Ik zie wat je bedoelt.
De eerste 2 foto's hebben last van bewegingsonscherpte. Bewegingsonscherpte onstaat als de sluitertijd te langzaam is. Te langzaam in verhouding tot de brandpuntsafstand (aantal mm dat je inzoomt) en de beweging van je onderwerp. Je hebt in de eerste foto een sluitertijd van 1/125seconde. Snelle sporten zoals hockey en voetbal vragen al snel om een sluitertijd van 1/200 of 1/300 seconde. Ik verwacht dat je met zo'n sluitertijd ook de beweging van deze honden (in foto 1) wel kunt bevriezen. Een standaard regeltje is dat de sluitertijd minimaal gelijk moet zijn aan 1/brandpuntsafstand. Omdat je over een compact beschikt, moet de formule ietsje worden aangepast met de compact-omrekenfactor. Uit mijn hoofd denk ik dat dit een factor 6 is. Je brandpuntsafstand is nu 23,75mm, dus met een sluitertijd van 1/150seconden zou dit in dit geval ook moeten lukken. Voor alle zekerheid is een sluitertijd van 1/200s of 1/300s natuurlijk beter...
Om dit te doen moet je de iso-waarde van je camera verhogen. Je hebt de foto 1 gemaakt met een iso-waarde van 80. Als je deze verhoogt naar bijvoorbeeld iso 200, dan zul je zien dat je in die situatie een sluitertijd zou hebben gekregen van ongeveer 1/300seconde, wat een mooi bevroren beeld had opgeleverd. Let op! Een hogere iso-waarde levert je ook meer ruis op.... en ruis is niet mooi. Ik denk dat jouw camera bij een iso-waarde van 400 al die storende ruis zal opleveren.
Foto 2 en 3 hebben last van een waasje. Deze kun je er met een fotobewerkingspakket er gemakkelijk af krijgen. Enthousiaste hobbyisten gebruiken bijvoorbeeld Photoshop Elements (licentie kost geld), maar er zijn ook gratis pakketten beschikbaar en zelfs een pakket als Picassa kan de waas eenvoudig voor je verwijderen

Het niet zichtbaar zijn van de ogen komt doordat deze ook zwart zijn, net als de hond zelf. Ik weet zeker dat als de waas verdwenen is, je ook veel beter zicht hebt op zijn ogen...