Het is 16 mei 2025 22:30

Auteur Filters of digitale bewerking
 Filters of digitale bewerking
BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 14:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Op de photokina kwam ik diverse stands tegen met verschillende soorten filters.

Bijv. Hoya waarbij ik me afvraag of je met deze filters moet werken of dat je het zelfde effect ook met Software bijv. fotoshop kan krijgen.

Met name de grijs-verloop filters, de 4 of 6 ster filters (Lichtpunten die als ster verschijnen) , kleurfilters etc.

Wat is hierbij jullie mening en is hier veel verschil in kwaliteit?

Is Hoya goed genoeg?

Alvast bedankt voro jullie meningen :up

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 14:37 
Lid
Fotografie

hoya filters zijn gewoon goed! net als b+w, tiffen etc..

nu zijn er goedkope en duurdere filters, en het hangt ervanaf wat je ervoor over hebt natuurlijk..

ik zelf vind grijsverloopfilters voor landschappen soms onontbeerlijk, en kleurfilters gebruik ik hoofdzakelijk op 35mm film..(of uv en skylight)

filters die ik zelf niet zo heel vaak gebruik, koop ik niet zo heel erg duur hoor.. dan koop ik gewoon wat van die cokin filtertjes (sterrenfilters oid) of bv iets van hama.. (mijn pola is dus van hama, en die doet het voor die enkele keer dat ik hem gebrujik best goed)

voor mijn 70-200 2.8 heb ik toen wel een hele goede hoya gekocht, want dat gat vooraan was toch wel erg groot, dus dan mag het ook wel wat kosten..

hoya filters zijn er ook weer in verschillende prijsklassen, dus je kunt het zo gek en duur maken als je zelf wilt..(en de diameter helpt ook altijd een ´lekker´ handje mee.. :wacko )

voor op mijn analoge camera-lensjes zit er meestal hoya, tiffen of b+w op, en die zijn erg goed.. op mijn leica-lenzen zitten leica-inlegfilters.. :wacko had daar liever ook iets van b+w/hoya oid op gehad, maar die hadden ze niet schijnbaar... :cry

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 16:12 
Lid
Fotografie

Een ND Grad kun je nabootsen maar misschien ben je dan al data verloren door uitgebleekte luchten. Een Circulair Polarisatie filter is NIET na te bootsen in welke software pakket dan ook, maar kan soms wel met software filters benaderd worden. Echter is een filter vooraf, dus tijdens het fotograferen en dat is onze hobby, ipv achteraf in de computer wat digitale bewerking is, handiger. En je denkt tenminste na over wat je hoe vastlegd.

Echter kun je ook stacken met software door een belichtings trapje te maken en die samen te voegen, dit is bijna hetzelfde als een HDR opname.

En een ND filters is ook niet na te bootsen. Immers tijd kun je niet aanpassen in foto's en dat is wat een ND filter doet, hij verlengd de tijd of houdt het licht tegen zodat je toch een bepaalde grootte van diafragma kunt kiezen zonder dat je op 1/8000 hoeft te schieten.

Kort gezegd kun je dus stellen dat als je portraiten schiet je een goed setje ND's zou moeten hebben voor studio of buiten werk of mazzel met het aanwezige licht moet hebben.
Als landscaper een setje ND hardgrads, ND softgrads, een setje ND's en een CP filters. En je zou een 10 stops ND filter kunnen overwegen om opnames van 30 seconden of meer overdag te kunnen maken voor long exposure opnames, zodat je 's nachts gewoon kunt dromen over je nieuwe camerae en lenzen :)

ND grad filters zijn makkelijker met het slot systeem zoals we dat kennen van Cokin of het Ultieme merk Lee Filters, en voor de overige zou je schroef filters kunnen kopen.

Qua merken zijn er maar een paar die behoorlijk zijn.

B+W is voor 99% van de testen de beste maar ook zeker de duurste. Hoya is een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goede 2e en zeker als je weet dat Hoya 66% van al het fotografische glas ter wereld levert. Het zit oa in bril glazen maar ook in alle Sigma, Tamron, Tokina lenzen en natuurlijk in Hoya's eigen filters, maar ook in Sigma filters ed Verder zit het in Soligor en Kenko extenders ed.

In principe blijkt voor Canon B+W net iets beter te zijn en ik raadt B+W aan voor Nikon, Canon glas zeker als het het pro glas is, en voor Sigma ed Hoya filters. Bezuinig niet op filters de licht doorbrengst wordt verminderd zelfs door UV filters en de scherpte neemt ook af. Dus meer glas en zeker minder glas dan dat van je lens is pertinent een domme inverstering.

Dus met B+W en Hoya zit je goed. Tiffen en Heliopan zijn goede volgers op de ladder. HAMA, KOOD, MARUMI ed kun je alleen voor ster en ander filters eigenlijk kopen en zijn een belediging voor ieder front element wat er achter geschroefd wordt :)

Als je een insteek filter systeem wilt is Cokin het meest gebruikte en betaalbare systeem waarbij je de A serie kunt vergeten en de P en X-Pro series kunt nemen. Heb je geen 10-12mm crop lens op een crop cam of gelijkwaardige wideangle voor een fullframe, dan is de P series voldoende. Ook voor gekleurde filters, CP en ND filters zeer aantrekkelijk. Lee Filters is de ultimate maar een stater set bestaande uit een houder, een lensmountring en een ND grad en ND samen kosten al meer dan 180Euro :) Maar ja ze worden ook allemaal met de hand gemaakt en de kwaliteit is 101% ook met controle voordat het de fabriek verlaat. Alle filters zijn namelijk met de hand gecontroleerd op alle controle punten.

Ik zelf heb B+W MRC UV filters die ik alleen plaats als dat nodig is. Een B+W Kaeseman Circulair Slim MRC filter. En verder een Cokin set bestaande uit een
1, 2, 3 stops ND
1, 2, 3 stops ND Softgrad
1, 2, 3 stops ND Hardgrad

En ik ben nog aan het denken over een B+W 10 stops filter ook in de MRC uitvoering en een 86mm Hoya UV filters voor mijn Sigma. Maar aangezien ik UV filters alleen gebruik als het nodig is, zal die er wel niet komen.

MRC coating is een coating die betere optische qualiteit biedt, als ook vuil en waterafstotend is en ook makkelijker te reinigen is en is een uitvoering die ik iedereen aanraadt bij B+W aanschaf.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 18:24 
Lid
Fotografie

Je kunt veel filters wel nabootsen in photoshop, maar dat is nabootsen.
Een grijs verloopfilter wordt voor verschillende dingen gebruikt, ik zelf wil er 1 hebben om zo beter te kunnen belichten bij een dinkere voorgrond en lichte achtergrond. Overbelichting kun je niet weghalen, en onderbelichting weghalen is niet best voor het ruis verhaal.

Inprincipe is alleen de pola filter helemaal niet na te bootsen geloof ik.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 19:48 
Lid
Fotografie

Ik sluit me aan bij de lange mooie reactie van Duckie :)
Sommige effecten kun je ook in photoshop realiseren, voor sommige effecten is dit niet mogelijk en zul je dus een filter moeten aanschaffen (als je dat effect ook wilt hebben).

Wel 1 aanvulling. In plaats van een stapeltje ND filters, kun je ook een variabel ND filter aanschaffen :)

BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 20:53 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie zeer uitgebreide informatieve reakties :up

Ik ga er een paar aanschaffen.

Met name de 6 sterren lens, en ND filter(s) of een variabel filter zoals Henry poste.

Ik heb momentaan 52mm lenzen. Ik las op de diverse sites dat ze vanaf 15 euro te koop zijn maar dat van Hoya ongeveer 40 euro en meer kosten.

Ik zoek wel verder tav de ND Filters

Nogmaals bedankt :up

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp