Het is 17 mei 2025 00:36

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur Nieuwe lens voor oa. portretten
 Nieuwe lens voor oa. portretten
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 10:59 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Hi,

Ik ben op zoek naar een lens (mijn eerste, naast de kitlens van Nikon) met een vast brandpunt voor oa. portretten, zowel binnen als buiten. Nu las ik goeie dingen over de Nikon af-d 50mm f/1.8. Is deze de moeite waard om te kopen? De prijs is erg scherp en ik lees eigenlijk alleen maar goeie dingen, zijn er ook minpunten? Ik heb zelf een D90.

dank.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 11:08 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Voor portretten is de 50mm een mooie lens voor full & halfbody.
Wil je close-ups van een gezicht dan krijg je al snel groothoekvertekening.
Dan zou ik niet lager gaan dan 70mm.

Een 85mm word ook veel gebruikt, maar die zijn prijzig.

Ik gebruik naast mijn 50mm vaak de 70-200 voor closer werk.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 11:17 
Lid
Fotografie

Er wordt altijd gedaan alsof de 50mm geschikt is voor portretten. Dat is toch niet helemaal het geval. De 50mm heeft voor portretten teveel groothoek vertekening.
Zoek een objectief boven de 70mm. 1 van de meest gebruikte primes is de 100mm, op een full frame is dit goed te doen, maar op mijn crop camera moet ik wel heel verweg staan en dat laat mijn studio niet toe.

Groet Niels

BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 11:20 
Lid
Fotografie

Zelf zou ik graag de Sigma 105 2.8 macro ooit aanschaffen.
Kun je volgens mij ook heerlijk voor portretjes inzetten.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 11:24 
Lid
Fotografie

Ik gebruik nu zelf veel, de sigma 70-200 vind ik meer dan voldoende hiervoor.
Je hebt hierdoor de ruimte om snel van full body naar portret te schakelen. Ik heb heel vaak dat ik een pose wil neer zetten, dat een model dan juist een mooie naturel blik laat zien. Kwestie van zoomen en ik heb wat ik wil. Ga ik er dicht op staan en alles goed instellen krijg ik die blik nooit meer. Daarom voor mij liever geen prime omdat ik heen en weer blijf lopen, en ik spontane opnames mis loop, die spontane opnames zijn bij beginnende modellen juist vaak zo belangrijk.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 11:39 
Lid
Fotografie

Ik ben het eens dat een langere lens slimmer is met het gedeelte wat uit focus of buiten de DOF kan vallen. Maar ben het niet eens met de groothoek vertekening. Dat KAN NIET. Een 50mm heeft een gelijkbeeld aan ons eigenkijken zonder vertekening, en op een crop camera als een Nikon komt de cropfactor mee naar 75mm dus.... Wat je misschien bedoeld is dat je als je te dicht ergens op gaat staan maar dat doen alle lenzen dat vertekening kan plaats vinden. Vergeet niet dat 50mm als portrait fotolens gebruikt wordt als er ook meer lichaam mee genomen moet worden en dat de 85mm en 135 op fullframe het gebied was is.

Maar een goede macro lens tussen de 70 en 150mm is idd een heel goed idee omdat je een lichte lichtsterke scherpe lens hebt waar je veel meer mee kan vast leggen dan alleen portraiten. :)

Echter is er geen echt antwoordt gezien diverse portrait fotografen er met verschillende manieren naar het eindresultaat gaan. En sommigen doen dat met vaste lenzen en sommige met zoomlenzen en sommige met vaste macro lenzen. Ik zelf denk dat je met een 50mm van Nikon een macro lens rondom de 100mm of een telezoom met 70-200 met alle 3 blij wordt. De eerste is echter wel absurd goedkoop maar de andere 2 voorbeelden zijn en blijven ook lenzen die je voor heeeeeeeeeeeeeel veel andere zaken kunt gebruiken. Waarbij een zoom misschien handig is als je niet weet hoe groot de ruimte is waar je gaat fotograferen, want soms is dat een badkamer en soms is dat misschien een vergader zaal waardoor je alle ruimte of juist geen ruimte hebt. Let daar in ieder geval op als je een lens met een vast brandpunt neemt.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 12:57 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Wat je misschien bedoeld is dat je als je te dicht ergens op gaat staan maar dat doen alle lenzen dat vertekening kan plaats vinden.

Dat krijg je met closeups inderdaad en is wat ik schreef.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 13:37 
Lid
Fotografie

ik gebruik zelf een 70-200 voor portretten, en dat gaat voor mij prima eigenlijk. een 70-200 vind ik ook erg breed inzetbaar voor allerlei andere dingen..

verder durf ik wel es een 180mm 2.8 te gebruiken als ik met een analoge camera bezig ben..geeft ook mooie resultaten.. :foto

ik heb een beetje opruiming gehouden in de lenzen voor op digitaal, want op den duur heb je voor alles wel iets, terwijl een 70-200 zoveel afkan..

ik gebruik nu 2 standaard-zoompjes, een 70-200 2.8 en mijn oude minolta 70-210 f/4 beercan..(die beercan kan ik echt geen afscheid van nemen.. :cry :D )

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 17:03 
Lid

Ik heb mijn 70-200 voor deze reden net weggedaan en de 24-70 2.8 L gekocht.
Hiermee kun je namelijk inderdaad wat makkelijker full body foto's krijgen, wat met de 70-200 in de relatief kleine ruimtes waar ik dat wil, niet lukt ;)

BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 17:11 
Lid
Fotografie

Even gegoogled. Misschien zijn er betere voorbeelden maar hier kun je ook zien hoe het verschil wordt met verschillende brandpunten en toch dezelfde portrait grootte. Hierdoor zelfs het verschil tussen een 70mm op een 24-70 en een 70-200 is te zien, niet in dit voorbeeld overigens. Maar het verschil bestaat wel door het ontwerp verschil van beide lenzen. Marginaal maar wel bestaand.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 18:04 
Lid
Fotografie

Ik gebruik mijn canon 24-105 . Alles bij de hand en goede kwaliteit. Overigens een goede reportagelens, multiskill zal ik maar zeggen

BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 18:38 
Lid
Fotografie

V.w.b. de groothoekvervorming: helemaal gelijk dat je deze vervorming bij groothoeklenzen hebt.
Waar iedereen maar gemakshalve aan voorbij gaat is dat een telelens ook vervormt: televervorming dus. Misschien niet zo duidelijk zichtbaar, maar dat wil niet zeggen dat de vervorming er niet is.
Neem maar eens van 1 en dezelfde plaat een foto gemaakt met resp. een groothoeklens, een standaardlens en een lekkere telelens. Ik weet zeker dat de plaat gemaakt met de telelens er anders uitziet dan die gemaakt met de standaardlens :)

V.w.b. een geschikt portretlensje: hoewel ik geen portretfotograaf ben, zie ik dat er veel wordt geschoten met een 70-200mm of (als je liever voor een prime gaat) een 85mm lens.

Een macrolens is ook een optie, maar mijn ervaringen met een macrolens zijn dat die lenzen nogal wat tijd nodig hebben voor ze scherp hebben gesteld. Als jij en je model daar geen probleem mee hebben, dan is een macrolens dus ook een goede optie.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 18:45 
Lid
Fotografie

50mm vertekening.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 18:50 
Lid
Fotografie

Goed voorbeeld inderdaad Mendel :)

Veter haha ;)

BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 18:53 
Lid
Fotografie

Typo edit :D

BerichtGeplaatst: 15 okt 2010 15:41 
Lid

^ Dank voor alle info, ik moet er nu weer dagen over slapen ;)

BerichtGeplaatst: 15 okt 2010 15:57 
Lid
Fotografie

Als je alleen de nachten slaapt en overdag wat wakker blijft kun je de knoop sneller doorhakken denk ik zo ;)

BerichtGeplaatst: 15 okt 2010 16:08 
Lid
Fotografie

Er is dus wel degelijk vertekening. dank je Mendel dan hoef ik dit topic niet aan te halen zonder dat ik weet welke het is.
De 24-105 is een heel goed alternatief als je een veelzijdig portret objectief wilt. Maar jij hebt een nIkon geloof ik. geen idee of Nikon een alternatief heeft.

Ik zou kijken of er een lichtsterke zoom lens in je budget past, daar heb je in mijn ogen meer aan dan 1 goede prime lens.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2010 16:37 
Lid
Fotografie

Ja Niels want iedere lens heeft vertekening alleen is dit GEEN WIDEANGLE vertekening. Daarbij is het voorbeeld als je dus heel dicht bij gaat staan en een 50mm wordt vaker als borst portrait lens gebruikt dan een pasfoto lens. Als je een 1200mm lens neemt met tussen ringen dan krijg je ook vertekening als je je hoofd in de zonnekap steekt. Echter zal een 35mm of 50mm of een FF of analoge body de minste vertekening geven bij normaal gebruik aangezien die lens dan het kijkbeeld van een mens weergeeft.

En Nikons 24-70 is nu niet een slechte lens :) Zoals veel Nikon lenzen erg goed zijn :) Maar anders de 24-120 eventueel met VR of de 24-85

BerichtGeplaatst: 15 okt 2010 17:11 
Lid
Fotografie

Gelukkig drukt mijn cam niet af met mijn hoofd in de zonnekap, scherpstellen lukt op zo'n afstand ook niet echt ;)
Het ging dan ook om de TS die wellicht een 50mm prime voor o.a. portretwerk aan wil schaffen en krijgt tips om die niet voor close-ups te gebruiken.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende