Het is 20 jul 2025 22:39

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Kleur en contrast
 Kleur en contrast
BerichtGeplaatst: 31 aug 2010 22:09 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn eigen idee.
De foto leek me een blauwzweem te bevatten. Met de pipetjes die al eerder genoemd zijn kun je ook de kleurwaarden aflezen.
Bij neutrale kleuren zoals wit, zwart en grijstinten zijn de waarden voor rood, groen en blauw ongeveer even groot.
Puur wit is RGB(255,255,255), zwart RGB(0,0,0) 18%grijs RGB(128,128,128).
Ik ben dus op zoek naar neutrale tinten. De sokken en gympen van de figuur bij de voorbenen van het paard zijn mogelijk wit maar zeker weten doe je dat niet. Gemeten RGB(152,161,190). Daar zit wel heel erg veel blauw in. Hetzelfde voor het witte randje aan het blauwe shirt.
Zekerder ben ik eigenlijk van het paard. Dat is een schimmel. Misschien wel een blauwschimmel maar die zijn ook overwegend grijs/wit. Als je daar met het pipetje overheen gaat zie je dat op de meeste plekken Rood en Groen dicht bij elkaar liggen en Blauw meestal duidelijk hoger. Zoiets als RGB(182, 180, 191). Te blauw dus.
Een ander onderwerp waarvan ik denk dat het neutraal (zwart) is is het hoofdstel/oogkleppen/leidsel van het paard. Hier en daar is er waarschijnlijk een blauwe schijn van de koets maar de oogkleppen zijn te blauw RGB(31, 31, 39) evenals de riem over de hals en de kont.
Achter het paard staat een man met waarschijnlijk grijs haar. Ook daar is het blauw te hoog en is het blauwig. Ongeverfd haar is nooit blauwachtig.
De lucht is steeds meer blauw dan rood en groen die ongeveer gelijk zijn. Voorbeeld RGB (233, 234, 240). Heel lichtblauw. In de heel heldere kleuren lijkt de zweem dus wat minder.
Ik heb geprobeerd het leer van het hoofdstel neutraal te maken evenals het paard. Zelf gebruik ik daar curven voor op een laag die op blendmode kleur staat. De helderheid verandert daardoor niet, alleen de kleur.
De curve die ik gebruikt heb is heel simpel. Ik heb alleen het middenpunt van het blauwe kanaal verplaats naar beneden. Net zolang tot de oogklep evenveel blauw als rood/groen meet.
In dit geval werkt het ook goed met niveaus. Bij het blauw kanaal het linker schuifje richting 17 en de middenslider naar 0,93.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2