Het is 03 mei 2025 23:32

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Tram Ret
 Tram Ret
BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 20:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik was gister in Rotterdam en heb weer geprobeerd om een voertuig op de gevoelige plaat vast te leggen, ditmaal met in het achterhoofd de tip om mee te bewegen met het voertuig. De achtergrond bij de eerste foto vind ik wat druk, de tweede vind ik op zich mooi. Al had ik misschien wat verder uit moeten zoomen.

Al met al ben ik niet geheel ontevreden over het resultaat moet ik zeggen.

Nabewerking: normaliseren, witbalans correctie, color enhance, en contrast bewerkt.

01:

Fotografie

1/50"
F36
ISO 800 (wellicht wat hoog,.)
+/-0EV
90mm

02:

Fotografie

1/50"
F18
ISO 800 (wellicht wat hoog,.)
+/-0EV
90mm

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Tram Ret
BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 20:35 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Waarom zulke gigantisch kleine diafragma's? :S

Als je die eens wat meer open gooit kan je iso omlaag en krijg je snellere sluitertijden.

Je witbalans is in de 1e foto aan de koele kant.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tram Ret
BerichtGeplaatst: 10 okt 2010 21:36 
Lid
Fotografie

Die was zo laag omdat ik met een vriend was en hij op deze stand altijd voertuigen op de foto zet. Dus vandaar dat ik deze waarde heb aangehouden.

Gezien de krappe tijd heb ik verder niet kunnen spelen met diverse standen, maar zal je feedback dan zeker ook meenemen!

Tram Ret
BerichtGeplaatst: 11 okt 2010 07:18 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
De tweede heeft de meeste potentie. Dan bedoel ik niet via bewerking, maar om nog eens over te doen. Ik vind de compositie leuk in die foto en de tram had voor mij zelfs wel iets meer naar rechts gemoeten. Uitzoemen is daar absoluut niet nodig in mijn ogen.

De kleuren en de belichting zijn echt off in de eerste foto en hij is ook nogal onscherp. De tweede lijkt ook wat scherpte te missen, maar die is al beter. De sluiter tijden zijn echt veel te lang om een bewegend onderwerp mee vast te leggen. Ik sluit me aan bij pdm om die te verkorten dmv het diafragma te vergroten. Ik kan me voorstellen dat een groter diafragma juist een mooi effect geeft omdat het de achtergrond wat meer egaliseert.

Ik zat me af te vragen waarom jouw vriend met zulke miniscule diafragma's werkt, maar dat is misschien omdat ie bang is det het onderwerp de DOF uitrijdt? De meeste cameras hebben een speciale stand op de AF die ervoor zorgt dat er continu scherp gesteld wordt, dit zou dat probleem tegen moeten gaan.

Tram Ret
BerichtGeplaatst: 12 okt 2010 18:36 
Lid
Fotografie

De tweede had ik de tram inderdaad iets meer naar rechts willen hebben zodat het logo van de RET er geheel op had gestaan.

Het diafragma zal ik de volgende keer eens op letten, ben benieuwd wat dan het verschil gaat zijn! Heb even gezocht op internet en ben daar deze link tegengekomen, weet niet of hij bekend is. Maar het maakt mij (in ieder geval wat betreft de werking van diafragma) zeker wat duidelijk: http://www.photonhead.com/simcam

Zal hem eens vragen waarom hij deze standen gebruikt voor dit onderwerp.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp