Het is 21 jul 2025 12:16

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur P,S,A,M-Stand ???????
 P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 31 okt 2010 18:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
hallo allemaal,

ik heb een vraagje over de P,S,A,en M stand, eigenlijk kom ik de laatste paar weekjes steeds meer dingen tegen.

P-stand
Als ik binnen fotografeer zit ik altijd beetje met het licht, ik doe dan de iso omhoog en dan denk ik van dan is het licht wat minder, laats hoorde ik dat de dan de knop met +- omhoog moet doen dus ook dat gedaan maar het hielp niet echt, de sluitertijd is dan nog steeds wat slomer en dus altijd wat onscherp. hoe krijg je dat goed ????

S-Stand
de s-stand is natuurlijk de stand voor de sluitertijd, maar als ik binnen fotografeer krijg ik altijd hele donkere foto's. dus ik doe weer de iso enzo weer omhoog maar het werkt niet enzo... hoe stel je de instellingen wel goed in ????

A-stand
hier zit ik alweer met de sluitertijd. ik doe weer de iso omhoog + de +- knop. en rkijg weer een slome sluitertijd met onscherpe foto's, ook dit is als ik binnen fotografeer.

M-stand
bij de m-stand heb ik alleen maar donkere foto's. soms heb ik ze zelfs helemaal zwart. ik snap niks van die instellinegen

alvast bedankt voor de reactie. ! :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 31 okt 2010 19:02 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Bij P en A stand zal +/- niet helpen, dat is namelijk om een foto over of onder te belichten, niet om goede sluitertijd te vinden bij slechte lichtomstandigheden.

De S stand, sluitertijd zo instellen dat je nog uit de hand kan fotograferen (1/50 bij 50mm vuistregel), algelang de omstandigheden de iso opschroeven.

Bij m stand de foto zo belichten dat je een goede belichting hebt, ergo de sluitertijd en het diafrgma zo instellen dat de camera aangeeft dat het goed belicht is.

Je vragen lezende, kan ik je eigenlijk één goed advies geven. Lees de gebruiksaanwijzing van je camera goed door, daar wordt dit alles goed behandelt.....

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 31 okt 2010 19:04 
Lid
Fotografie

Op basis van deze gegevens neem ik aan dat je met een Nikon fotografeert.

De A staat voor diafragma-voorkeuze
De S staat voor sluitertijd-voorkeuze
De M staat voor manual
De P staat voor Programma

Vergeet de M en P-standen.
Gebruik de S en A-standen.
99% van mijn foto's maak ik in de A-stand (en velen met mij), dus vergeet voorlopig ook de S-voorkeuze tot je de relatie snapt en er mee overweg kunt gaan.

Stel je camera in op A-voorkeuze. Regel vervolgens met het draaiwieltje een diafragma-waarde in (f-waarde zal veranderen als je aan het wieltje draait). De bijbehorende sluitertijd (voor jouw lichtsituatie zal ook veranderen). Als je zonder aan het wieltje te draaien vervolgens op een ander onderwerp scherp stelt, zul je zien dat het diafragma gelijk is gebleven en de sluitertijd is veranderd.

Het voordeel van de A-stand is dat je de scherptediepte bepaald. Hier een link om even lekker met de scherptediepte te spelen.

Dus als je een bepaalde diafragma hebt ingesteld, berekent de camera vervolgens een sluitertijd voor een juiste belichting. Als de sluitertijd te langzaam is, waardoor je een bewogen foto krijgt, kun je bijvoorbeeld de iso-waarde verhogen (of een statief inzetten).

Waarom bestaat er een S-voorkeuze?
Simpel. Soms wil je niet dat de sluitertijd beneden een bepaalde waarde komt. Denk aan sportfotografie waarbij je bijvoorbeeld hebt vastgesteld dat je met een sluitertijd van 1/200sec of sneller moet werken. Deze stel je in via de S-voorkeuze. De camera betekent vervolgens de juiste diafragma erbij voor een juiste belichting van de foto.

Waarom bestaat er een M-voorkeuze?
Bijvoorbeeld omdat je graag handmatig het licht meet en deze waarden wilt instellen in de camera.

Waarom bestaat er een P-voorkeuze?
Omdat je te weinig verstand hebt van de relatie van diafragma, sluitertijd en iso-waarde en je door het draaien aan het instelwieltje wat instellingen kan veranderen. De camera zorgt er ten alle tijden voor dat je belichting juist is voor een juist belichte foto.

:)

Profiel op dit foto forum
 P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 31 okt 2010 19:06 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Klinkt als..... lees de gebruiksaanwijzing van je camera eens goed door.

P-stand
Je kunt sluitertijd of diafragma instellen. Als je de ene aanpast stelt de camera automatisch de andere waarde zelf in. ISO wordt hierin niet meegenomen die zul je dus zelf moeten instellen.
Beoordeel voor jezelf welk ISO getal je maximaal kunt gebruiken voor acceptabele plaatjes.

S-stand
idd hiermee zet je de sluitertijd vast. Kies binnen voor een sluitertijd die je uit de hand nog stil kunt houden en niet te veel bewegingsonscherpte geeft bijv. 1/50. De camera zal zelf het grootst mogelijke diafragma kiezen (klein getal) indien de foto's nog zwart zijn dan de ISO wat opschroeven totdat de belichting goed is. De scherptediepte laat je hier over aan de camera.

A-stand
idem als S-stand alleen zet je hier het diafragma vast, je beïnvloed de scherptediepte maar niet de sluitertijd. bewegingsonscherpte heb je dus niet echt in de hand... binnen zal de camera snel sluitertijden kiezen die tot beweging leiden. Optie ISO omhoog.

M-stand
Volledige controle over zowel sluitertijd als diafragma. Voor binnen zou ik zeggen kies een sluitertijd die bewegingsonscherpte voldoende tegen gaat. Kies het grootste diafragma mogelijk. als sluitpost schroef de ISO op totdat het beeld correct belicht is. Indien een groot diafragma niet gewenst is zult je eerder aan de ISO moeten zitten.

hmmm.... zie dat tijdens het typen reeds 2 reacties zijn geplaatst. Nouja heb je iig wat te lezen. :D

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 31 okt 2010 19:11 
Lid
Fotografie

Oke super bedankt allemaal voor jullie uitgebreide uitleg! ik kan er zeker wat mee !! :up

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 31 okt 2010 20:41 
Lid
Fotografie

en daarna gaan we dieper in op de belichtingscompensatie-knop.. :D

succes met alle standen uit te proberen, is hartstike leuk en leerzaam! :upc

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 31 okt 2010 21:24 
Lid
Fotografie

Nog even een vervolg op bovenstaande verhalen.

Als je in de S-stand (eigenlijk even niet gebruiken) of de A-stand een foto maakt, dan bepaalt de camera dus op basis van de ingestelde S of A, de daarbij behorende A of S.

Toch maar even de S-stand:
- bij een bepaalde ingestelde S (sluitertijd), berekent de camera een bepaalde A (diafragma).
- de keuze uit de beschikbare A's wordt er dus 1 gekozen
- het kan gebeuren dat een bepaalde A niet beschikbaar is om een juist belichte foto te krijgen (je lens heeft bijvoorbeeld een grootste diafragma van f/3.5 en een kleinste diafragma van f/22. Om een juist belichte foto te krijgen heeft de camera berekent dat er een diafragma van bijvoorbeeld f/1.8 nodig. Omdat deze niet beschikbaar is zal de camera een diafragma kiezen welk hier het dichts bij in de buurt zit, dus f/3.5, en zal in het scherm aangeven dat de foto onderbelicht zal worden)
- wat er dan dus gebeurd is dat je een onderbelichte foto krijgt; een foto die te donker is.

Wat kun je hier aan doen?
- iso verhogen
- flitser gebruiken

....en dan nu de A-stand:
- bij een bepaalde ingestelde A (diafragma), berekent de camera een bepaalde S (sluitertijd).
- uit de keuze uit de beschikbare S's wordt er dus 1 gekozen. Het verschil met bovenstaand verhaal is dat er veel meer keuze is uit het aantal S'en. De sluitertijd kan bijvoorbeeld varieren van 30seconden tot 1/8000seconde (ik gok dit, jouw waarden moet je even opzoeken in je handleiding. Ik zal er echter niet veel naast zitten)
- de camera zal dus bijna altijd een geschikte S vinden om een juist belichte foto te krijgen
- maar de gevonden sluitertijd kan te traag zijn zodat je een bewogen foto krijgt

Wat kun je hier aan doen?
- iso verhogen
- flitser gebruiken

Succes!

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 18:26 
Lid
Fotografie

Bedanktt !! :upc

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 18:40 
Lid
Fotografie

de M-stand mag je echter ook niet vergeten hoor.. ook al schiet ik zelf meestal in de aperture-priority of shutterpriority stand, de M-stand kun je toch ook niet missen..

al was het alleen nog maar, omdat ik anders de BULB-stand voor nachtfotografie niet kan bereiken op mijn cameraatje, en daarvoor heb ik toch echt die M-stand wel nodig.. in Av of Sv-stand kom je niet verder dan 30 seconden.. :)

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 04 nov 2010 08:54 
Lid

Ik maak ook regelmatig gebruik van de M-stand eerlijk gezegd, volgens mij heeft dat ook met het type foto's te maken die iemand maakt en de omstandigheden. Als ik met mijn statief op pad ga en in alle rust een foto maak en het licht niet al te veel wisselt, dan werk ik in M. Dan heb ik alle rust om dingen bij te stellen en te kijken of alles klopt. En niet te vergeten wat sjinouck schreef, bij nachtfotografie werk ik altijd in M.

Eigenlijk gebruik ik bij statische objecten toch vaker de M dan de A stand.

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 04 nov 2010 15:34 
Lid
Fotografie

eigenlijk valt die hele M-stand reuze mee, al gebruik ik ook meestal de Av of Tv stand..

de procedure om met mijn ouwe TLR een plaatje te gaan maken, is vele malen erger! :D :rof

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 04 nov 2010 15:58 
Lid
Fotografie

Henry schreef:

:shock Die zou ik toch maar niet vergeten hoor,... ik schiet een goede 85% van al mijn foto's op de M-stand. in de studio lijken mij die andere standen ook totaal niet handig.
-Op de S-stand zal mijn camera een diafragma kiezen wat bij mijn modellinglight past,.... dan komt de flits,... en pats,... foto overbelicht.
-Op de A-stand zal hij ook de sluiter afstemmen op bovenstaande, en zo wss een sluiter kiezen waarbij ik hem niet meer fatsoenlijk stil kan houden :D

Ook als ik naar buiten ga met flitsers ( veelal strobist ) wil ik zelf de conrole hebben over bvb de sluiter die dan de belichting vd achtergrond zal bepalen en het diafragma welke dat doet voor de belichting op het model.

Ik ben met je eens dat wanneer je zonder kunstmatig licht fotografeert je de S en A standen goed kunt gebruiken. Enkel in extreme lichtomstandigheden moet je dan ook wel weer weten dat je een
1(of meerdere) punts lichtmeting hebt, en een matrixlichtmeting. De laatste 2 moet je imo goed van weten wat ze doen om goed met de S en A standen om te kunnen gaan.

maar zodra er een externe flitser aan te pas gaat komen zou ik toch de M in gedachte houden ;)

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 04 nov 2010 19:56 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Waarom bestaat er een M-voorkeuze? Bijvoorbeeld omdat je graag handmatig het licht meet en deze waarden wilt instellen in de camera.
Martinvh, daar had ik het dus ook over: studiowerk.

DrZoom schreef:
Ik maak ook regelmatig gebruik van de M-stand eerlijk gezegd, volgens mij heeft dat ook met het type foto's te maken die iemand maakt en de omstandigheden. Als ik met mijn statief op pad ga en in alle rust een foto maak en het licht niet al te veel wisselt, dan werk ik in M. Dan heb ik alle rust om dingen bij te stellen en te kijken of alles klopt.... Eigenlijk gebruik ik bij statische objecten toch vaker de M dan de A stand.
Snap ik eerlijk gezegd niks van. Een A- of S-stand werk hier net zo goed. De belichting wordt bij een Nikon bepaald (en ik neem aan ook bij de andere merken) op het moment dat je afdrukt. Als je een bepaalde belichting wilt vastzetten, dan zul je bij de Nikon nog een knopje moeten indrukken en deze ingedrukt moeten houden...

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 04 nov 2010 20:19 
Lid
Fotografie

Martinvh schreef:
Henry schreef:

:shock Die zou ik toch maar niet vergeten hoor,... ik schiet een goede 85% van al mijn foto's op de M-stand. in de studio lijken mij die andere standen ook totaal niet handig.
-Op de S-stand zal mijn camera een diafragma kiezen wat bij mijn modellinglight past,.... dan komt de flits,... en pats,... foto overbelicht.
-Op de A-stand zal hij ook de sluiter afstemmen op bovenstaande, en zo wss een sluiter kiezen waarbij ik hem niet meer fatsoenlijk stil kan houden :D

Ook als ik naar buiten ga met flitsers ( veelal strobist ) wil ik zelf de conrole hebben over bvb de sluiter die dan de belichting vd achtergrond zal bepalen en het diafragma welke dat doet voor de belichting op het model.

Ik ben met je eens dat wanneer je zonder kunstmatig licht fotografeert je de S en A standen goed kunt gebruiken. Enkel in extreme lichtomstandigheden moet je dan ook wel weer weten dat je een
1(of meerdere) punts lichtmeting hebt, en een matrixlichtmeting. De laatste 2 moet je imo goed van weten wat ze doen om goed met de S en A standen om te kunnen gaan.

maar zodra er een externe flitser aan te pas gaat komen zou ik toch de M in gedachte houden ;)

Voor studio zeker. Zodra je geen TTL meting van flitser naarcamera hebt, slaat je camera in av tv de plank volledig mis... hij weet immers niet dat er geflitst gaat worden.

@Henry met zo'n Nikon kun je idd TTL remote gebruiken. Tot voor kort had Canon dit niet. de 7 en 60 d hebben het immers wel. Toch zou ik het niet snel aan het meetsysteem van de camera over laten. In veel gevallen zal deze correct belichten hoor maar heb toch liever de volledige controle zelf in de hand.

Persoonlijk gebruik ik de M stand ook vaak in omstandighedenbuiten de studio. Zelfs buiten. Als het licht ook maar enigzinds constand is en mijn positie tov de zon gelijk blijft grijp ik al vaak naar de M stand. De controle is hier immers gewoon het grootst.

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 04 nov 2010 20:34 
Lid
Fotografie

flitswerk met of zonder slave-gedoe viavia met 1 of 2 flitsers doe ik trouwens gewoon in Av-modus.. :blush

belichtingscompensatie en flitscompensatie werkt vrij goed hiero..beetje klooien met van alles en nog wat, en we komen er wel.. :foto

en de rest licht ik gewoon bij met een halogeen-bouwlamp van een dikke 600w.. :rof met verandering van witbalans, Ev-knoppie , diafragma en sluitertijd-gedoe kom ik best een eindje.. :cool ...

belichtingscompensatie is 2 volle stops over of onderbelichten.. precies hetzelfde als in de m-stand dus, alleen moet je dan zelf nog ff draaien aan het stelwieltje..het moet wel heel erg gek gaan, wil je het dan nog niet voor elkaar krijgen..

welk diafragama of sluitertijd ik ook gebruik , ik hou mijn histogram in de gaten.. ;)

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 04 nov 2010 20:43 
Lid

Hier nog een aardige pagina die ik mijn cursisten altijd voorschotel. Op deze manier kun je alles eens rustig bekijken, zonder je direct druk te maken over het plaatje dat je er na moet maken.

http://www.photonhead.com/simcam/

Zelf werk ik overigens altijd in de M-stand, zowel voor bedrijfsmatig foto's maken als tijdens de 'plezier' fotografie. Ik adviseer mijn cursisten ook altijd de M-stand te gebruiken, omdat je des te sneller leert begrijpen wat waarvoor is (diafragma, sluitertijd en ISO). Daarnaast zijn er altijd situaties (oké niet zo vaak :D) die je met de computer van je camera niet kunt doen, omdat hij nou eenmaal een grijs-denker is :rof (even ter verduidelijking: je camera vertaalt alles naar middengrijs, dus ook wit en zwart als dat het merendeel van je beeld beslaat).
Natuurlijk kun je alle voorgeprogrammeerde instellingen van je camera gebruiken, maar dan is voor mij de lol er wel af :P

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 04 nov 2010 20:51 
Lid
Fotografie

als ik alles volledig manueel wil doen, gebruik ik wel een analoge middenformaat-camera en aparte selenium-cel externe belichtingsmeter uit de fifties.... :D

ik ga compleet whole hog manueel en alles wat erbij hoort met oudere analoge cameraatjes, maar als ik digitaal schiet, dan kies ik voor het gemak ook..heb niet voor niets voor al die digi-zooi betaald, hahahaa! :rof

snel, kant en klaar, handig en nog eens snel: digiflexie..

onhandig, rete-langzaam, hoop gedoe met aparte belichting, zelf de hele zooi instellen en maar hopen dat het een beetje gelukt is, maar superblij als je plaatje tevoorschijn komt? : analoog..

pretfactor is voor mij bij beiden ongeveer gelijkwaardig..

hangt een beetje van mijn humeur en stemming af..of ik tijd en zin heb, en nog allerlei omstandigheden, die niet rationeel of redelijk zijn.. :rof

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 04 nov 2010 20:59 
Lid
Fotografie

Sorry, ik zie het gemak van av icm belichting en flitscompensatie ten opzichte van Manual echt niet.

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 04 nov 2010 21:09 
Lid
Fotografie

Goede link PM :upc

P,S,A,M-Stand ???????
BerichtGeplaatst: 04 nov 2010 21:30 
Lid
Fotografie

P, S, A, M = meerdere wegen naar rome..

ieder zijn ding.. :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende