Het is 21 jul 2025 01:19

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Polarisatiefilters - mijn redenen en argumenten
 Polarisatiefilters - mijn redenen en argumenten
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 18:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
duckie schreef:
CP filter lijkt me wel aangezien je vrijwel alleen via tantes en opa's nog aan lineaire polarisatiefilters kunt komen.
Ik heb het niet kunnen testen. maar de lineaire filters willen nog wel eens de autofocus doen haperen, heb ik mij laten vertellen.
Nouja haperen, de camere heeft erg erg veel moeite mee om scherp te kunnen stellen.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 19:06 
Lid
Fotografie

Een polarisatiefilter laat een deel van het licht door. Dat je hiervan niet alleen bij reflecties op metaal en water plezier van kunt beleven, lijkt mij eerlijk gezegd wel duidelijk. Zijn er alleen maar hiep-hiep-hoera-verhalen? Nee, natuurlijk niet! Ook hier geldt: "Elk voordeel heb zijn nadeel"...

Je kunt een polarisatiefilter constant op de camera laten zitten, maar dan houdt het altijd een deel van het licht tegen. Je zult dan dus een groter diafragma of een langere sluitertijd moeten gebruiken. Op een zonnige dag maakt dit niet veel uit, maar als het "krap-aan" is en je geen statief bij het handje hebt...

Vaak wordt afgeraden een polarisatiefilter te gebruiken met een groothoeklens. Door de grote hoek wordt de lucht verder van de zon donkerder gekleurd dan de lucht dichter bij de zon, waardoor een onregelmatig effect in de lucht ontstaat.

Een standaard polarisatiefilter is een vrij dik filter, doordat er een draairing op zit. Hierdoor kan bij een echte groothoekinstelling een deel van het filter in beeld krijgen (vignettering).

BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 19:10 
Lid
Fotografie

Wat Henry zegt. :)

BerichtGeplaatst: 15 okt 2010 15:39 
Lid

Ebbot schreef:
Vragen:
1. Het betreft inderdaad de circulaire filter. Je zal moeten draaien tot je het gewenste effect hebt (of juist niet).
2. Het filter haalt ongewenste reflecties weg. Voornamelijk dus van grote lichtbronnen die verstrooid licht geven. Ik noemde al wolken (idd grauwe luchten), struiken, water, maar ook gras, etc. In het donker zal het niet echt voorkomen, reflecties van verstrooid licht. Misschien met krachtige flitsers, maar dat zou erg raar moeten gaan wil je er last van hebben. Ik heb het niet echt nodig gehad. Tenzij je door glas wil fotograferen.

Dank voor je uitgebreide antwoord, heb niet alles 'gequote', maar erg leerzaam alle aanvullende info :)

BerichtGeplaatst: 15 okt 2010 15:57 
Lid
Fotografie

http://pics.idemdito.org/fysica/polarisatie.htm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2