Na amper een week werken was het opnieuw raak in Thialf. Na de NK Afstanden was het nu de beurt aan de wereldtop om acte de presence te geven.
Aangezien de winter in Thialf lang gaat worden en er veel evenementen te doen zijn in Thialf wissel ik de schaatsmomenten af met dingen die mij opvallen.
Rusland het land van de onbegrensde mogelijkheden en een land waar discipline met name bij sporters hoog in het vaandel staat.
Deze trainer zou ik niet op zijn blauwe ogen vertrouwen.

De titel zou zo eens kunnen zijn " economische crisis treft topsport" vergeleken met vorig jaar was dit een vreemd beeld een topsporter die voor weinig publiek zijn kunsten vertoont.

Persoonlijk een groot liefhebber van het start pistool en niet het elektronische start pistool.
Vlakbij de positie van de starter word je omringd door de penetrante zwavel en kruitdampen, ondanks een 6 schots magazijn word er na ieder schot het magazijn voorzien van een verse losse flodder.

Russische discipline noemde ik al eerder deze schaatsen van een Russische schaatsster vielen mij al op tijdens de 500m een dag eerder, echter toen net te laat mede doordat de dame in kwestie in de binnenbaan stond. Ondanks het gebruik van een 400mm moest ik een dag wachten en werd mijn geduld een dag later beloond.

Go to the start.......ready en daarna ratelde mijn camera al, enkel hiervoor.

De mooiste afstand is de 500m en de 1000m met name de Japanners en Chinezen zijn klein en zeer explosief....

Jenny Wolf enkele momenten van de tweede start van haar 500m race.
De tweede start was noodzakelijk na haar valse start, van de valse start is weinig zichtbaar behalve een flard van een rode vlag die aangeeft dat zij schuldig was aan het veroorzaken van dit korte oponthoud.

Sport is emotie de tribunes op zondag waren grotendeels uitverkocht de slotrit was die tussen Bob de Jong en Håvard Bøkko de Noor die het weekend er voor zeer goed reed in Hamar had overduidelijk zijn dag niet.
Bob de Jong die niet veel eerder zijn 34e verjaardag vierde was met nog enkele ronden te gaan bijna 1,5 seconden sneller dan Ivan Skobrev.
Daarna ging het dak er af Bob de Jong won als enige Nederlander tijdens de wereldbeker een afstand.