Het is 25 jul 2025 04:45

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Verschillende verlichting
 Verschillende verlichting
BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 22:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het is een beetje mosterd naar de maaltijd maar vanavond moest ik een diploma uitreiking VCA fotograferen voor mijn vader. De situatie was nogal lastig aangezien het plaatsvond in een lokaal waar normaal gesproken door hem elektrotechniek gegeven wordt. In het lokaal hangen natuurlijk TL-balken maar daarnaast is er ook zelfgebouwde 'sfeer' verlichting in de vorm van (gloei)lampen met verschillende kleuren kappen. Oftewel een lekker zooitje van roze/blauwe verlichting en tl-verlichting. Ik heb het proberen op te vangen, door met mijn externe flitser via het plafond bouncend, de geslaagde heren te fotograferen. De resultaten was ik niet geheel ontevreden over en m'n vader gelukkig ook niet ( :D ) en ondanks dat mensen fotograferen niet echt mijn ding is was het ook een leuke ervaring.
Maar nu de vraag: stel ik moet dit weer een keer doen, en die kans is zeer groot, hoe kan ik de volgende keer beter te werk gaan? Is een reflectie scherm eventueel een oplossing of een bepaalde hoek van inflitsen?
Ter illustratie post ik even een foto:
Fotografie

Alvast bedankt voor de hulp :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 22:19 
Lid
Fotografie

volgens mij heb je het wel goed gedaan, en gelukkig hebben ze zo te zien een keurig wit plafond.

Ik hoop echter wel, dat je voor de geslaagde persoon, de suffende vader links even weggecropt hebt. Zou trouwens een groter diafragma nemen, zodat de figuranten wat minder aanwezig zijn in het beeld. ;)

flipje

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 22:28 
Lid
Fotografie

flipjetiel44 schreef:
volgens mij heb je het wel goed gedaan, en gelukkig hebben ze zo te zien een keurig wit plafond.

Ik hoop echter wel, dat je voor de geslaagde persoon, de suffende vader links even weggecropt hebt. Zou trouwens een groter diafragma nemen, zodat de figuranten wat minder aanwezig zijn in het beeld. ;)

flipje

Ja daar had ik inderdaad wel naar gekeken, de kleur van het plafond.
De slapende vader heeft inmiddels het veld geruimd en ik had achteraf gezien inderdaad een groter diafragma kunnen kiezen ;)
Bedankt voor je input :)

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 22:29 
Lid
Fotografie

Hmm, cake! :DD

Oftewel: de achtergrond is idd iets te erg aanwezig.

Iets dichterbij, kleiner diafragma en de Dof is al beter en je hebt wat meer ruimte met de belichting.
Ik zie dat je flitst met ingebouwde flitser. Dat geeft wat reflecties op het gezicht. Te dichtbij zal dat verergeren.
Externe flitsers schijnen leuk te huur te zijn hier en daar (geen persoonlijke ervaring mee, maar ik heb diverse pro's er al over gehoord) en dan kan je al heel wat beter flitsen door omnibounce te gebruiken en als het plafond idd wit is, gewoon schuin omhoog richten met de flits, dan heb je ook wat minder schaduwtekening in het gezicht onder andere.
Je zal denk ik wel van te voren wat proeffoto's moeten maken met een vrijwillig aangewezen slachtoffer?

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 22:37 
Lid
Fotografie

Ebbot schreef:
Hmm, cake! :DD

Oftewel: de achtergrond is idd iets te erg aanwezig.

Iets dichterbij, kleiner diafragma en de Dof is al beter en je hebt wat meer ruimte met de belichting.
Ik zie dat je flitst met ingebouwde flitser. Dat geeft wat reflecties op het gezicht. Te dichtbij zal dat verergeren.
Externe flitsers schijnen leuk te huur te zijn hier en daar (geen persoonlijke ervaring mee, maar ik heb diverse pro's er al over gehoord) en dan kan je al heel wat beter flitsen door omnibounce te gebruiken en als het plafond idd wit is, gewoon schuin omhoog richten met de flits, dan heb je ook wat minder schaduwtekening in het gezicht onder andere.
Je zal denk ik wel van te voren wat proeffoto's moeten maken met een vrijwillig aangewezen slachtoffer?

Ebbot, ik had keurig mijn externe flitser erop zitten hoor, en ook via het plafond geschoten ;)
Dat van de scherptediepte, helemaal gelijk in 't was gelukkig ook alleen deze foto :blush
In het vervolg zal ik inderdaad daar op letten en zoals je aangeeft wat testfoto's.

Dankje :)

Update: zo hopelijk een stukje beter, nog wel een beetje cake maar anders werd ie zo krap op de arm.
Fotografie

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 22:41 
Lid
Fotografie

Mijn excuus. Ik las in de exif "Flash = Flash fired, compulsory flash mode".
Als ik flits zelf met een externe flitser, staat er "external source" ofzoiets.

Toch zie ik reflecties op de huid. Ik weet niet of je flitser het kan, maar nog verder draaien en naar achteren flitsen helpt ook nog wel eens, zeker in kleine ruimtes. Let er wel op dat de flits je oog kan raken dan. :S

Als ik hier in de woonkamer met mijn sb900 flits, staat die zelfs schuin gedraaid naar achteren. (Dus schiun naar achteren en een beetje gedraaid naar een kant met een lichte muur.) Alleen aan de kleuren kan je dan nog zien dat er geflitst is; schaduwen en reflecties zijn foetsie.

- edit -

De uitsnede van je update is goed. :up

Laatst bijgewerkt door Ebbot op 02 sep 2010 22:45, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 22:44 
Lid
Fotografie

Ebbot schreef:
Mijn excuus. Ik las in de exif "Flash = Flash fired, compulsory flash mode".
Als ik flits zelf met een externe flitser, staat er "external source" ofzoiets.

Toch zie ik reflecties op de huid. Ik weet niet of je flitser het kan, maar nog verder draaien en naar achteren flitsen helpt ook nog wel eens, zeker in kleine ruimtes. Let er wel op dat de flits je oog kan raken dan. :S

Als ik hier in de woonkamer met mijn sb900 flits, staat die zelfs schuin gedraaid naar achteren. Alleen aan de kleuren kan je dan nog zien dat er geflitsts is; schaduwen en reflecties zijn foetsie.

Ja dat is inderdaad raar, m'n andere foto's zeggen ook external flash :S Flitser is er toch echt niet vanaf geweest :D
Ik gebruik een Sigma 530 dg st en die kan een heel klein beetje naar achter flitsen (paar graden achter de loodlijn). Ik ga dat dan maar eens uitproberen bedankt voor de tip :D

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 22:45 
Lid
Fotografie

Blijft een hele lastige. Denk dat je het nooit helemaal naar wens krijgt maar zou me in ieder geval concentreren op de geslaagde.

Fotografie

Heb heel snel iets geprobeerd. Denk dat je nu ziet dat er een kleurafwijking in zijn huidtint zit.

Richting oplossing. Fotografeer in RAW zodat je de witbalans kunt instellen. Fotograafeer ter hoogte van de kandidaten éénmaal een grijskaart mee. Iets duurder maar wel effectief is met een expodisc het opvallend licht te meten

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 22:49 
Lid
Fotografie

Frans, ik fotografeer ook in RAW en zet het later om :) en ja ik zie nu heel duidelijk dat er verschil in zit! Ik ga in die file zeker de huidtinten minder rood maken, met jou voorbeeld valt het zeker op :blush

Edit; ik kom er nu ook achter dat dat maar een heel klein stapje is.. Ik moet toch wat meer de tijd nemen voor nabewerken en me daar meer in verdiepen.
Bedankt tot zo ver allen :D

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 22:53 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Frans schreef:
Iets duurder maar wel effectief is met een expodisc het opvallend licht te meten

Hoi Frans,

Ik zit ook aan zo'n ding te denken. Is dat wat?
Hoe stel je dat precies in de camera in?

Ik kan op mijn sony bv een foto van iets maken waarin hij dat in het spotgebied de wb meet.
Althans hij maakt geen foto, maar doet alsof :)

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 23:00 
Lid
Fotografie

Paar kleine tips:

Iets minder hard flitsen. Achteraf met doordrukken en tegenhouden ietsjes het contrast verleggen.
Qua crop iets meer rekening houden met de kijkrichting, rechts wordt gekeken dus daar ook wat meer ruimte. Geeft wat meer dynamiek.

Even snel wat gefrutseld :)
Fotografie

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 23:09 
Lid
Fotografie

rbfoto schreef:
Paar kleine tips:
Iets minder hard flitsen. Achteraf met doordrukken en tegenhouden ietsjes het contrast verleggen.
Qua crop iets meer rekening houden met de kijkrichting, rechts wordt gekeken dus daar ook wat meer ruimte. Geeft wat meer dynamiek.

En ook die gaan we onthouden :up

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 23:23 
Lid
Fotografie

Manueel schieten wil ook wel eens werken.
Groot diafragma, iets van 1/50 (even uitproberen), iso wat omhoog als dat kan zodat je flitser minder hoeft te compenseren.

Achtergrond is lastig. Heb een tijdje terug tijden een voorlichting kinder EHBO gefotografeerd, maar er zit altijd wel iemand te gapen, te hangen, mond open of ogen dicht etc :DD

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010 23:55 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
Manueel schieten wil ook wel eens werken.
Groot diafragma, iets van 1/50 (even uitproberen), iso wat omhoog als dat kan zodat je flitser minder hoeft te compenseren.

Achteraf misschien wel het makkelijkst geweest aangezien m'n body ook redelijk veel ISO kan hebben zonder ruis, 1600 is goed te doen en ik had ook het beste een groter diafragma kunnen kiezen.
Citaat:
Achtergrond is lastig. Heb een tijdje terug tijden een voorlichting kinder EHBO gefotografeerd, maar er zit altijd wel iemand te gapen, te hangen, mond open of ogen dicht etc :DD

Of cake :rof

Bedankt voor alle tips ga ze zeker toepassen :)

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010 00:17 
Lid
Fotografie

Ow je hebt ook een Sony :D

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010 07:17 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Wat betreft die achtergrond vraag ik me af of je geen suggesties mag doen voor de "opbouw"? Nu zitten de geslaagden met hun rug naar een aantal ouders, kijk of je ze met hun rug naar een rustige muur mag zetten?

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010 09:09 
Lid
Fotografie

MaschaP schreef:
Wat betreft die achtergrond vraag ik me af of je geen suggesties mag doen voor de "opbouw"? Nu zitten de geslaagden met hun rug naar een aantal ouders, kijk of je ze met hun rug naar een rustige muur mag zetten?

Dat vergt uitleg :D er was gerekend op ongeveer 30 man, zodoende was het lokaal in tweeën gesplitst met een mooie witte schuifwand. Ik al helemaal blij natuurlijk want daardoor had ik een mooie achtergrond. Maar wat blijkt er kwam een man of 50 aanzetten en door ruimte gebrek werd die achterwand geopend... weg mooie achtergrond... het paste net allemaal in het lokaal maar er werd inderdaad rondom de leerlingen gezeten.

pdm_fotografie schreef:
Ow je hebt ook een Sony :D

Gelukkig wel ja :D

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010 09:14 
Lid
Fotografie

:)

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010 09:16 
Lid
Fotografie

Christiaan schreef:
een groter diafragma kunnen kiezen ;)

Op 70mm kon je niet lager dan F4 denk ik zo?

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010 14:47 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
Christiaan schreef:
een groter diafragma kunnen kiezen ;)

Op 70mm kon je niet lager dan F4 denk ik zo?

Nee met deze lens niet nee. Maar had misschien mijn 50mm kunnen nemen en dichterbij gekomen zijn ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende