*Voor de toppicstarter en de anderen die lage nog vragen hebben gesteld over RAW
Ik weet niet alles..maar in de les digitale fotografie heb ik het ongeveer zo geleerd :
* Raw bevat veel meer data(gegevens) dan een jpg) zie ook het aantal kb tov een jpg
* Raw open je in een speciaal programma : camera-Raw of ook in photoshop (en sommige andere programma's)
* Ik doe het altijd in Photoshop.
Als een raw opent...verschijnt er een speciaal venster...rechts zie een reeks menu's dat zijn bewerkingen die je op je foto kunt doen
(a) als je op de rawfoto die bewerkingen doet zijn die in dezelfde fotolaag als de basisfoto
(b) als je de foto in raw opent en alleen de witbalans en de helderheid aanpast; dan schrijf je die weg ONDER EEN ANDERE NAAM (bvb DSC_8023.nef wordt

SC_8023_5.psd)
Dus als je die wegschrijft doe je dat best als psd-bestand (of tiff-bestand)
Als ge overgaat van raw-venster naar photoshop via "save"...dan gaat hij dat xmp-bestand aanmaken
Dat bevat de instellingen die ge in de rawfoto hebt verandert (zoals witbalans enz..)
Dan opent de foto zich in photoshop en dan zie rechts ook een reeks paletten met menu's daar kun je dezelfde beserkingen doen op de foto als in raw....MAAR als je dat op de goede manier doet dan doe je dat in verschillende lagen als de basisfoto....dit heeft het grote voordeel dat ge ze achteraf nog kunt wijzigen of die laag weg gooien...ZONDER dat je basisfoto wordt aangetast (met je 2 raw-bewerking namelijk : witbalans en helderheid)
Dan schrijf je die foto in photoshop weer weg als psd-bestand....(= een foto met verschillende lagen)
Er is nog veel meer te zeggen maar :
* een jpg comprimeert in de camera al uw data die hij waarneemt; hij comprimeert die als hij die wegschrijft als jpg
* Dus een jpg heeft al gegevens verloren tov een raw-bestand.....
Belangrijk soms..ziet ge dat in de foto ...het donker bruin in raw wordt grijs-zwart in jpg ENZ...
Lees maar enkele uitgebreide boeken over raw