Het is 22 jun 2025 00:06

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur De verbouwers.
 De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 09 nov 2010 01:26 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Fotografie
Alvast bedankt voor het kijken.

Vriendelijke groet

Pim

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 09 nov 2010 08:46 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Goed gezien, maar de achtergrond levert geen inhoudelijke bijdrage aan de plaat. De achtergrond maakt de plaat nu alleen maar druk :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 09 nov 2010 11:06 
Lid
Fotografie

ik ga met de vorige reacties mee, en...jammer dat ge die rechts hebt aangesneden :shock

De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 09 nov 2010 11:20 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Aai, ik zou er zelf moeite mee hebben als ik mijzelf opeens op internet aan zou treffen.. Vooral die ene die in zijn oor aan het pulken is..

Maar volgens mij ben ik altijd de enige forummer die daar over zeurt :D
Worden deze mensen wel op de hoogte gesteld dat zij met hun gezicht herkenbaar op internet gezet worden?

de foto zelf vind ik overigens leuk bedacht...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 09 nov 2010 14:17 
Lid
Fotografie

een goede vraag van heidelroosje. ;) de foto zelf is heel erg druk en ga ik mee met vorige reactie's

De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 09 nov 2010 17:20 
Lid
Fotografie

idee is inderdaad leuk,uitwerking had beter gekund

De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 09 nov 2010 17:30 
Lid
Fotografie

Ik vind het geen probleem dat de achtergrond druk is, 't is weer eens wat anders. Gewoon een heel leuke foto, niets meer maar ook zeker niets minder.

De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 09 nov 2010 17:32 
Lid
Fotografie

Leuke plaat, lekker anders en de de 'netheid' van de heren zo op een rij, geeft de plaat toch ook weer iets rustigs mee :)

De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 09 nov 2010 22:56 
Lid
Fotografie

Vindt het wel een grappig beeld van de schaft :rof

De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 10 nov 2010 14:29 
Lid

Bedankt Flash voor de toelichting,ik kan mij daarin vinden. Het verbaasde mij wel een beetje dat deze vraag opkwam,ik ben hopelijk toch niet de enigste die deze tak van fotografie bedrijft?
Belangrijk is ook dat je niet met een tele-objectief staat te gluren. Ik laat altijd zien DAT ik fotografeer en bovendien zijn mijn toestellen (Pentax67,Rolleiflex) bepaald niet onopvallend. Ga ik het maar niet hebben over mijn eigen opvallende uiterlijk maar met een open blik kom je een heel eind.

Tuurlijk valt mij vaak op dat over het algemeen mensen niets zien op straat....

Ik wel.

Nog wat betreft drukke achtergrond enzo...dat hoort er nu eenmaal bij :rof ,ik maak er gretig ge(mis)bruik van.

Vriendelijke groet

Pim

De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 10 nov 2010 14:53 
Lid
Fotografie

Leuk met die achtergrond en helemaal leuk dat ze gewoon zichzelf zijn. :up
Ik hou hier wel van, maak me er ook schuldig aan.
.

De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 10 nov 2010 14:58 
Lid
Fotografie

heidelroosje schreef:
Aai, ik zou er zelf moeite mee hebben als ik mijzelf opeens op internet aan zou treffen.. Vooral die ene die in zijn oor aan het pulken is..

Maar volgens mij ben ik altijd de enige forummer die daar over zeurt :D
Worden deze mensen wel op de hoogte gesteld dat zij met hun gezicht herkenbaar op internet gezet worden?

de foto zelf vind ik overigens leuk bedacht...

Nee hoor, ik zeur er ook altijd over. Maar als je er iets over zegt, zijn er altijd mensen die zich aangevallen voelen en beginnen te schreeuwen, dus ik hou m'n kop er de laatste tijd maar wat meer over.

Ik zou een fotograaf die mij zonder toestemming fotografeert en dan ook nog op internet zet, flink aanpakken!

Laten zien dat je fotografeert en opvallende camera's hebben betekent natuurlijk niet dat je toestemming hebt.

De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 08:34 
Lid
Fotografie

Wat is toestemming?
Voor mij is dat aan de modellen vragen of ze het goed vinden dat ik een foto neem en dan op internet zet. Zo simpel... :DD

En tja, ik kan alleen zeggen wat ik vind en hoe ik het zou doen.
Wat een ander daarmee doet, is natuurlijk mijn zaak niet, maar als ik mijn hoofd zonder toestemming (gewoon even vragen dus) op internet tegen zou komen...

De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 16:18 
Lid
Fotografie

flashsplash schreef:
heidelroosje schreef:
...

Tja, ik hou wel van die candid camera en de poses die mensen hebben. Zo is dat nu eenmaal.
Wettelijk ? Jazeker (althans in Belgie) opnames van meer dan vijf mensen in een publieke plaats is niet onderhevig aan toestemming van de geportreteerden. Groet Flash

Hier kan ik inkomen.. net zoals bij mensenmenigten..
Meestal denk je daar niet aan.. (ik dus ook niet bij grote menigten of evenementen)

Mensen die niet gevonden willen worden, vertonen zich waarschijnlijk niet in het openbaar..
Sorry voor het cynisme ;)

Denkend aan mensenhandel (meisjes van loverboy's) ... vrouwen die in Blijf van mijn lijf zitten, of mensen die bedreigd worden met moord... phoe hey... als je voortaan zo ver moet gaan denken als je met je camera staat te zoeken naar candid camera..

Maar dat doe ik dus wel als mensen hééél herkenbaar op foto worden gezet..
Het zal wel met mijn werk te maken hebben.. (jongerenwerker en dus vaak met meisjes die slachtoffer zijn en facebook of hyves geschrapt hebben)

Evenementen en plaatsnamen worden meestal genoemd of vernoemd bij een foto..
Daar denk ik dan wel bij na..

Thank's voor de toelichting..

De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 16:35 
Lid
Fotografie

goed gezien en redelijk goed op de plaat gezet.
Gezien de drukke achtergrond zou ik de bovenkant croppen , en mij alleen beperken tot het bord van Missetam.

Wat betreft de discussie over het portretrecht. Interessant.
Ben zelf ook redelijk terughoudend met straatportretten. Hangt ook af van de situatie, als de persoon/personen onderwerp is en negatief in beeld komen of in een situatie verkeren die ze zelf als minder prettig ervaren, dan houd ik de opname privé. cq delete hem.
Anderzijds als het in de publieke ruimte en zij in de scene figureren heb ik daar geen probleem mee.
zo ook met foto's die ik kerkhoven maak, als de naam volledig (bijna) leesbaar is, en ik wil hem openbaar maken, clone ik de naam weg, maar bij projectie bij de fotoclub en thuis gaat hij compleet op het doek.

De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 16:53 
Lid
Fotografie

Een goede straat foto, hier houd ik wel van. Goed gezien en de achtergrond hoort voor mij bij het totaal plaatje. Straatfotografie doe ik zelf ook graag en ik moet eerlijk zeggen dat ik nagenoeg nooit om toestemming vraag. Soms achteraf en dan neem ik voor de show nog een foto. Het probleem met het vragen van toestemming is dat de mensen dan gaan poseren en het leuke van het moment dan verloren gaat.

Zover ik weet kan je op de openbare weg vrij fotograferen en heb je geen toestemming nodig, zolang je de foto niet commercieel gebruikt. Als ik exposeer hangen er ook foto's van mensen aan wie ik geen toestemming heb gevraagd, maar die foto's zijn danook niet te koop.

De verbouwers.
BerichtGeplaatst: 13 nov 2010 00:03 
Lid
Fotografie

Ik kan het wel waarderen deze plaat.

citaat: (redelijk belang lijkt me hier niet echt aan de orde, hebben de mensen op de foto uberhaupt wel een poot om op te staan?)

Portretten die niet in opdracht zijn gemaakt
[bewerken] De regels
Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden. In de woorden van de Auteurswet 1912:

Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.
Als de afgebeelde persoon de publicatie van het portret wil verbieden, zal de rechter een belangenafweging maken. (Artikel 21). De rechter zal daarbij zo nodig ook rekening houden met de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid.

De volgende omstandigheden kunnen een redelijk belang vormen voor iemand om zich tegen publicatie te verzetten:

privacy-overwegingen. Een dader of slachtoffer van een misdrijf die niet in een krant of encyclopedie wil worden afgebeeld kan zich hierop beroepen. Een politicus, bekend zakenman, topsporter of ander algemeen bekend persoon, kan zich hier niet zo gemakkelijk op beroepen.
Commerciële belangen – een bekende sporter of popster kan zijn foto willen gebruiken om geld te verdienen door middel van merchandising.
De afgebeelde persoon wordt in de afbeelding voor schut gezet of belachelijk gemaakt. Bepalend is daarbij niet de bedoeling van de maker, maar of het zo opgevat kan worden; of iemand zich door de foto in zijn eer aangetast kan voelen.
De wijze van afbeelden is schadelijk voor het imago van de persoon.
De afbeelding wordt gebruikt om reclame of propaganda te maken voor iets waar de afgebeelde persoon niet achter staat.
De wet bevat een uitzondering voor opsporingsberichten en dergelijke van justitie, ten behoeve van de openbare veiligheid of het opsporen van strafbare feiten. (artikel 22).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp