Volgens mij niet zoals jij het schrijft. Immers je legt de sensor bloot aan meer virtuele erosie

Nee het klopt wel. Ik zeg vaker dat sommigen spastisch doen over ISO en dan een foto nemen op ISO400 of max ISO800 en dan eigenlijk slecht belichten of onder belichten. Door nu op ISO1000 te gaan zitten heb je iets meer ruimte waardoor je dus iets meer licht vastlegt en dus minder ruis pakt.
Stel ik schiet op ISO400 met het streepje in het midden, ongeacht of dit nu met Av of M is, (voor nikonians Av is canon's voor aperture value) neem je een foto. Resultaat ruis in de donkere delen. Resultaat daarvan is dat men gaat klachen over ruis in bodies en allemaal een 7D gaan kopen

niet wetende dat een camera iets vastlegt en geen fotograaf is. Als je nu diezelfde foto met ISO800 neemt dan kun je door dezelfde diafragma aan te houden de sluitertijd 2x zo snel zetten. Echter dat hoeft niet want de sluitertijd was al snel genoeg. Wat kan je dan doen met dat extra licht??? Juist de belichtings compensatie naar +1Ev zetten. Hierdoor heb je dezelfde foto als voorheen alleen lichter van kleur ed. In de software reduceer je de Ev weer en is het resultaat gelijk aan de foto op ISO400 echter ZONDER ruis of zichtbare ruis. Precies hetzelfde principe waarop Dolby haar ruisonderdrukking heeft bedacht voor analoge tape opnames.
En dat je met een Nikon D3 makkelijker onder slechte omstandigheden mooie foto's kunt maken is absoluut waar. En dat de techniek steeds beter wordt ook. Maar goede echte fotografen, en daar beschouw ik mijzelf NIET toe, konden dat ook met de Nikon 1D of Canon 10D/1D(s) of met rolletjes.
Dat betekent dat je als amateur of professional met genoeg geld maar met relatief weinig kunde, spul kunt kopen waardoor er meer en betere opnames onder minder goede omstandigheden naar voren komen. En dat zie je ook. Kijk voor de grap eens een National Geographic in van 10 jaar of iets minder geleden. Dergelijke ruis foto's maar wel scherp vonden we allemaal geweldig. Echter verlangen we tegenwoordig allemaal mooie schonen huidjes zonder vlekken, ruis en rimpels en dat willen we op een 107cm HD scherm laten zien. En als we dan afdrukken op papier dan blijft diezelfde foto op een lullig stukje papier va 10 bij 15 cm achter.

Neem voor de gein eens een foto waarvan je zelf vind dat er ruis op zit. Druk die eens af. Wedden dat je de ruis waarschijnlijk niet ziet?!
Dat komt omdat we foto's verkeerd beoordelen.
Je kent de term 100% of crop. Maar kijk eens naar een foto van een 50D of D90 op 100%. Dan schrikken we allemaal. Dat komt niet omdat we ruis zien, maar omdat dat een dergelijk hoge resolutie foto is en dat we de pixels zien ipv korrel. Eigenlijk wordt dat alleen maar erger met meer en meer pixels. Vergeet echter niet dat beoordelen wel op 1:1 moet of te wel 100% maar dat de meest verkochte camera's geen 1:1 leveren maar een veelfout, dus 2x voor four third sytemen, 1.5 keer voor Nikon en 1.6x voor Canon ed. Dus eigenlijk moet je je foto's niet op 100% maar op 100%/1.6 bekijken 62,5% voor een Canon om een gelijkwaardige beoordelingsfactor te hebben die we altijd houden namelijk dat verrekte 35mm principe. Waardoor we altijd vermenigvuldigen, maar vergeten te delen.
En als je de foto's van je camera dus op de juist 1:1 verhouding beoordeeld valt de ruis wel mee en is die beter of juister te bewerken. Dat samen met betere belichting (die ik ook te vaak overbelichten noem , maar eigenlijk geen over belichten, maar juist of goed belichten moet noemen) zal leiden tot schonere foto's
Dus voor
Nikon cropcam voortaan op 67% beoordelen
Canon cropcam voortaan op 63% beoordelen
FourThird systemen op 50%
Want dan beoordeel je op 100% fullframe