Een ND Grad kun je nabootsen maar misschien ben je dan al data verloren door uitgebleekte luchten. Een Circulair Polarisatie filter is NIET na te bootsen in welke software pakket dan ook, maar kan soms wel met software filters benaderd worden. Echter is een filter vooraf, dus tijdens het fotograferen en dat is onze hobby, ipv achteraf in de computer wat digitale bewerking is, handiger. En je denkt tenminste na over wat je hoe vastlegd.
Echter kun je ook stacken met software door een belichtings trapje te maken en die samen te voegen, dit is bijna hetzelfde als een HDR opname.
En een ND filters is ook niet na te bootsen. Immers tijd kun je niet aanpassen in foto's en dat is wat een ND filter doet, hij verlengd de tijd of houdt het licht tegen zodat je toch een bepaalde grootte van diafragma kunt kiezen zonder dat je op 1/8000 hoeft te schieten.
Kort gezegd kun je dus stellen dat als je portraiten schiet je een goed setje ND's zou moeten hebben voor studio of buiten werk of mazzel met het aanwezige licht moet hebben.
Als landscaper een setje ND hardgrads, ND softgrads, een setje ND's en een CP filters. En je zou een 10 stops ND filter kunnen overwegen om opnames van 30 seconden of meer overdag te kunnen maken voor long exposure opnames, zodat je 's nachts gewoon kunt dromen over je nieuwe camerae en lenzen

ND grad filters zijn makkelijker met het slot systeem zoals we dat kennen van Cokin of het Ultieme merk Lee Filters, en voor de overige zou je schroef filters kunnen kopen.
Qua merken zijn er maar een paar die behoorlijk zijn.
B+W is voor 99% van de testen de beste maar ook zeker de duurste. Hoya is een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goede 2e en zeker als je weet dat Hoya 66% van al het fotografische glas ter wereld levert. Het zit oa in bril glazen maar ook in alle Sigma, Tamron, Tokina lenzen en natuurlijk in Hoya's eigen filters, maar ook in Sigma filters ed Verder zit het in Soligor en Kenko extenders ed.
In principe blijkt voor Canon B+W net iets beter te zijn en ik raadt B+W aan voor Nikon, Canon glas zeker als het het pro glas is, en voor Sigma ed Hoya filters. Bezuinig niet op filters de licht doorbrengst wordt verminderd zelfs door UV filters en de scherpte neemt ook af. Dus meer glas en zeker minder glas dan dat van je lens is pertinent een domme inverstering.
Dus met B+W en Hoya zit je goed. Tiffen en Heliopan zijn goede volgers op de ladder. HAMA, KOOD, MARUMI ed kun je alleen voor ster en ander filters eigenlijk kopen en zijn een belediging voor ieder front element wat er achter geschroefd wordt

Als je een insteek filter systeem wilt is Cokin het meest gebruikte en betaalbare systeem waarbij je de A serie kunt vergeten en de P en X-Pro series kunt nemen. Heb je geen 10-12mm crop lens op een crop cam of gelijkwaardige wideangle voor een fullframe, dan is de P series voldoende. Ook voor gekleurde filters, CP en ND filters zeer aantrekkelijk. Lee Filters is de ultimate maar een stater set bestaande uit een houder, een lensmountring en een ND grad en ND samen kosten al meer dan 180Euro

Maar ja ze worden ook allemaal met de hand gemaakt en de kwaliteit is 101% ook met controle voordat het de fabriek verlaat. Alle filters zijn namelijk met de hand gecontroleerd op alle controle punten.
Ik zelf heb B+W MRC UV filters die ik alleen plaats als dat nodig is. Een B+W Kaeseman Circulair Slim MRC filter. En verder een Cokin set bestaande uit een
1, 2, 3 stops ND
1, 2, 3 stops ND Softgrad
1, 2, 3 stops ND Hardgrad
En ik ben nog aan het denken over een B+W 10 stops filter ook in de MRC uitvoering en een 86mm Hoya UV filters voor mijn Sigma. Maar aangezien ik UV filters alleen gebruik als het nodig is, zal die er wel niet komen.
MRC coating is een coating die betere optische qualiteit biedt, als ook vuil en waterafstotend is en ook makkelijker te reinigen is en is een uitvoering die ik iedereen aanraadt bij B+W aanschaf.