Het is 18 mei 2025 13:10

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Auteur wil een camera aanschaffen..wie kan me helpen kiezen..
 wil een camera aanschaffen..wie kan me helpen kiezen..
BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 14:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo allemaal.

Ik ben wendy, ben in het bezit van een Canon Powershot SX10 IS 10.0 megapixels
Maar ik ben op zoek naar een camera waarmee ik heel gemakkelijk bewegende beelden kan vastleggen.
Het gaat vooral om spelende/hollende honden.
Ik zoek dus een camera die een heleboel foto's razendsnel achter elkaar kan maken...
(en dan moeten ze uiteraard ook nog een beetje duidelijk zijn..)
Ik ben een rasechte leek op gebied van fotograferen, dus ik moet er zelf niet echt veel aan hoeven instellen..
Iemand enig idee in welke richting ik moet gaan zoeken?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 15:17 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Dan ben je opzoek naar een spiegelreflex :)

Sony, Nikon, Canon en andere hebben instapmodellen, en zijn allemaal wel voorzien van een volledig automatisch menu (al zullen de meeste leden alhier daar zo snel mogelijk van afstappen).

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 15:38 
Lid
Fotografie

Hahaha ik zag t ja... Geweldig!! Wat een kwaliteit staat er aan foto's op dit forum zeg!! :up
Bedankt voor je reactie!!
Groeten Wendy

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 16:35 
Lid
Fotografie

idd, spiegelreflex.. loop een goede fotowinkel binnen, en vraag of je eea mag uitproberen.. je komt niet om een pakkie boter oid, dus uittesten moet gewoon mogelijk zijn.. kijk wat lekker in de hand ligt, of de knopjes voor jou op logische plaatsen zitten, of het in jouw budget past, en wat je ermee wilt gaan doen..ik ga geen merken aanbevelen of types, want alles heeft zijn eigen voordeel en nadeel, en zijn eigen goede kwaliteiten of mindere kwaliteiten...

een toestel uitkiezen is erg persoonlijk.. :cool

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 18:32 
Lid
Fotografie

Ik vraag me af wat je verstaat onder "razendsnel achter elkaar foto's kan maken" :)
Volgens dpreview http://www.dpreview.com/news/0809/08091703canon_sx1is_sx10is.asp kan jouw Canon " 1.4 fps (full resolution) continuous shooting" aan. Aan hoeveel beelden per seconden denk je?
Wat vind je verder niet zo handig aan jouw huidige camera?
Welk budget heb je beschikbaar?

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 18:46 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Ik vraag me af wat je verstaat onder "razendsnel achter elkaar foto's kan maken" :)
Volgens dpreview http://www.dpreview.com/news/0809/08091703canon_sx1is_sx10is.asp kan jouw Canon " 1.4 fps (full resolution) continuous shooting" aan. Aan hoeveel beelden per seconden denk je?
Wat vind je verder niet zo handig aan jouw huidige camera?
Welk budget heb je beschikbaar?

Zal gewoon proberen uit te leggen waarom en wat ik zoek..Ik heb een Duitse dog, waarmee ik regelmatig wandelingen doe met andere doggen..dat spelen..dat wil ik zo graag vastleggen..maar dan zijn mijn foto's toch echt meestal bewogen..(blijft de vraag ..ligt dat aan de fotograaf of aan de camera)
Verder is het een zwarte dog, vind vaak dat ik zijn oogjes niet kan vastleggen op foto's..
dan is het gewoon een zwarte vlek op de foto..
Ik zie wel eens camera's (wel met lens) en die hoor ik dan razendsnel achter elkaar klikken...
Dan denk ik dus..moet gek gaan wil daar niet een mooie bijzitten..
Verder vind ik mijn camera wel handzaam..vind ook wel dat er soms een paar goeie foto's uitrollen.. :D tja budget..tot 800 vind ik wel een mooi bedrag voor zomaar foto's kunnen maken..

Groeten Wendy

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 18:49 
Lid
Fotografie

Je bent een nieuw lid (zie ik). Als je gewoon wat foto's hier laat zien en om advies vraagt, dan heb je denk ik binnen no-time door hoe je camera werkt (het is daarnaast verstandig om ook de handleiding door te nemen), welke instellingen je nodig hebt en bespaar je je enkele honderen euro's :)

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 19:05 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Je bent een nieuw lid (zie ik). Als je gewoon wat foto's hier laat zien en om advies vraagt, dan heb je denk ik binnen no-time door hoe je camera werkt (het is daarnaast verstandig om ook de handleiding door te nemen), welke instellingen je nodig hebt en bespaar je je enkele honderen euro's :)

Klopt, ik ben vandaag lid geworden..Onder het motto..registreer me gewoon op een fotografieforum , die weten er vast genoeg van..hopelijk wil er iemand de moeite nemen om ook een leek de weg te wijzen..
Zal ik de voorbeeld foto's gewoon hier plaatsen of moet dat onder een speciaal toppic?
Fijn dat je de moeite neemt om serieus te reageren. Ben gewoon jaloers als ik al die mooie foto´s zie op dit forum..hoop ooit een beetje in de buurt te kunnen komen .. :D

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 19:54 
Lid
Fotografie

Je kunt ze in ratjetoe plaatsen, maar daar komen dan geen tips binnen.
Enige optie die overblijft is ze dus in een beoordelingstopic te plaatsen. Tip van mij:
- plaats de foto's conform de reglementen (ik denk in het bijzonder aan de afmetingen)
- plaats de exif van de foto onder de foto
- vertel iets over hoe je de foto hebt gemaakt
- geef aan dat je de foto graag wil verbeteren, maar niet weet hoe
- wat je zelf mooi vind en wat je graag anders zou willen hebben

:)

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 20:01 
Lid
Fotografie

Henry ik denk dat de vertraging die iedere compact heeft niet weg te werken is. Ik krijg soms ook van mensen ff de compact met de vraag of ik even wil fotograferen. En dan druk ik op de sluiter, en dan ben ik klaar, alleen wil de camera na dat ik hem al naar beneden heb hangen pas gaan afdrukken. De reactiesnelheid van compacts is never te vergelijken met de reactiesnelheid van een slr. Als je daar drukt wordt ook daadwerkelijk de foto genomen.

Kijk maar eens als je met je gsm een foto gaat maken. Wat je zag, wat je dacht te gaan zien en wat er weer gegeven wordt zijn vaak 3 andere zaken bij compacts. :)

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 20:39 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Henry ik denk dat de vertraging die iedere compact heeft niet weg te werken is. Ik krijg soms ook van mensen ff de compact met de vraag of ik even wil fotograferen. En dan druk ik op de sluiter, en dan ben ik klaar, alleen wil de camera na dat ik hem al naar beneden heb hangen pas gaan afdrukken. De reactiesnelheid van compacts is never te vergelijken met de reactiesnelheid van een slr. Als je daar drukt wordt ook daadwerkelijk de foto genomen.

Kijk maar eens als je met je gsm een foto gaat maken. Wat je zag, wat je dacht te gaan zien en wat er weer gegeven wordt zijn vaak 3 andere zaken bij compacts. :)

Dus in welke richting denk jij dan?? qua aanschaf??
Groeten Wendy

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 20:44 
Lid
Fotografie

Hoi Wendy,
Ik gebruik zelf een SX20 IS, de opvolger van jouw camera zeg maar. Ik ben niet zo'n fanatieke fotograaf als velen hier, maar een "gemotiveerde liefhebber" zeg ik altijd maar.
Met de SX20 en in jouw geval de SX10 kun je zeker acceptabele :angel foto's maken. Alleen heb ik gemerkt dat, op het moment dat ik actiefoto's wil, de sluitertijd en ISO behoorlijk omhoog moet gooien. Maar de SX10 en SX20 krijgen bij een iso vanaf 400 nogal wat ruis. De afdrukvertraging (de tijd tussen afdrukken en het werkelijk maken van de foto) valt alleszins mee.
Je moet je zeker de vraag stellen of alleen voor het maken van actiefoto's de aanschaf van een SLR je zoveel waard is.
Het advies van Henry is zeker de moeite waard ... lees het handboek (dik genoeg voor een aantal genoeglijke winteravonden :D) en experimenteer met instellingen. Ik kan me inmiddels niet meer herinneren wanneer ik de laatste keer de AUTOstand gebruikt heb.
Succes met het maken van een keuze, welke dan ook

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 20:54 
Lid
Fotografie

duckie schreef:

Duckie, ik ben zelf ook met een compact begonnen (Nikon 8800) en ik ken de beperkingen van de compacts ook. Het grote verschil met Wendy36 is dat (Wendy36, vergeef het me als ik er naast zit) ik al jaren analoge fotografie achter me had staan, ik de camera ins en outs kende en wist dat ik de problemen die ik toen ondervond niet kon oplossen door de beperkingen van de compactcamera (ik kon ze niet met andere instellingen omzeilen). Daarbij dacht ik te weten wat ik wilde. Via de overstap naar een D80 (met dure lenzen) uiteindelijk toch op een D300 (met de dure lenzen) beland omdat de D80 dus ook zo zijn beperkingen heeft. De ultieme droom is de D3s (maar die had ik afgeslagen toen mijn vrouw die in New York voor mij wilde kopen...).

Uiteindelijk is het voor een ieder goedkoper als je in 1 keer op je uiteindelijke set terecht komt, maar dat hangt weer af van hoe fanatiek je in de fotografie wordt... (en of je de financiele middelen ook in 1 keer op tafel weet te leggen).

:)

BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 01:30 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Henry, bij een compact kun je een hoop dingen omzeilen, maar niet de shutterlag, echt niet.

@Wendy: veel heb je niet nodig om te kunnen wat jij wil, helaas kost dat wel wat geld. Ik zou aanraden om het goedkoopste model camera te kopen van Nikon of Canon met daarbij een 18-200mm lens, het liefst eigenmerk, maar mag ook van Sigma of Tamron zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar Canon, niet vanwege het feit dat Nikon minder van kwaliteit zou zijn, want dat is niet zo, maar vanwege dat Canon een groter assortiment heeft en er 2e hands veel meer te verkrijgen is van Canon.
Bij www.kamera-express.nl hebben ze een 1000D met Sigma 18-200mm voor 480 euro te koop. Dan heb je een leuke set waar je mee kan beginnen, uitbreiden kan altijd nog. Er zullen reacties komen dat de 1000D maar 1, foto´s per seconde kan maken en duurdere camera´s meer, maar dat is niet wat je nu nodig hebt. Leer eerst goed fotograferen, want als je 1 foto per seconde niet scherp krijgt, krijg je er zeker geen 8 scherp binnen 1 seconde.

Een 18-200 lens is zeker niet het beste wat je kunt kopen, maar als beginnende fotograaf die rennende honden wil vastleggen is het zeker een goed begin. Later kun je altijd nog kijken naar duurder en beter.

Bob

BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 01:40 
Lid
Fotografie

Bobvanduin, daar heb je helemaal gelijk in. De shutterlag (de tijd die een compact nodig heeft om een foto te maken) duurt langer dan die van welke DSLR dan ook. De vraag is of Wendy36 hier ook last van heeft.

Jouw advies om een instapmodel te nemen met een 18-200mm lens begrijp ik ok en daar kan ik ook wel achter staan. Het verscchil tussen zo'n DSLR met 18-200mm lens en je compact is dat je dus in 1klap van je shutter lag af bent en je nog steeds beschikt over een lekker zoombereik. Ook ben je in staat om eenvoudiger zaken te corrigeren c.q. Naar je eigen hand te zetten.

Canon of Nikon maakt niet zoveel uit. In de instap-reeks vind ik het belangrijk dat de camera lekker in de hand ligt en of de knopjes makkelijk voor jou te bereiken zijn. Een Canon 1000D of een Nikon D3100 is bijvoorbeeld zon instaper :)

BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 11:32 
Lid
Fotografie

Lijkt me wel he Henry :) Als je een hollende hond wilt fotograferen en je zet een compact en en een slr neer op een statief dan zijn er A meer foto's bij de SLR, waarschijnlijk ook meer scherp door een betere AF en uberhaubt meer foto's die je ook wilde.

Echt zelfs met de sport stand of in vol M kun je gewoon niet vastleggen tot het mp3tje verteld dat er weer bewogen kan worden.

Burst mode op een compact is dan misschien handig maar dan nog gooi je bakken weg tov een SLR. Gelukkig kost dat niets bij een digitale camera. Maar het blijft vervelend om 8Gb te moeten kopen omdat je 1000 foto's moet maken om er een 100 tal te hebben die je serieus wil gaan bekijken op qualiteit op een groot scherm.

Nog los van de iso performance etc. het is een sensor ter grootte of moet ik zeggen ter kleine van een kleine versie van den pink nagel tov een redelijke postzegel.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 20:42 
Lid
Fotografie

Maar ik ben vandaag in de winkel geweest....Daar ben ik wel wat wijzer geworden..
De Canon 1000D mooie opstapper zeggen ze, maar voor mij een half jaar..
Ze raden aan ff door te sparen ;) en een 500D te kopen..
Ik zie als groot voordeel ..life vieuw..ipv door de zoeker..
(maar ik ben dan ook echt een huis tuin en keuken kiekjesmaker.. :rof )
Groet Wendy

BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 21:29 
Lid
Fotografie

Die gedachte had ik ook om de instapper over te slaan. Ik denk dat die meer voor echte rechtstreekse beginners is. Zonder nu weer mensen voor hun schenen te schoppen. :)

Ik zou je dus een 500D of 550D aanraden met een EF-S 18-55 IS en EF-S 55-250IS aanraden. En na verloop van tijd een Metz AF1 of Canon 430EXII om je honden foto's te bevriezen. Nog mooier zou een 70-200 f/4 zijn met de body en een EF-S 15-85IS :)

BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 21:49 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Wendy, Liveview is niet iets wat je goed kunt gebruiken voor bewegend beeld, scherpstellen gaat veel trager dan door de zoeker, ook kun je een camera beter stil houden als de camera tegen je oog gedrukt is, waardoor je scherpere foto´s krijgt. Liveviuw is dus niet de enige rede waardoor je voor een 500D wil gaan. Verder ben ik het er wel mee eens dat de 500D een veel betere camera is.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 23:36 
Lid
Fotografie

Ook helemaal met jullie eens dat een 500D een betere camera is dan een 1000D, maar zo is een D5000 of D90 ook weer een betere camera dan een D3100 :)
Je moet zo wel oppassen dat je niet op een 1D Mark III of een D3s uit komt :)

Voor mijn vrouw dus een D3000 aangeschaft. Was een D5000 of een D90 dan niet een betere keuze? Ze wilde ook mooiere foto's maken, maar zich niet te veel verdiepen in de techniek. De D3000 heeft een handig menu waarmee je eenvoudig de juiste instellingen kunt kiezen. Een Canon was geen optie, want ik had nog een 18-200mm liggen van Nikon :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende