Ik snap niks van de adviezen van PDM en Ebbot

Zelf heb ik dit probleem nooit bij de hand gehad, maar ik zou als ik zelf een oplossing moest bedenken het volgende doen.
In photoshop:
Ik neem aan dat je de juiste uitsnede al hebt gemaakt. Dus dat je een vierkant fotootje hebt. Je kunt hiervoor het croptool gebruiken en deze vierkant instellen.
1) Image > Resize > Image size: zorgen dat de zijde van de foto 10cm wordt. Je kunt dit instellen bij de optie Document Size. Let er wel op dat je de verhoudingen van de foto in stand houdt (dus verticale en horizontale kant aan elkaar koppelen met het paperclipje). De resolutie zou ik op 300 pixels per inch zetten (dit voorkomt problemen met je afdrukleverancier. De 300 pixels per inch komt overeen met 300 / 2,54 = 118 pixels per cm en staat garant voor een kwalitatief goede afdruk). Je 10cm brede foto heeft dus 10 x 118 = 1180 pixels op de 10cm zijde nodig om deze kwaliteit te kunnen halen. Je kunt gelijk checken bij pixel size of je voldoende pixels hebt. Als je niet voldoende pixels hebt, kun je de resample optie aanvinken => photoshop bedenkt er dan pixels bij zodat je op de 1180 pixels komt... Het totale vierkante bestand zou dan 1180 x 1180 = 1.4MB groot moeten zijn voor een goede afdruk.
2) Vervolgens zou ik dit plaatje via de optie Image > Resize > Canvas size groter maken tot een 10x15 cm formaat. De kleur van het extra stukje canvas van 5 x 10cm zou ik gewoon wit maken.
Echter.... let op!
Ik dacht dat de HEMA de foto's ietsje groter afdrukt, dus dan komt je 10 x 15 cm er niet als 10 x 15 cm uit. Even goed checken op welk formaat de foto er echt uit komt en hier vervolgens rekening mee houden.
Voor dit soort zaken zou ik trouwens naar een fotozaak gaan waar je het resultaat direct ziet. Is misschien 1 euro duurder, maar als je het van te voren uitlegt en het resultaat is niet precies de 10x10 die je wilt hebben, dan hoef je de foto niet af te nemen...
Succes!