Ik had het ook al eens elders getypt, maar het is hier ook perfect van toepassing:
Ik zou toch verder kijken.
150 watt klink al als gruwelijk veel. In de huiskamer zijn de wattages van de lampen veel minder. Maarrrrrr.......
Als het om flitsen gaat, dan is 150 watt opeens helemaal niet zoveel meer.
Ik weet niet precies wat voor fotografie je wilt gaan doen. Als het om producten gaat, dan kun je er mee uit de voeten.
Maar zodra er een knap gezichtje om de hoek komt kijken, dan wordt het wat anders. Een gezichtje fotograferen lukt nog wel, maar modellen willen vaak meer. Ze willen ook een keertje met het bovenlijf op de foto. Met wat pijn, moeite en ervaring zou je dat ook nog wel kunnen. Maar dan komt het ook een keertje uit op het feit dat ze er helemaal op willen.
Dan moet je je lampen wat verder weg zetten en als je mooi zacht licht wilt, dan heb je een grote softbox nodig. En om die te vullen en nog voldoende licht te laten geven om bij bijvoorbeeld f/8.0 te fotograferen, dan heb je aan 150 W/s echt veels te weinig. Ook al heb je drie lampen.
Als je een witte achtergrond echt wit wilt hebben, dan moet je daar toch al minimaal twee lampen op hebben staan. En wanneer je op f/8.0 wilt fotograferen, dan moet je die achtergrond al op f/11.0 uitlichten. Ook dan is 2x 150 W/s echt niet veel. (Nu heb je wel wat ruimte, maar niet gruwelijk veel. Dus full body schieten met een goed uitgelichte witte achtergrond gaat je niet lukken. Dan heb je toch echt wel minimaal een metertje of vier extra nodig.)
Ik zou toch kijken naar meer vermogen. Dat kost wel meer, maar je hebt er alleen maar profijt van. Ook zou ik de SS-serie van Falcon-Eyes links laten liggen. Het werkt allemaal wel, maar het werkt met een eigen systeem. Als je een andere softbox of zo wilt, dan ben je echt aangewezen op Falcon Eyes omdat het koppelingssyteem uniek is. Nu klinkt uniek altijd wel leuk, maar als het om geld gaat, dan ben je beter af met een meer universeel systeem denk ik zo. D'r zijn verloopringen naar andere systemen waardoor dingen uitwisselbaar zijn, maar als ik het uit mijn hoofd doe, dan valt het SS-systeem van Falcon Eyes daar niet onder. Alles zit er met schroefjes opgeklemd en de wat grotere accesoires zullen de flitskoppen behoorlijk belasten. Het is maar kunststof en het breekt vrij snel als je teveel kracht uitoefend.
Ook is het instellampje ook niet proportioneel instelbaar. Dat wil zeggen dat het aan of uit kan. Verders niets. Als je je flitsintensiteit terugregelt, of opschroeft, dan gebeurd er niets met dat instellicht. Je kunt dus niet zien wat je veranderd wat het in je schaduw gaat doen. Wanneer je wat ervaring hebt, dan kun je dat wel inschatten of met een lichtmeter nameten, dus er valt mee te werken.
Ik heb een SS-200 setje gehad om eventueel ergens een klein accentje bij te leggen, maar voor andere dingen vond ik het veels te weinig in ieder geval. Van de week ook nog was producten geschoten. Ik stond op nog geen meter afstand, de flitser met een paraplu op 2 meter (ik wilde zacht licht en veel verspreiding) Ik had met een kop van 450 of 500 watt toch meer dan de helft nodig om een fatsoenlijke waarde over te houden.
D'r zijn wel merken die op de portemonee letten en toch behoorlijk wat meer leveren dan het setje wat je noemt. Denk dan eens aan een merk als Linkstar. De output is niet zo constant als een topklasse Elinchrom, Bowens of Pro-foto, maar de prijs is ook 4 keer zo weinig. Wel duurder dan wat je nu in je hoofd hebt, maar wel veel beter als de Falcon Eyes die je in je hoofd hebt.
Een Linkstar 300 W/s set kost je ongeveer 500 euro. Dan heb je twee flitskoppen, een softbox en paraplu en twee statieven. Is wel zo'n beetje je hele budget, maar je hebt in ieder geval meer.
Ik zou persoonlijk niet voor de 300 W/s gaan, maar meteen voor 400 of zelfs 450 W/s. Je kunt wel bijvoorbeeld een 300 W/s-set nemen en nog één losse 450 of 500 W/s kop erbij, maar dan praat je wel over veel meer dan 500 euro totaal.
Let wel even op als je voor Linkstar gaat kijken. FotoSG is daar een grote leverancier van, maar die hebben momenteel kennelijk wat problemen. Ze leveren al maanden niet uit en mensen die hun bestelling annuleren kunnen erg lang op hun geld wachten. Wanneer je daar dus bestelt; betaal in geen geval vooruit.
Wil je nog wat meer weten over studioflitsers, dan zou je eens kunnen lezen op mijn blog.:
http://blog.fotojeroen.nl/index.php/arc ... ioflitsers Het stukje tekst daar is wel wat langer dan dit hier