jah, alleen maakt het weinig uit welke camera je hebt. De grote van je sensor bepaalt dit een beetje, maar zeker om te beginnen maakt dit weinig uit.
uit de vraagstelling begrijp ik dat je beginner bent, er is namelijk niet zoiets als 1 instelling voor een onderwerp. Alles is van elkaar afhankelijk, hoeveel licht heb je, wat is je afstand tot je onderwerp, welk objectief gebruik je, heb je een statief, staat er veel wind, en hoe wil ik het op de foto. Allemaal vragen die je iedere foto weer beantwoord voordat je een foto maakt, de helft niet bewust, of alleen als het een probleem is.
Ik begrijp dat je meer wilt leren over het gebruik je van je camera. Je kunt veel leren uit de handleiding. Een paar keer lezen en proberen. Als je het de eerste keer leest begrijp je dingen nog niet omdat het nieuw voor je is.
Als je de handleiding uit hebt, moet je vooral gaan fotograferen proberen, en dan weer opnieuw proberen, zo min mogelijk op de automaat. Begin zo ie zo op stand P vel wordt voor je gedaan, maar je hebt wel zeggenschap. Wil je het handmatig doen en je hebt geen idee waar te beginnen, zet hem even op automaat, of de creatieve instelling, kijk wat de camera omstreeks, neem dit over en je hebt een begin punt, van waar uit je kunt gaan experimenteren.
dan kun je nog de fotografie bijbel kopen. Dit is en boek dat zo goed als alles behandeld, het begint simpel en wordt steeds moeilijker. ik pak hem na 5 jaar fotograferen nog regelmatig even uit de kast, even zien hoe het zat.
En let op de oproepjes om op pad te gaan, probeer zo vaak mogelijk met een groepje fotografen ergens heen te gaan, je leert heel veel in 1 dag.
En dan tot slot spaar voor een cursus. Kamers-express biedt camera gerichte workshops aan duurt een paar uur, is niet veel meer dan je handleiding. Wolves fotografie biedt ook een beginners cursus aan, der mensen die daar heen gaan zijn vaak enthousiast.
|