? Hoe doen jullie dat?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 09:25 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Hoi Sophie..
Ik doe het 99 van de 100x autofocus. Die is heel precies, en mijn ogen door dat kleine donkere gaatje niet zo..

Ik kies altijd de middelste Af punt. Dit omdat die daar weer een stukkie nauwkeuriger is. (kan zijn dat dat alleen bij F2.8 objectieve is, maar dat stukje van de tekst begrijp ik nooit zo, en ik heb 2,8 objectieven dus hoef me niet druk te maken)
Je kunt dan 2 dingen doen. Je zet hem op one shot, steld scherp, en houdt na het piepje de knop half ingedrukt, je verander je compo en drukt door. De eerste 10 keer zal het beest al lang weg zijn, maar na een tijdje gaat dit goed.
De andere is gewoon lekker in het midden laten staan, afdrukken en dan later wat uitsnijden. Dan kun je ook kiezen voor servo. Ik heb geen idee hoe dat bij andere camera merken heet. Voordeel is dat die de beweging mee rekent. dus fotografeer je iets wat op je af komt dan berekend de camera dat die net iets is voor het scherpstel punt moet afdrukken. Maar je kan daarmee dus de scherpstelling niet vast zetten.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 10:12 
Lid
Fotografie

Nagtie, dank je wel voor je snelle reactie. Ik gebruik ook altijd het middelste autofocus punt. Dus als ik bijvoorbeeld een zwaan wil fotograferen en op de ogen wil scherpstellen, dan neem ik het beeld wat ruimer, zodat toch de hele zwaan erop komt zeg maar? Maar hoe doe je dat dan als ze steeds flink aan het bewegen zijn?

AI servo herken ik idd, ik heb ook een Canon ;)

Het manueel scherpstellen vind ik wel handig als ik bijvoorbeeld een bloem fotografeer. Op de display kan ik dan 10 keer uitvergroten en zo zie ik heel duidelijk wat scherp is en wat niet. Vind dat wel een handige functie eigenlijk.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 11:18 
Lid
Fotografie

Met Macro is handmatig idd beter.. Maar dat doe ik nooit.

Als ze flink bewegen moet je die aiservo gebruiken, een goede sluitertijd kiezen, en schieten. Door de ai servo blijft die scherp stellen tot dat je afdrukt. Maar dat zou ik uit de hand doen. of met een monopod.
Je kunt ze ook wat ritalin geven of voor de belgen rilatine..

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 13:00 
Lid
Fotografie

Ik sluit mij aan bij de scherpstelmethode van Nagtie. Ik gebruik vaak ook het middelste scherpstelpunt en laat eigenlijk nooit de camera bepalen wat scherp op de foto moet komen.

Als ik macrofoto's maak, dan wil ik nog wel eens handmatig scherpstellen omdat dit bij macrofotografie zeer nauw luistert.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 13:07 
Lid
Fotografie

Henry, stel je dan eerst scherp met het autofocuspunt en maak je een ruime foto? Of stel je scherp, maakt dan de compositie en zet balhoofd vast en dan doordrukken?

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 13:35 
Lid
Fotografie

Ik gebruik een statief eigenlijk alleen bij onderwerpen die niet of nauwelijks bewegen.

Ik heb geen balhoofd, naar een kop die kan kantelen. Deze zet ik eerst in de juiste positie, voordat ik ga scherpstellen.

Ik verplaats vervolgens het scherpstelpunt naar de juiste positie in het beeld (ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik kan kiezen uit 51 posities). Daarna stel ik scherp op het onderwerp en vervolgens druk ik af.

Bij onderwerpen die bewegen gebruik ik geen statief. Ik zorg dat de sluitertijd een juiste waarde krijgt via het verhogen van de iso-waarde.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 20:34 
Lid
Fotografie

Henry, dank je wel voor de uitleg.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 22:27 
Lid
Fotografie

Het verplaatsen bij macro lijkt me niet zo handig.. Als het zo precies komt dan is het verplaatsen ook al genoeg om het scherpte punt te veranderen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp