ik ontkracht helemaal niets.. ik maak een verschil tussen wat ieder voor zich wil doen of niet..
duurder zal in vele gevallen idd beter zijn, maar aangezien ik, en ik denk de meesten hier keuzes dienen te maken, en altijd een afweging maken over wat voor eenieder het beste zal werken, dienen er wel keuzes gemaakt te worden...althans, zo doe ik het toch..
ik gebruik geen lenscaps, geen uv´s, en ik verschil soms ook van mening met mensen die er hun beroep van gemaakt hebben..ieder zijn meug, en wat een bevriende beroeps zijn keus is, hoeft niet die van mij te zijn.. ik ben alang afgestapt van het idee, dat beroepsfotografen alles weten..ze hebben van fotografie hun beroep of inkomen gemaakt.. big deal..

...fotograaf zijn is trouwens helemaal geen beroep, want iedereen, die besluit om van zijn fotografie zijn beroep te maken, die kan meteen aan de gang..no matter wat je gebruikt..
ik gebruik de zonnekappen ter bescherming..
die bekende van mij gebruikt nooit een fototas, of een ah-tas.. in de kofferbak ligt een aluminium koffer, en hij pakt eruit wat hij nodig heeft.. maar geloof nu echt niet, dat hij gaat rondhobbelen met een zware fototas of koffer hoor..
nope..
1 of 2 bodies, met een groothoek-zoom en een telezoom, en zo doe ik het ook..
ik maak keuzes, en ik kies hetgene uit, wat ik denk dat nodig is om foto´s mee temaken, liefst met zo weinig mogelijk mee te hoeven slepen..
hele dag rond lopen zeulen met allerlei spul wat aan je kont hangt is geen pretje..je hoeft niet per definitie iedere mm gecovered te hebben, da´s een soort van beeld wat in de loop der tijd is ontstaan op internet.. who cares anyway?
ik heb allerlei filters gebruikt, van duur tot el cheapo, en geen enkel filter heeft voro onscherpte gezorgd, met welke lens dan ook..
duur filter betekent, langere levensduur, maar als je de zooi bijna nooit gebruikt, wat is dan het nut van een hele dure te kopen?
ik gebruik liefst filters, die effect hebben, en ik gebruik gewone cokin-filters, die volgens sommigen helemaal ruk zijn..
ik heb nog nooit last van de goedkoopte gehad hoor..
ik heb zelfs de leica-uv-filters van mijn leica-lensjes afgegooid, omdat ik het nut er niet van inzie..
de hedendaagse frontelementen zijn allemaal gezien van een harde coating, en je krijgt daar niet zomaar een krasje in.. in je filter dus wel..
de meeste krassen komen door verkeerd te poetsen, aan dat frontelement.. schijnt een hobby te zijn van deze en gene, lekker poetsen, en lekker alle vuil en zanddeltjes over je frontelement uit te smeren, want alles moet zgn- brandschoon zijn..
ik poets bijna nooit, of er moet echt een dikke vlek op zitten van een verdwaalde regendruppel of zo, die zichtbaar in je plaatjes wordt....
en dan moet je gewoon ff nadenken, hoe je het gaat doen.. zolang eea niet zichtbaar is, lekker vanaf blijven..
om maar ff ontopic te blijven..op youtroep circuleerd een of andere thinktank reclame rond, met john harrington als presentator, en ik moet er altijd hartelijk om lachen.. als ik dat moet geloven, dan kan ik nu meteen wel al de fysiotherapie gaan bellen, en heb ik helemaal gene plezier meer in fotografie..
grote rollerbag, met allerlei zooi erin, die elkaar overlapt, rete-zwaar, en dan ook nog es met 2 toestellen, en 2 domkeye bags over de schouders zeker..?
dat wordt lekker schieten zeg..
http://www.youtube.com/watch?v=Osp3b4YwqPIgewoon een reclamefilmpje, en vele amateurs lopen er mee weg..
moraal van mijn toch wel lange verhaal..
kies hetgeen het beste voor jezelf werkt, en laat je niet verleiden tot allerlei dure aankopen, waar je achteraf niets aan hebt..
heb je behoefte aan iets duurs, no problem, kun je het met iets goedkopers af, omdat je het wat minder gebruikt, of omdat je budget het niet toelaat, ook goed..
je mag altijd alles nog zelf doen, en weliswaar zal duurdere gear je leven wat vergemakkelijken, maar het is nog altijd geen garantie voor top-resultaten..
als iedereen voor het allerduurste zou kunnen gaan, zonder beperkingen in het budget, dan liep iedereen met het duurste van het duurste rond..(en dannog heb je geen garantie dat je pics superdepuper zullen zijn..

)
groetjes, Alex!