Het is 23 jul 2025 01:43

Auteur Macro lens
 Macro lens
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 17:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik vind macro foto's maken heel leuk om te doen, en zou graag gaan sparen voor een macrolens.
Heb al wat rond gekeken op het net maar zie door de bomen het bos niet meer ...
Ik heb een Canon Eos 500D en zou daar graag een goeie macrolens willen bijkopen.

Heb ook gedacht aan een tweedehandsje maar ik twijfel enorm :blush wat is wijsheid ...

Laatst bijgewerkt door Janneke op 12 nov 2010 18:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Macro lens
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 17:29 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Dat je ook aangeeft wat je budget is en wat voor macro je wilt fotograferen, of je een statief hebt ed.

De macro lenzen beginnen al vanaf 35mm en lopen dan door. Veel gekochte modellen
Sigma 70mm, 100mm, 150mm
Tamron 90mm
Canon 60mm, 100mm, 100mm L IS, 180mm L
Echter voor planten hoef je geen lange brandpunten en voor schuwe insecten misschien weer wel.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Macro lens
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 18:00 
Lid
Fotografie

Ik heb (nog) geen statief, maar krijg een van mijn ouders als ik jarig ben :D

Ik heb nu nog geen budget, ben nog steeds aan het sparen zat zelf te denken tussen de 350 - 500 euro ;)
En ik zou graag verschillende dingen willen fotograferen mijn interesse is heel breed zullen we maar zeggen, maar bloemen en vlinders hebben mijn voorkeur.

Macro lens
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 18:09 
Lid
Fotografie

sigma 105mm 2.8,tamron 90mm 2.8 macro, canon 100mm usm macro 2.8, en ik heb vandaag iets gelezen over een tokina 100mm 2.8 macro, die ook op een canon past, en die schijnt ook heel erg goed te zijn.. heb zelf ook een tokina, en dat merkje is mss iets minder bekend, ook 3rd party, maar ik vind dat lensje dat ik heb, ontzettend goed qua bouwkwaliteit, scherpte, en lichtsterkte..

voor plantjes , paddo´s etc, kan het iets korter zijn, maar voor insekten is een beetje lengte wel handig.. meer werkafstand, zodat ze niet meteen de benen nemen, en je hoeft ook niet zo kort op je onderwerp te zitten..

2e hands is zeer goed mogelijk, maar ook 2e hands macro-lenzen gaan niet al te goedkoop weg.. :(

vaak zijn ze wel in zeer goede staat.. :)

Macro lens
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 18:13 
Lid
Fotografie

Ik gebruik de Sigma 150mm, en de Canon 100mm.
De Sigma is al een aantal jaren mijn meest trouwe maatje; een erg fijn objektief, en retescherp!
De Canon sinds vorig jaar. Zoals ik t kan beoordelen, lijkt die nog een tikkie scherper te zijn. Wel kan ik me voorstellen dat iemand er met scherpstellen iets meer moeite mee krijgt, dat doet die minder makkelijk dan de Sigma.

Voordeel van de Canon is dat je em ook makkelijker voor portretten kunt gebruiken dan de Sigma.
Met 150mm moet je behoorlijk afstand nemen om iemand dr op te krijgen.

Macro lens
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 19:43 
Lid
Fotografie

Sigma 105 is imo een erg mooi lensje, voor een erg mooi prijsje !
lekker lichtsterk, ook geschikt voor portretten en rag scherp.

Macro lens
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 20:05 
Lid
Fotografie

Sigma en Canon hebben mooie lensjes. Een brandpuntsafstand van 100 of 150mm is goed bruikbaar.

Macro lens
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 20:08 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Heb zelf eerst een 105 mm sigma gehad.... deze heb ik naar een paar maanden omgeruild voor een 100 mm Canon. Qua prijs scheelt het maar 40 euro (sigma 399 canon 439) dus voor het prijsverschil hoef je het niet te laten.

De sigma heb ik als een verschrikkelijk slome lens ervaren. De lens zoomt uit bij het scherp stellen.... en niet zo'n klein stukje.... en dat gaat in een tempo van heb ik jou daar..

De Canon zoomt niet uit en heeft een interne focus. De lens is lekker snel en laat qua scherpte niets te wensten over! Wellicht tweedehands een optie dan zijn ze best betaalbaar.

Macro lens
BerichtGeplaatst: 13 nov 2010 22:19 
Lid
Fotografie

Dank jullie wel .. ik ga me er even verder in verdiepen!
Ik laat jullie weten wat het is geworden, maar eerst even verder sparen :D

Macro lens
BerichtGeplaatst: 21 nov 2010 10:31 
Lid
Fotografie

sjinouck schreef:
heb vandaag iets gelezen over een tokina 100mm 2.8 macro, die ook op een canon past, en die schijnt ook heel erg goed te zijn.. heb zelf ook een tokina, en dat merkje

Pardon..merkje????
Als je je wat meer verdiept zul je zien dat Tokina goede tot uitstekende lenzen maakt en echt geen merkje is. Heb zelf 3 Tokina lenzen, de klassieker 28-70 2.6-2.8 Pro (een must have lens), de 12-24 en de makro 100 mm lens. Echt een prachtige lens en vergeleken bij de rest redelijk geprijsd (379 voor de Canon).

Het kan ook zijn dat je een spatie vergeten bent en je tekst dan wordt: en dat merk je !!!!!! :D

Macro lens
BerichtGeplaatst: 21 nov 2010 10:43 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik gebruik al een paar jaar de Tamron 90 mm en die bevalt mij heel erg goed...ik gebruik hem voor Macro en Portret...
Hij is wat langzaam op scherpstellen voor macro is het niet handig maar persoonlijk doe ik dat handmatig...hij is mooi scherp ik zou wel eens wat meer afstand willen nemen van de diertjes dus wat meer lengte is handig...Ik zou zeggen probeer eens wat uit in een winkel en bekijk wat je een beetje ligt de prijzen liggen niet ver uiteen ;)

Macro lens
BerichtGeplaatst: 21 nov 2010 11:24 
Lid
Fotografie

Pedro schreef:
sjinouck schreef:
heb vandaag iets gelezen over een tokina 100mm 2.8 macro, die ook op een canon past, en die schijnt ook heel erg goed te zijn.. heb zelf ook een tokina, en dat merkje

Pardon..merkje????
Als je je wat meer verdiept zul je zien dat Tokina goede tot uitstekende lenzen maakt en echt geen merkje is. Heb zelf 3 Tokina lenzen, de klassieker 28-70 2.6-2.8 Pro (een must have lens), de 12-24 en de makro 100 mm lens. Echt een prachtige lens en vergeleken bij de rest redelijk geprijsd (379 voor de Canon).

Het kan ook zijn dat je een spatie vergeten bent en je tekst dan wordt: en dat merk je !!!!!! :D

ik heb zelf ook een tokina lens, (al is het dan wel een standaard-zoom) en dat ding is idd rete-goed.. ik bedoelde er niks mee hoor.. :rof ben erg tevreden met mijn 28-70 2.8-4.5 macro, focust hartstikke snel, stevig gebouwd, lekkere zoomgrip, en soms denkt men zelfs dat het een canon lens is, want er zit een rood biesje op.. :D tokina is een veelal vergeten merk, (vandaar dat ik er bewust ´merkje´ bijzette), en ik vind ze qua bouwkwaliteit en prestaties eigenlijk beter dan de meer bekende sigma´s en tamrons..aanrader dus.. :upc

Macro lens
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 12:56 
Lid
Fotografie

Op mijn 40D heb ik, bij productfotografie, meestal een Canon 60mm/2.8 macro. Erg scherp, ook bij volle lensopening. Goede AF.

Op mijn 5D MK 2 zet ik een Sigma 150 mm/2.8 macro voor het dichtbijwerk. Erg fraai!

Bij macro vind ik 60 mm + een camera met crop sensor vaak de beeldopbouw niet zo mooi. Het beeld wordt bij een wat langer brandpuntafstand mooier, dus pakweg 100 mm. Je hebt dan ook minder last van je eigen schaduwen.

De AF van Tamron, Tokina en Sigma is soms wat langzamer. Bij macro gebruuik je echter toch vaak MF.

Macro lens
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 13:14 
Lid

gewoon de 100mm F2.8 van canon heeft een zeer hoge resolutie (lijnen) mag je gerust indelen bij L glas

grts
Korandoke

Macro lens
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 15:43 
Lid
Fotografie

Volgens mij maakt het niet zoveel uit kwa merk. Heb zelf de 105 mm sigma 2.8 zeer tevreden over.. denk wel dat je een lens moet zoeken vanaf 100mm daaronder moet je veel te dicht op het onderwerp en bij insectjes word dat best lastig met dat wegfladeren van ze. Eigenlijk kan je net zo goed nieuw halen want goedkoop tweedehands zul je ze niet snel vinden. Je moet er net tegenaan lopen op marktplaats waar iemand totaal niet om kan gaan met macro fotografie. Die willen hem nog wel is voor een zacht prijsje wegdoen. S6

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp