Het is 08 sep 2025 09:29

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur 2 meides - fotoshoot sneeuw
 2 meides - fotoshoot sneeuw
BerichtGeplaatst: 25 dec 2010 23:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo allemaal! Donderdag een shoot gemaakt van 2 meides. De foto's zijn gemaakt bij bos/duin. Wat vinden jullie van mijn foto's? tips en kritiek van harte welkom! Ik vind het trouwens best wel raar, als ik mijn foto's bekijk op onze televisie is alles heel erg scherp, ga ik mijn foto's op de computer kijken en dan lijken ze minder scherp. ligt dit aan instellingen? Bedankt alvast! Groetjes!

1.
Fotografie

2.
Fotografie

3.
Fotografie

4.
Fotografie

5.
Fotografie

6.
Fotografie

7.
Fotografie

8.
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 25 dec 2010 23:22 
Lid
Fotografie

Dit zijn trouwens niet alle foto's, heb er nog meer maar je mag er maar 8 per onderwerp doen las ik ergens.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 26 dec 2010 08:14 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Niet slecht; ik vind f4 het mooiste; maar hier had ze beter haar "cap" op gehad, tegen die witte sneeuwachtergrond.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 26 dec 2010 12:40 
Lid
Fotografie

Het lijkt net of alle foto's scherp gesteld zijn op een DOF van het model en dat dan alles daarbinnen maar scherp moet zijn. Telkens zie ik, aan de muurtjes, dat het scherpte gebied wel daar is waar het model staat, maar dat de jas, een kraag of iets voor het onderwerp in de maximale scherpte zit.

Heb je wel 1 scherpstelpunt gekozen en dan scherp gesteld op de ogen en dan opnieuw de compositie gekozen? Of heb je gewoon de AF aan laten staan en op het model gericht, want dat zou dan die onscherpte verklaren.

BerichtGeplaatst: 29 dec 2010 21:47 
Lid
Fotografie

Televisie is een hd 1080p, 120 cm. Ik gebruik geen hdmi kabel om ze erop te zetten maar usb kabel. Ik maak eigenlijk altijd de foto's met AF stand zit ik zo te denken :blush , dat is dus dan niet goed? Ik dacht namelijk dat dat ongeveer hetzelfde was enzo. :S
Bedankt voor de reacties trouwens!
Groetjes Anne

BerichtGeplaatst: 30 dec 2010 10:04 
Lid
Fotografie

Een nette serie :)
Nummer 4 en 5: de sneeuw is daar te wit en overheerst in de foto. Jammer.
Voor de rest: mooie portretten. Belichting van de 2 jonge dames ziet er netjes uit. Gezichtsuitdrukking een beetje 'vlakjes'.

BerichtGeplaatst: 30 dec 2010 15:48 
Lid
Fotografie

Leuke serie. Tips en trucks zijn al uitgebreid gegeven.
Probeerde je foto's in bewerkingsprogramma te openen en zag toen dat je pixelverhouding in de lengte en de breedte verschillend is. Vraag me af waarom en hoe je dat instelt.

BerichtGeplaatst: 30 dec 2010 18:58 
Lid
Fotografie

flashsplash schreef:
Wat een reeks he. Goed gewerkt, maar ik ga wel heel even een eerlijke opinie geven met wat tips

Vooreerst zou ik willen stellen dat de opnames scherpte missen. Wat ik niet begrijp dat de opnames op TV scherp zijn en op het scherm niet ? Dat is onmogelijk, tenzij je met andere afmetingen werkt.
Trouwens een TV is het allerlaatste om fotos te bekijken. De gammut (kleurenruimte) is gewoon veel te klein. Is niet eens full S-RGB. Heb je een HD TV op 1080P of een 720P ? Indien je de opnames over de HDMI interface bekijkt dan zal de TV zelf gaan aanscherpen.

Opnames voor een PC scherm kan je best exporteren vanuit je bewerkingsprogramma op 72 of 96 DPI en steeds aanscherpen bij de export wanneer de foto wordt verkleint. Let op dat je hosting site (smugmug , Flickr, etc) ook de opnames veranderen. Bij Smugmug kan je het zelf bepalen. Nu terug naar de opnames.

Foto 1: Leuke opname, scherpte is een probleem. Licht zit goed. Pose ok, maar ik zou wat extra weghalen bovenaan de opname. Met de kleur heb ik een probleem, het haar heeft een onnatuurlijke kleur. Ik zou verder de foto ook iets naar links draaien. Zodat het model mooi evenwijdig staat met de rand.

Foto 2: scherpte ! Pose is niet zo flatterend voor het model. Ik zou haar hoofd wat meer laten kantelen. Zodat ze niet vlak tegen het beton staat. Scherpte lijkt me op het beton te liggen voor het model en stoort. Achtergrond vind ik veel te druk.

Foto 3: Leuke opname, alleen de achtergrond stoort me wat wegens te druk.

Foto 4: Zou een heel leuke opname geweest zijn , was het niet van die achtergrond. Die is zo fel en helder dat het stoort. Ik veronderstel dat je de lichtmeting op het model hebt gedaan, maar dat de achtergrond eigenlijk helderder was. Waarom niet een invulflits gebruikt, dan had je een mooi uitgelicht model en een donkere/zachtere achtergrond.

Foto 5: Zit wel goed, en je hebt hier wel voor de moeilijkste opdrachten gekozen. Zwarte jas en witte sneeuw. Tenzij je goed het dynamische bereik van je camera kent zal je details verliezen in het zwart of het wit. Hier heb je gekozen om de jas goed te belichten en daardoor verlies je detail in de hoge lichten (sneeuw).

Foto 6: Iets te centraal, probeer de 2:3 regel toe te passen.

Foto 7: Mooie opbouw, maar ik had voor een portret layout gekozen.

Foto 8: Leuk , maar ook heel moeilijk wit en zwarte elementen.

Neem jij opnames in RAW of JPEG ? Met RAW kan je veel correcties uitvoeren in de nabewerking.
Welke witbalans heb je gebruikt ? Ik vraag dit omdat de kleuren me wat storen, die zijn niet echt crisp.

Maar je hebt wel mooie werk geleverd. :up

Mijn keuze Foto 1.

Groet

ik ga hier volgen, en het bespaart me een hoop typ-werk.. :D

BerichtGeplaatst: 31 dec 2010 01:25 
Lid
Fotografie

Hartstikke bedankt voor de tips etc. Maar hoe zit dat nou met dat AF en selectief AF? snap daar echt niets van :S

Groetjes , Anne :D

BerichtGeplaatst: 31 dec 2010 18:20 
Lid
Fotografie

Oke bedankt voor de uitleg! Ik snap het al wat beter! ik ga even in mn boekje bekijken hoe ik die punten kan instellen. Bedankt :D

BerichtGeplaatst: 01 jan 2011 15:55 
Lid
Fotografie

Bij Sony zit het in in je FN menu daar ga je naar AF-gebied. De eerste instelling is het automatische meerpunts veld, dan kiest de camera zelf het punt om te focussen. De tweede is punt-focus dan focust je camera alleen met het middelste van je 9 punten. De onderste optie is lokale focus dan kan je met je pijltjes knop zelf het focus punt bepalen ;)

BerichtGeplaatst: 01 jan 2011 21:44 
Lid
Fotografie

Oke :D bedankt! Leer zo denk stukke beter!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp