Maribex schreef:
Overigens twijfel ik sterk aan de uitleg die Duckie gegeven heeft. Ik gebruik ook vaak die techniek van het onderbelichten, ook en juist bij digitaal. Want waar delen overbelicht (en dus uitgevreten en kaal zijn), daar valt later in de digitale doka helemaal niets meer te halen, andersom juist wel.
groet,
Martin
Dan zul je toch een keer dieper op de inhoud in moeten gaan, aangezien film en sensoren anders werken. Onder belichten bij digitale camera's betekent ALTIJD minder detail en scherpte. In Av stand kun je je belichting op plus zetten, en dan zal de belichtingsmeter niet uitgebeten dingen doen. Daarnaast moet je altijd kijken naar het histogram en nooit naar de highlightwarning van een camera en je moet RAW schieten.
Los van ETTR opzich is met tegelicht plussen altijd zinvol omdat de belichtingsmeter door het sterke tegenlicht juist donkerder gezet wordt. En nog maals, je MAG je het met me oneens zijn

ik HEB echter gelijk in deze.

Een lineaire lichtopname is wat anders dan film emulsie.

Overbelichten is NOOIT goed, maar onderbelichten is slechter. Zeker bij digitale sensoren omdat ze dan minder data en detail opslaan. Een donkere digitale opname die je achteraf moet plussen, levert minder scherpte, minder detail en meer ruis op, met ETTR is dit juist de andere kant op.
Los van ETTR is onderbelichten een techniek die je toepast bij donkere voorwerpen om een zwarte hond zwart te laten zijn en witte of lichte onderwerpen moet je juist plussen. Bij Film kun je idd onderbelichten en overbelichten en aanpassen, bij digitale camera's is het gewoon laten staan en dan terugschroeven in de software achteraf levert hetzelfde eindresultaat, echter minder ruis, meer detail en meer scherpte. En dus laat de camera staan voor normaal gebruik en bij lichte onderwerpen alleen plussen dan hoef je of niet alleen in de post productie te minnen.
Alhoewel dat met 1/3 stop minimaal is. Maar camara's die gevoeliger zijn voor ruis hebben er meer baat bij.