Het is 12 mei 2025 19:39

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Ringrijden
 Ringrijden
BerichtGeplaatst: 06 sep 2010 13:07 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Afgelopen zaterdag was er weer ringrijden. (zeeuws: ring-rie-een :D )
Dit is een sport waarbij de rijder op een ongezadeld paard door een baan galopeerd en daarbij met een lans een 38mm ring moet steken.
Bij een gelijke stand van meerdere rijders na 30 beurten gaat de tweede fase in, waarbij de ring steeds kleiner wordt tot er uiteindelijk een winnaar over blijft.

Ik had weinig tijd en kon alleen tussen de boodschappen doen en het kopen van een statief en flitser
door even gaan kijken.

willen jullie weer zeer kritisch commentaar geven over de foto's, maar ook over het volgende:

Is het voor een buitenstaander aan de hand van de 6 onderstaande foto's en een korte omschrijving duidelijk wat voor spel dit is?

1) De rijder dient geheel in het wit gestoken te zijn op een versierd paard.

Fotografie

Nikon D90 F/8 1/320sec. 105mm ISO100

2) Opperste concentratie om de ring in vol galop te steken.

Fotografie

Nikon D90 F/8 1/320sec. 130mm ISO100

3) En dan nog raak steken ook...!!!

Fotografie

Nikon D90 F/9 1/320sec. 135mm ISO100

4) Het bijhouden van de scores is nog handwerk, een I betekent raak gestoken.

Fotografie

Nikon D90 F5,6 1/320sec. 200mm ISO100

5) Deze meneer was 65 jaar lid, en werd als hulde op een even zo oude trap door de baan gedragen.

Fotografie

Nikon D90 F/10 1/320 sec. 40mm ISO100

6) Het is gebruikelijk dat de winnaar door de rest wordt gejonast, en dat kan best hoog!

Fotografie

Nikon D90 F/10 1/320sec. 35mm ISO100

Voor de goede orde: de foto's zijn alleen in photo-filtre wat gecropped, en met contrast of brightness iets aangepast.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Ringrijden
BerichtGeplaatst: 06 sep 2010 14:02 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik vind het een hele mooie serie! Kwa uitleg weet ik het niet, want ik kende het spelletje al. :)
Lijkt me best moeilijk met zo'n lans. Wij deden het gewoon altijd met ons zweepje. ;)

Ik vind vooral foto 2 en 3 erg mooi kwa inhoud, wat jammer is, want dat zijn precies de twee foto's die een waas lijken te hebben. Welke kleur die zweem/waas is kan ik dan weer niet zien, maar wellicht een ander.

Foto 5 vind ik trouwens ook erg leuk. Mooie comp. :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ringrijden
BerichtGeplaatst: 06 sep 2010 14:47 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de info !
Jammer dat ze niet allemaal even fris ogen....
Foto 1 ziet er redelijk uit alleen wat krap afgesneden aan alle kanten... Zou het onderwerp iets ruimer in beeld willen zien.
foto 2 is een mooie actie foto, gezicht van de ruiter spreekt boekdelen. Alleen oogt de foto een beetje flets. Jammer dat de neus/mond van het paard er niet helemaal opstaat. En voor mijn gevoel hoeft de horizontale riem waar het ringetje aan hangt er ook niet helemaal op. De schuine paal rechts is vervelend in beeld maar ik denk dat je daar niet zoveel aan kon doen.
Foto 3 ook weer een mooie actie foto maar oogt ook weer wat flets. Door de uitdrukking van de amazone, mi het onderwerp, mis ik het gedeelte van het hoofd van het paard niet, sterker die zou alleen nog storend kunnen werken.
Eigenlijk spreekt foto 5 mij het meest aan: minimaal, een man en een paar handen en wat lucht....
Kun je wat bij fantaseren en interpreteren. Als foto mi de beste qua inhoud.
Foto 6 mist dan weer de spanning van 5 doordat er teveel opstaat.

Ringrijden
BerichtGeplaatst: 06 sep 2010 16:29 
Lid

Dank voor de reactie's.
Dat fletse had ik gezien, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat komt, of beter, hoe ik het kan voorkomen, iemand een idee?
Al bedenk ik me nu dat ik wellicht mijn zonnekap vergeten was.....

Overigens het krappe aan foto 1 was helaas noodzakelijk, het was de enige foto waar ik nog iets kon laten zien zonder een storende en afleidende achtergrond, vandaar

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp