Het is 22 jul 2025 07:23

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Advies gevraagd betreft een macbook
 Advies gevraagd betreft een macbook
BerichtGeplaatst: 25 sep 2010 20:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Met het vrij komen van het spaarloon wil ik een mac laptop gaan kopen.
De laptop moet wel 17 inch zijn maar verder heb ik er niet zoveel verstand van.
Ik heb wel een type op het oog n.l de Macbook pro 17 inch i5 2,53 GHz 500GB harde schijf intern geheugen 4GB,maar waar staat die i5 voor ???
Ik werk met photoshop elements,maar kan ik deze dan ook weer installeren op die mac of moet ik dan een andere versie kopen.
En zijn er nu veel voordelen aan een Mac laptop enzv....
Als er mensen zijn die tips en adviezen kunnen geven dan ben ik daar heel blij mee :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 25 sep 2010 20:40 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Gewoon doen. Zonder twijfel en i5 staat voor de Intel core 5 processor. Echter zou ik me daar niet druk over maken een Maacbook PRO en dat laatste zegt genoeg, is werelds, zonder enige twijfel.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 25 sep 2010 20:48 
Lid
Fotografie

i5 staat voor het type processor: Intel Core i5 processor. Niet te lang over nadenken. Je hebt bij de Mac sowieso niet veel keuze. Is ook niet interessant. Je spulletjes zullen goed draaien op een iMac of in jouw geval Macbook. Net wat Duckie zegt: gewoon doen.

Ik ben dit jaar volledig over op de Mac vanwege recente problemen met de PC's van mijn kinderen. Voor noodgevallen hebben we nog 1 Windows-PC (voor het geval er iets niet draait op een Mac). Ook het hele netwerk thuis is vervangen door Mac-apparatuur. Wat mij in het Windows-tijdperk niet lukte (delen van een harde schijf via het netwerk en het delen van een printer via het netwerk) is in een Mac-omgeving een fluitje van een cent.

Mijn ervaringen: een Mac is veel stabieler dan een Windows-PC, maar ook veel duurder.
Het mooie van een Mac is dat je er ook niet veel verstand van hoeft te hebben. Met een PC is dit wel anders... Je bent continue bezig met het spelen van systeembeheerdertje :S
Het aantal applicaties (softwarepakketten) voor de Mac is veel beperkter vergeleken met de Windows-PC, maar de boel draait een stuk sneller en is zoals ik al heb aangegeven veel stabieler. Een installatie op een Mac-omgeving stelt helemaal niks voor.

Voor de Mac heb je aparte software nodig, zo ook bijvoorbeeld Photoshop Elements versie 8 voor de Mac of Office voor de Mac. Oke, je kunt natuurlijk ook je Windows-applicatie onder bootcamp draaien, maar daar heb ik niet voor gekozen.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2010 21:50 
Lid
Fotografie

Henry heeft gelijk, Mac is super voor mensen die geen verstand van computers hebben. Ik dus. :rof :rof Hij is zeer gebruiksvriendelijk.
Het heerlijke van een Mac is dat hij vraagt of je iets wil, bv als ik voor het eerst mijn printer aansluit, dan vraagt hij of hij de software zal opzoeken op internet en of hij het dan zal installeren.
Dan klik ik op Ja en zowaar hij gaat zoeken, laat zien dat hij het vindt, binnenhaalt, uitpakt en zegt dan dat hij klaar is. En ja hoor, de printer doet het. Ik heb Aperture als fotoprogramma, maar ik ben er nog niet in thuis. Wel hoor ik dat het niet alles kan zoals Photoshop.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2010 23:11 
Lid
Fotografie

Idd dan kan je eindelijk Aperture gebruiken. Ik droom er nog net niet van :)

En wat heerlijk dat Apple wel naar het internet gaat en dan de software download en installeert. Bij MS wordt dat ook altijd voorgesteld, maar of de internet verbinding doet het dan niet, of er wordt NOOIT iets gevonden, zelfs geen oude drivers :)

BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 01:04 
Lid
Fotografie

@ Duckie, het allerleukste is, dat ik vertel dat IK de printer geïnstalleerd heb en ik word dan ineens voor " vol" aangezien. :rof :rof :rof

BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 01:15 
Lid
Fotografie

Redonie51, dat lukt je alleen als degene aan wie je het verteld een Windows-gebruiker is :D

BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 01:23 
Lid
Fotografie

@ Henry, in mijn omgeving gebruikt er niemand een Mac, dus ik bof!! :rof :rof

BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 07:50 
Lid
Fotografie

Inderdaad :DD

BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 08:56 
Lid
Fotografie

Dan ben je meteen ook de hipste, ik zou nog een kapotte Ipad zoeken en die een beetje nonchalant half uit een tas stekend voor in het OV nemen :)

BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 12:47 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Dan ben je meteen ook de hipste, ik zou nog een kapotte Ipad zoeken en die een beetje nonchalant half uit een tas stekend voor in het OV nemen :)

En jij dacht dat iemand zou geloven dat ik ook nog overweg kon met een Ipad? :rof :rof :rof

BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 20:07 
Lid
Fotografie

Zo als ik het goed begrijp word het allemaal een stuk gemakkelijker heeeeeerlijk :jump
En mijn fotoprinter moet er toch ook mee kunnen werken IP 4600 van canon en ik heb ook nog een hele oude all in one printer (blijf ik gebruiken voor de oude laptop)en koop er een nieuwe bij,deze zijn toch niet zo duur van canon.
Henry ik koop er elements 8 dan bij maar office heb ik denk ik niet nodig,blijf de oude laptop daar wel voor gebruiken ,gebruikte ik toch niet vaak.
Maar ik heb op de site van Apple zitten kijken en de mac heeft wel vele mogelijkheden.
Maar als ik het goed lees dan is deze veel veiliger wat virussen betreft,maar je moet er dan toch zeker nog een virusscanner op zetten???
Duckie is Aperture een speciaal bewerkingsprogramma en is dat dan zo bijzonder???
Maar moet nog eventjes wachten op de centjes :S

BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 21:14 
Lid
Fotografie

Als je programma's van Apple gebruikt heb je geen virusscanner nodig.
Alleen als je windows gaat draaien op de Apple. Ik heb voordat ik mijn Imac ging kopen eerst gebeld en dan adviseren ze je naar gebruik wat je nodig hebt. En niks teveel, want waarvan ik dacht dat ik dat ook nodig zou hebben, zei degene van Apple dat het niet nodig was. De virusscanner wilde ik ook, maar hij legde uit dat dat totaal overbodig is.
Aperture is een professioneel fotoprogramma, wat ook zeer gebruiksvriendelijk is. Maar er zitten zoveel mogelijkheden in, dat ik dat nog aan het ontdekken ben. Er zijn op http://www.apple.com/aperture/how-to/ flimpjes van die uitleggen hoe je de verschillende onderdelen kunt gebruiken. Ikzelf heb 3 jaar helpdesk erbij genomen, omdat ik niet alleen van de Apple niets weet, maar een gewone pc is voor mij ook een mistige wereld. Sinds mijn digitale fototoestel (±3jaar geleden) gaat de wereld van de computer ook voor mij open. :unsure

BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 21:24 
Lid
Fotografie

Redone die link werkt niet ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 21:25 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Even een spatie tussen op en http :)

BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 21:31 
Lid
Fotografie

Aperture is of was HET programma voor verwerking voor veel fotografen, die vaak ook Apple gebruikte. Er was eigenlijk geen alternatief en Adobe CS is veel meer dan een verwerkings programma. Sinds Lightroom is er ook een alternatief eindelijk voor niet Mac gebruikers. Maar Aperture is eigenlijk meer gekopieerd in Lightroom :)

Maar net zoals DXO blijft het een bepaald mytisch pakket. :)

Inmiddels zijn de grenzen verlegd is software land en zijn er meer pakketten die beter zijn geworden maar door veel serieuze jongens en meisjes over de wereld wordt Aperture nog steeds gebruikt, maar het blijft natuurlijk een meer creatieve groep gebruikers. Was, zo is zo en zal ondanks de populariteit van Apple tegenwoordig ook wel zo blijven.

Maar ik moet helaas bij Lightroom blijven. Op een LISA na heb ik nooit een Apple voor mezelf gehad.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 23:06 
Lid
Fotografie

Ik heb het gratis virus programma iVirus gedownload (even googlen om vervolgens binnen te halen). Er is ook een prof-versie te koop, maar dit vind ik nog niet nodig. Tot op heden is er nog geen virus ontdekt (of bekend gemaakt) op een Mac, dus daar houden we nog maar even aan vast.

Nog even iets over de 17" Macbook. Je koopt dan wel het topmodel, dus over de performance zul je geen klagen hebben. Ik heb hier thuis enkele iMacs en een 13" Macbook. PSE 8 draait op zowel de iMac als ook de Macbook zonder problemen.

Ik heb bewust voor PSE gekozen en niet voor Aperture na wat onderzoek op het internet.
PSE biedt (als ik het mij goed kan herinneren) meer functionaliteit als het gaat om het bewerken van foto's.

Ik heb hier in huis nog 1 Windows laptop, maar stoor me steeds vaker aan de slechte performance van die laptop... (met name als de kinderen mijn hulp nodig hebben omdat de laptop het weer eens "niet doet"). Het aan- en afmelden duurt een eeuwigheid en hij loopt ook nog eens regelmatig vast.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 21:27 
Lid
Fotografie

Henry Ik was ook van plan om PSE 8 te gaan gebruiken ik gebruik nu PSE 7 en bevalt me goed en dit programma ken ik al voor een deel.
Bedankt voor de tip betreft de virusscanner ga er naar kijken.
Rendone ik heb naar je link gekeken en opgeslagen zodat ik deze nog eens rustig kan gaan bekijken.
Nou jullie bedankt voor het meedenken en de tips en ik heb er wel zin in,ik laat het wel weten als het zover is.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 21:38 
Lid
Fotografie

Louise.V, even een kleine correctie. Pakket heet iAntiVirus.
Vergeet ook niet om Flip4Mac en ExifViewer te downloaden en te installeren:
- flip4mac: voor het kunnen bekijken van filmpjes (video media player voor de mac)
- exifviewer: voor het kunnen bekijken van de exif van foto's

Een handig toetscombinatie is:
cmd-shift-3: kopieer volledig scherm en plaats resultaat op het bureaublad
cmd-shift-4: kopieer deel van het scherm en plaats resultaat op het bureaublad

BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 22:00 
Lid
Fotografie

Bedankt Henry heb dit alles genoteerd en mocht je nog goede tips of adviesen hebben dan hoor ik het graag mag ook via een PB hoor

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende