Het is een win-win situatie welke camera je ook kiest. Beide zijn van ongelofelijk hoge top kwaliteit. Ik zie dat je al wat goede Canon lenzen hebt , dus Canon zou sowieso al de voorkeur krijgen bij mij.
Ik zelf wou ook een tijdje geleden een 5DMKII kopen ondanks dat ik Nikon materiaal heb. Maar de uiteindelijke doorslag om toch voor de D700 te gaan zijn de prestaties in het donker. Dat is echt ongelofelijk. Tot ISO 3200 zeer goed bruikbare foto's en als je de foto's goed belicht zelfs nog hoger dan dat.
Maar wat al eerder is gezegd , het kost wel wat. Ik weet niet wat voor een fotografie je precies doet of wilt doen , maar beide merken zijn erg goed op bepaalde gebieden. Nikon is meester in het maken van sublieme groothoeken (14-24 F/2.8 bijv.). Dus als je landschap zou willen doen , is dat zeker iets om rekening mee te houden. Over het algemeen lijken de Nikon lenzen toch vaak een tikkeltje scherper te zijn dan die van Canon , maar dat zie je dan ook aan het prijskaartje. Nikon lenzen zijn over het algemeen wat duurder en de body's trouwens ook.
Voor sport is de 5DMKII niet echt geschikt. 3.9 is daar echt te traag voor denk ik zo. Een D700 heeft 5FPS , daar redt je het denk ik wel mee , maar je kan er ook een bodypack onder schroeven waardoor je kunt schieten op 7FPS. Mocht je echt voor de sport gaan , kijk dan voor een 1DMKIV of een D3s.
Je zou ook kunnen overwegen 2 van de 3 lenzen te verkopen en dan de 7D + 1 lens te houden i.c.m een 5DMKII of een D700. Kunnen omgaan met 2 verschillende camera merken kan nog wel eens in je voordeel staan.
Zelf fotografeer ik zeer veel concerten en andere evenementen die vaak vooral in het donker plaats vinden.
Daarom heb ik dus de D700 gekozen. Je zou kunnen kijken voor de Nikon i.c.m. een 70-200 of 24-70. Die 2 lenzen zijn beide F/2.8 en hebben een mooi all-round bereik. Mocht je veel portretten doen , dan zou ik toch gaan voor de 70-200.
''Maar ik fotografeer het meest vergezichten strand/zee/ schepen, maar ook gebouwen en straten. Haven/ industriegebieden hebben ook mijn interesse maar dan als nacht fotografie.''
Voor deze dingen voldoet een 5DMKII denk ik , maar bij mij zou de voorkeur toch uitgaan naar de D700. Waarom ? Je doet/wilt nacht fotografie. De D700 is hier uitermate perfect voor. Maar ook strand zee gebouwen en straten wil je graag doen. Dan zul je veel hebben aan een groothoek. En zoals ik al eerder heb gezegd , Nikon is heer en meester op het gebied van groothoek (zooms).
Strand en zee is ook veel stof en zout. Een stevige body is dan dus ook een must. Zelf vindt ik de Nikon tegen over de Canon toch wat steviger aan voelen. De Nikon voelt robuuster. Maar beide lenzen zijn erg goed gebouwd , dus dit is denk ik niet echt een issue.
Als je niet zoveel zin hebt om al je Canon spullen te verkopen , dan is de 5D the way to go.
Mocht je toch wat meer willen uitgeven en wil je graag groothoek en goede iso prestaties hebben , ga voor de D700.
Hoe dan ook , met beide body's zul je hoogst waarschijnlijk zeer tevreden zijn.
Mocht je wat D700 samples willen zien , dan kun je wat posts van mij bekijken. De meer recentere zijn gemaakt met een D700 i.c.m. een 24-70 of 70-200.
En op het forum zullen vast wel leden zijn met een 5D waar je wat samples kunt bekijken.
Succes met je keuze