Het is 21 jul 2025 09:06

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur nikon D90 - D5000 - D3100?
 nikon D90 - D5000 - D3100?
BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 19:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik val niemand aan. je uitleg is duidelijk heb ik geschreven.
heb niet gestudeerd, dus kan ook niet uit een tekst opmaken of iemand wel of niet dyslectisch is. :blush

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 19:19 
Lid
Fotografie

Maak dan ook geen grappen daarover, lijkt me veiliger.

On topic, waarom meer scherpstelpunten? Ik weet dat de D40 er minder heeft maar ik vind het leuk om te lezen dat de Nikon er 51 heeft vs de top van Canon 45 of zo, maar vrijwel iedere fotograaf zal na een paar maanden of een cursus naar 1 scherpstel punt gaan. En alleen de dikke sportjongens (camera bodies bedoel ik) hebben zinvolle veelvouden van AF punten om tracking te hebben bij servo opnames. Maar of mijn camera nu 1 of 30 heeft, lijkt me niet zo'n reden om over te stappen. Of ik moet iets over het hoofd zien.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 19:39 
Lid
Fotografie

Toch nog even een vraagje.
Twister schreef:
....De dingen die ik mis denk ik te vinden in de D90....

Welke functies naast extra scherpstelpunten denk (...) je dan te vinden in de D90? Weet je het zeker of hoop je ze te vinden omdat de D90 een betere body is?

Ik ben het met Chrstiaan eens dat als de opvolger van de D90 binnenkort (15 september?) al in de winkels ligt, dat je dan beter nog 2 weekjes kunt wachten. Op het moment dat de opvolger van de D90 er is, zal de prijs van de D90 zeker dalen. Gebeurt dit niet meteen, dan hoef je er zeker niet lang op te wachten.

Uiteraard kun je besluiten om dan maar gelijk voor de opvolger te gaan, maar ik voorspel je dat de opvolger duurder in de markt wordt gezet dan de huidige prijs van de D90.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 22:35 
Lid

Daar zou je gelijk in kunnen hebben Henry. Ik lees D700 achtige ISO prestaties , 100% viewfinder , 16 MP , body grotendeels van aluminium , Full HD video. Schijnt dat de D90 en D300(s) dan worden samengevoegd.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 22:50 
Lid
Fotografie

De D90 schijnt dezelfde sensor te hebben als de D300, maar schijnt beter te presteren bij hoge iso-waarden dan de D300 http://www.kenrockwell.com/nikon/d90/iso-3200.htm :cry (ik heb een D300...)
De D90 is iets kleiner dan de D300 en ook een stuk lichter.
De bediening van de D300 en de D90 verschilt iets van elkaar. D300 heeft iets meer knopjes (functies zitten bij de D90 in het menu) en je kunt er iets meer mee instellen, maar of je dit ook nodig hebt...

BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 22:59 
Lid
Fotografie

Ik denk ook dat je van een D40 niet meteen naar een D300s moet stappen. Je slaat meteen een catagorie toestellen over, en de foto's worden er niet beter van. De fotograaf zal vrijwel hetzelfde produceren met de nieuwe body. En dat de bodies goed presteren tov vorige modellen is leuk meegenomen maar alles hangt af van de kwaliteit van het te belichten onderwerp. Wel is het schieten op voorheen ongekende ISO waarden een voordeel op 2 vlakken. 1 omdat je onder minder goede lichtomstandigheden nog zeer goede uitkomsten kunt krijgen en 2 dat je met minder lichtgevoelige lenzen vrijwel gelijke prestaties kunt verkrijgen die je voorheen alleen met goed belichten en lichtsterke dure objectieven kon bereiken.

Ik zou idd even de release afwachten ivm prijsdalingen, maar immer wachten op de beste prijs, kan leiden tot uitstel, uitstel en soms moet je gewoon de knoop doorhakken. Vergeet niet dat een artikel al tijdens zijn verkoopperiode van prijs veranderd, ook de verkopende partijen willen voorkomen dat zij geld toeleggen. Zo zie je al een week of 2 dat er minieme voorraden zijn of juist geen voorraden van de 50D ivm de release van de 60D (voor Canoniers dan :) ) Dus op die manier houden winkeliers prijzen op niveau en voorkomen ze dat ze winkeldochters krijgen.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 23:31 
Lid
Fotografie

Dit geldt ook nu al voor de D90's. Kijk maar eens naar de voorraden... Een snelle blik in enkele winkels leert dat ze niks op voorraad hebben. Het kan dan ook heel goed dat Christiaan gelijk gaat krijgen en dat 15 september dus de opvolger in de winkels ligt.

Ik ben het helemaal eens met Duckie dat je niet moet blijven wachten, maar gewoon op een gegeven moment de knoop moet doorhakken. Een collega van mij wacht al een kleine 5 maanden op de opvolger van de D300s, maar meer dan geruchten over een opvolger is er nog niet.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 23:38 
Lid
Fotografie

Ik heb toen langgelee de D40 voor een prikkie gekocht.
De D60 was er al en de D40x geloof ik zou komen.
Ik heb toen (3,5 jaar geleden) de D40 met 18-55mm kitlens voor een leuke aanbiedingsprijs kunnen krijgen met daarbij een gratis 55-200mm kado. Het scheelde mij toen geloof ik 350 euro op het setje zonder die aanbieding. Dus ik zou alvast maar beginnen met zoeken naar aanbiedingen, want je weet het maar nooit. Dit was overigens een internet-announced-only aanbieding van een landelijke keten die je in de winkel op kon halen met een printje.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2010 08:15 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Duckie bedankt voor je uitleg.
De reden dat ik voor een D90 wil gaan is simpelweg oa de scherpstelpunten.
Ik stel vaak scherp op bijv. het hoofd van mijn hond maar het uiteindelijke resultaat is dan vaak dat de ogen niet scherp zijn.
In de D40 zitten maar 3 scherpstelpunten naast elkaar. Horizontaal.
Ik maar vaak veel foto's van het zelfde onderwerp en vaak kieper ik ze bijna allemaal in de prul.
Daar baal ik van.
Het is niet zo dat ik maar wat knipper, ik probeer echt mijn best te doen om scherpe foto's te krijgen. Ik maak foto's van mijn honden en hun omgeving , deze omgeving is de natuur waar in ze lopen.
Zoals ik jou begrijp wil je mij uitleggen, wat je niet heb dat mis je niet. Maar ik mis wel wat en misschien komt dat wel omdat ik zelf een kluns ben hierin en het daarom in een andere camera zoek, maar het lukt me gewoon niet. Terwijl ik graag met mijn camera op stap ga.

ps een evt. dyslexie is voor mij niet storend want ik heb er hier in huis ook 1, het gaat er voor mij om of ik je begrijp of niet. Dus als ik lees begrijp ik je. En we maken toch allemaal spellingsfouten, niemand is toch perfekt?

gr. Twister

BerichtGeplaatst: 31 aug 2010 08:31 
Lid
Fotografie

In vervolg op jullie reakties.
Ik denk ook dat ik meer met de Iso kan spelen op de D90 dan nu met de D40. Voor de rest ben ik er nog niet thuis in wat ik aan verbeteringen kan verwachten bij de D90.

Waarschijnlijk moet ik wachten tot einde van de week met kopen en anders wordt het toch pas volgende week. Simpel weg omdat ik geen tijd heb om op stap te gaan voor de aankoop.

Ik ga a.s. zat. een workshop doen bij Rob Doolaard op de Hoge Veluwe, graag had ik dan de nieuwe camera gehad, maar waarschijnlijk zit dat qua tijd er niet in.

Ik heb ook al gezien dat hier en daar de voorraden leeg zijn en ook dat de prijsverschillen groot.

Nog een belangrijk voordeel lijkt me dat de lenzen die ik nu heb voor de D40 ook passen op de D90.
Ook dat vind ik lastig te bepalen maar na veel zoeken denk ik dit.
Voor de liefhebbers: AF-S 18-55(3.5-5.6)DX ,AF-S 18-200 (3.5-5.6) DX VR, AF-S 70-300 (4.5-5.6)ED VR zijn dit de lenzen die ik bij mijn D40 gebruik.

gr. Twister

BerichtGeplaatst: 31 aug 2010 18:03 
Lid
Fotografie

Yes Yes Yes. IK HEB M. Vanmiddag op tijd klaar met werken , nou ja, in ieder geval eerder klaar en nadat de klant een beetje met spoed de deur uitgewerkt te hebben kon ik nog even naar de winkel. Wat er hier (op deze site)gesuggereerd werd / wordt is misschien werkelijkheid aan het worden. Bij de plaatselijke fotowinkel geen D90 (moest besteld worden, jaja),een fotowinkel in Alphen a/d Rijn gebeld , deze staat ook landelijk op het internet, hadden ze m ook niet meer. Tja, dan moet ik verder zoeken zei ik. Nou zegt de verkoper door de telefoon, evt. kan ik m uit de kitset halen. Oke dacht ik misschien dus bestellen geen optie, als ze m al uit doos van een set willen halen. Daarom na de laatste klant met een max. snelheid overal tussendoor gegaan, Koningin Beatrix was bij ons op dorp, zal je net zien. Lekker druk dus. Gelukkig op tijd in de winkel en ja nu zit ik met smart te wachten tot de batterij vol is om m misschien vanavond nog even uit te gaan proberen.
gr.
Twister

BerichtGeplaatst: 31 aug 2010 18:55 
Lid
Fotografie

Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe aanwinst :upc

BerichtGeplaatst: 31 aug 2010 19:43 
Lid
Fotografie

Gefeliciteerd met je aanwinst en veel succes! :up

BerichtGeplaatst: 31 aug 2010 23:20 
Lid
Fotografie

Nu naar buiten! De maan hangt erg laag en is behoorlijk geel. Erg fraai. En gefeliciteerd.

BerichtGeplaatst: 01 sep 2010 07:19 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Nu naar buiten! De maan hangt erg laag en is behoorlijk geel. Erg fraai. En gefeliciteerd.

Helaas geen maan foto, ik ben beroerd, verkouden en voel me ellendig. Ondanks dat gisteravond nog wel even op pad geweest met de D40 , want ja , nieuwe batterij he, die zijn leeg, dus de D90 bleef nog even in zijn doosje. Vandaag druk met werk,ik ben eigen ondernemer, dus ik kan me niet ziek melden. Helaas.
Hopelijk heb ik tussen de middag even tijd en is het mooi weer.
Als ik een geslaagde foto heb, want mijn eerste foto is een foto van de pc, niet boeiend dus, dan zal ik m jullie tonen.
gr.
Twister

PS ondanks dat ik me niet happy voel ben ik super blij met mijn nieuwe camera en ben heel benieuwd of deze kluns hier beter mee overweg kan.

BerichtGeplaatst: 01 sep 2010 08:18 
Lid
Fotografie

Beterschap en ik hoop dat de nieuwe camera helpt om je goede humeur vast te houden :D

BerichtGeplaatst: 01 sep 2010 08:47 
Lid
Fotografie

Gekke vraag als Canonier, maar bij mij is mijn batterij in minder dan een half uur vol geladen met de huistuinenkeukenlader die je bij je Canon krijgt, hoe lang duurt dat dan bij een Nikon? En zijn de batterijen niet uitwisselbaar?

BerichtGeplaatst: 01 sep 2010 09:02 
Lid
Fotografie

helaas niet duckie, d40 en d90 batterijen zijn heel verschillend.

opladen duurt wel iets langer dan een half uur. een paar uur ben je er al gauw aan kwijt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 01 sep 2010 09:23 
Lid
Fotografie

Das jammer dan :) Maar ik zou met een half geladen batterij al blij zijn :)

BerichtGeplaatst: 01 sep 2010 10:57 
Lid
Fotografie

Voor een D90 weet ik het niet, maar voor een D40 staat voor een hele lege batterij voor mij ongeveer 75-80 minuten.
De eerste keren opladen duren overigens iets langer.

Ow, er is trouwens voor de D40 een nieuwe firmware update die de camera iets beter met de batterij om laat gaan.
Kan je eventueel aan denken nog.
A-firmware: Versie 1.12
B-firmware: Versie 1.11
Opzoeken huidige versies : Menu - Setup (steeksleutelsymbooltje) - Firmware Version
Nieuwe firmware via deze url, digitale reflexcamera - consument - type D40 - firmware.
Updaten ging mij vrij eenvoudig af overigens.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende