i5 staat voor het type processor: Intel Core i5 processor. Niet te lang over nadenken. Je hebt bij de Mac sowieso niet veel keuze. Is ook niet interessant. Je spulletjes zullen goed draaien op een iMac of in jouw geval Macbook. Net wat Duckie zegt: gewoon doen.
Ik ben dit jaar volledig over op de Mac vanwege recente problemen met de PC's van mijn kinderen. Voor noodgevallen hebben we nog 1 Windows-PC (voor het geval er iets niet draait op een Mac). Ook het hele netwerk thuis is vervangen door Mac-apparatuur. Wat mij in het Windows-tijdperk niet lukte (delen van een harde schijf via het netwerk en het delen van een printer via het netwerk) is in een Mac-omgeving een fluitje van een cent.
Mijn ervaringen: een Mac is veel stabieler dan een Windows-PC, maar ook veel duurder.
Het mooie van een Mac is dat je er ook niet veel verstand van hoeft te hebben. Met een PC is dit wel anders... Je bent continue bezig met het spelen van systeembeheerdertje

Het aantal applicaties (softwarepakketten) voor de Mac is veel beperkter vergeleken met de Windows-PC, maar de boel draait een stuk sneller en is zoals ik al heb aangegeven veel stabieler. Een installatie op een Mac-omgeving stelt helemaal niks voor.
Voor de Mac heb je aparte software nodig, zo ook bijvoorbeeld Photoshop Elements versie 8 voor de Mac of Office voor de Mac. Oke, je kunt natuurlijk ook je Windows-applicatie onder bootcamp draaien, maar daar heb ik niet voor gekozen.