Het is 29 jul 2025 08:15

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Is het mijn camera, of heb ik geen vaste hand....
 Is het mijn camera, of heb ik geen vaste hand....
BerichtGeplaatst: 29 jul 2010 00:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Beuntje schreef:
F2.8 en F8 zijn de grenzen van mijn camera dus daar zal ik het mee moeten stellen :shock

Laat dat een beetje los die F getallen bij dit soort camera's :)
Beuntje schreef:
er zijn aparte lenzen voor mijn panasonic FZ28, maar ik weet niet of deze iets doen met het diafragma.

Nee dat heeft geen invloed. F=diafragmawaarde en die veranderd niet met een voorzetlens. Er zijn in ieder geval een macro en een tele :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 29 jul 2010 00:39 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Oeps volgens mij wordt vergeten dat het hier om een compactcamera gaat en niet om een DSLR! Bij een DSLR gebruik je voor landschap inderdaad een hoog F-getal en voor portretjes een klein(er) F-getal, bij een compact heb je echter te maken met een ander probleem: een kleine sensor. Normaliter geldt dat met een klein diafragmagetal een kleine scherptediepte wordt bereikt. Er geldt echter ook dat met een kleine sensor het moeilijk is om een onscherpe achtergrond te creëren, behalve wanneer je heel dicht bij je onderwerp bent met je lens. Dit is dan ook gelijk de reden dat een compactcamera zo goed is in macro-fotografie. :D Een compactcamera heeft namelijk een kleine sensor, maar kan wel heel dichtbij komen in de macro(super)stand. Tijdens het fotograferen van onderwerpen die verder weg zijn, wint de kleine sensor het bijna altijd van het kleine diafragmagetal. Het probleem bij deze foto zit hem dus niet in een te beperkte DOF.

Bewegingsonscherpte door een te lage sluitertijd zo zonder meer kunnen, maar zo zien de foto's er niet uit. Ik denk dat het probleem hem vooral zit in het gebruik van een te groot autofocus punt dat misschien/waarschijnlijk ook nog dynamisch is ingesteld. Je moet zorgen dat je voor het AF-punt het kleinste punt gebruikt en deze in het midden hebt vast staan. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe je dat bij jouw camera moet instellen, daar moet ik de camera voor in mijn handen hebben.

Naverscherpen en fotobewerking in het algemeen zijn natuurlijk ook belangrijke factoren. Je update van de zeearend is al beter! Alleen geldt wel dat je door fotobewerking een onscherpe foto helaas nooit scherp kunt krijgen. Je kan alleen wat trucjes toepassen dat hij scherper lijkt....

Jeße schreef:
Als ik eerlijk ben lijkt het niet echt op bewegingsonscherpte maar gewoon niet goed in focus.
Het zou kunnen dat je camera niet precies op het juiste punt scherpstelt maar net ervoor of erna.
Dit heet respectievelijk ook wel frontfocus en backfocus, echter heb ik geen verstand van compact/brugcamera's en ik weet dus niet op dat bij dergelijke toestellen ook optreedt, al kan ik zo geen reden bedenken waarom niet.

Overigens:
Citaat:
Echter heb je een crop camera dus geen fullframe van bijvoorbeeld Nikon of Canon dan moet je de snelheid regel nog met 1.5 of 1.6 vermenigvuldigen. Dus moet je nog snellere sluitertijden aanhouden.

Dit is niet geheel juist, de algemene misvatting is dat een crop sensor je brandpuntafstand verlengt maar dit is niet zo.
Er wordt simpelweg een stuk van het beeld afgesneden omdat dit buiten de sensor valt, je brandpuntafstand is nog steeds (bijv) 400mm maar het ziet er uit als 560mm.
De regel is, hoe langer de "arm" hoe groter de beweging aan het uiteinde, dus ook meer bewegingsonscherpte maar dat is hier niet van toepassing omdat de "arm" even lang blijft.
Immers, de fysieke brandpuntafstand is niet groter/langer.

DOF betekent "Depth of Field" en het slaat op het gebied in de foto dat scherp is.
Hoe groter je F-getal (kleiner diafragma) hoe groter de DOF, dus van voor naar achter is er meer scherp.
Bij een compactcamera heb je geen last van front- of backfocus. De reden hiervoor is dat een camera of lens een max. afwijking van +/- 0.5 mag hebben om nog scherp te heten. Front- en backfocusproblemen ontstaan doordat zowel de camera als de lens beide een afwijking naar dezelfde kant hebben. Het totaal is dan meer dan 0.5 en dit is te zien doordat de focus voor of na het scherpstelpunt ligt. Bij een compactcamera zijn lens en camera één geheel dus zal er niet een combinatie ontstaan die meer dan +/- 0.5 afwijkt.

Verder klopt het dat je verschillende meningen leest over de cropfactor wel of niet meenemen in de vuistregel wat nog uit de hand te fotograferen is. Het is echter juist wel nodig om deze mee te nemen in de berekening en dat wordt duidelijk waneer je een tekening maakt van de situatie. Dit heb ik al eerder in een ander topic gedaan en de uitleg erbij gezet, dus ik mij mij er nu even makelijk vanaf door te verwijzen naar dat topic.

P.s. Ik zie dat eer ik dit plaats er alweer drie reacties zijn geweest (ik moet ook niet beginnen met schrijven en dan tussendoor iets anders doen :rof). Dus een stukje is dubbel. :DD

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 29 jul 2010 00:44 
Lid
Fotografie

Sorry Ellen :blush :P

Denk dat het ook handig als als de TS even inleest over wat basisbegrippen en hoe zaken zoals Diafragma, sluitertijd, iso, brandpunten tot elkaar in verhouding staan.

Bijvoorbeeld hier: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010 01:02 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
Sorry Ellen :blush :P
Vooruit, het is je vergeven Peter. :rof

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010 08:14 
Lid
Fotografie

Hey Wolves, logisch verhaal over die kleinere sensor en bewegingsonscherpte, zo had ik het nog niet bekeken maar je verhaal klopt wel.
De trilling is dan misschien even groot maar de verschuiving van de sensor (diodes) tov het licht is groter omdat deze kleiner is.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010 12:21 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Jeße schreef:
Dit is niet geheel juist, de algemene misvatting is dat een crop sensor je brandpuntafstand verlengt maar dit is niet zo.
Er wordt simpelweg een stuk van het beeld afgesneden omdat dit buiten de sensor valt, je brandpuntafstand is nog steeds (bijv) 400mm maar het ziet er uit als 560mm.
De regel is, hoe langer de "arm" hoe groter de beweging aan het uiteinde, dus ook meer bewegingsonscherpte maar dat is hier niet van toepassing omdat de "arm" even lang blijft.
Immers, de fysieke brandpuntafstand is niet groter/langer.

DOF betekent "Depth of Field" en het slaat op het gebied in de foto dat scherp is.
Hoe groter je F-getal (kleiner diafragma) hoe groter de DOF, dus van voor naar achter is er meer scherp.

Jesse, welnu ik heb wel gelijk. Je verhaal over de uitsnede klopt en dus geen fysieke verlenging echter doordat er een kleiner stuk uitgesneden word is er meer kans op bewegings onschepter aangezien dat kleinere uitgesneden stuk namelijk WEL op 35mm grootte wordt afgedrukt. Dus JA je meot die crop factor in generaal WEL meenemen.

Maar het is een richtlijn en geen regel! Ik kan doordat ik een Schutter Lange Afstand opleiding gevolgd heb en Scherpschutter op alle handvuurwapens der KL aardig weet hoe ik moet staan en mezelf moet 'bracen' om stabiel te staan. Hierdoor kan ik redelijk, tot op dit moment in mijn leven langere sluitertijden handteren. Sommige mensen kunnen zelf met een 4 Stops stabilisatie nog te veel bewegen en zouden een 6 stops stabilisatie nodig hebben. Wetende dat de stops stabilisatie ook onder ideale omstandigheden is bepaald betekend bijvoorbeeld dat mijn Sigma met 4 stops in de partijk eerder 2.5 of max 3 stops kan compenseren aangezien het een zwaar lange lens betreft.

De crop camera in deze heeft een nog kleinere sensor. Hierdoor is de uitsnede nog groter en dus is de kans op deze uitsnede afdrukt of als JPG opgeslagen in het 35mm formaat dus ook nog meer kans op bewegings onscherpte ZOU kunnen krijgen. Echter het gewicht en de compactheid van deze camera's zijn dan weer in het voordeel tov een ongestabiliseerde 500mm :)

Verder is de DOF en het F/B focus verhaal een beetje onzinnig id (LETOP!!!!!) dit verhaal.

Aangezien het een vaste lens constuctie is zou dit OOK tot f/b focus moeten leiden alhoewel er idd minder last van zou kunnen zijn ivm schuivende lensdelen.

DOF is leuk maar als de scherpte op het juiste plekje zit dan zou, alhoewel een tele minder diepe DOF heeft ivm tele obejctieven tov wideangle lenzen, er ook al zou het maar 5 centimeter zijn de voorste 5 centimeter van de Arend scherp moeten zijn.

De zinnige opmerking over de Scherpstelpunten is bij deze soort camera's weldegelijk een opmerking die zinvol is, aangezien die vaak dan een paar elementen kiest en daarbij dan een bepaalde DOF bepaald en daarbij een bijpassende diafragma kiest. Echter dan zou het hoofd onderwerp wel scherp moeten zijn. Mijn IXUS doet het ook zo, en het is voor Canon gebruikers beter bekend als A-DEP.

Die schakeld ook je focus punten uit, kiest een aantal punten die belangrijk zijn, bepaald aan de hand hiervan de DOF en een bijpassend Diafragma en rommeld dan wat met ISO.

Maar gewoon kunnen we stellen dat deze camera's toch iets minder presteren op hun max brandpunt, rekeninghoudend met de sensorgrootte en de ISO productie daarbij.

Ik zou van deze camera wel willen weten wat de Nativ ISO waarde is, aangezien ruis, gecompenseerd wordt in software achteraf maar dat dit tijdens de verwerking tot detail verlies leidt.

Maar daar kom ik nog wel op terug voor hen die dit willen weten want dat is geen verhaal voor ff tussen door :)

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010 17:33 
Lid
Fotografie

Jeße schreef:
Hey Wolves, logisch verhaal over die kleinere sensor en bewegingsonscherpte, zo had ik het nog niet bekeken maar je verhaal klopt wel.
De trilling is dan misschien even groot maar de verschuiving van de sensor (diodes) tov het licht is groter omdat deze kleiner is.
Mooi zo Jeße, graag gedaan!

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010 20:04 
Lid
Fotografie

Simpel voorbeeld hiervan is als je met liveview nog een keer of 5 of 10 inzoomt. Dan doe je hetzelfde als een uitsnede uit een kleinere sensor. Dan zie je iedere trilling en de snelheid van de maan :)

BerichtGeplaatst: 04 jan 2011 20:37 
Lid

na dit hier allemaal te hebben gelezen over de F en sluitingstijd

welk ecoontje word er dan eigenlijk gebruikt? de AV , M , tv , p?

BerichtGeplaatst: 05 jan 2011 00:23 
Lid
Fotografie

Die begrijp ik even niet, maar als je op Av(Canon) of A(Nikon) kiest dan zie je diafragma voorkeuze en stel je eigenlijk alleen die als variabele in. In Tv(Canon) of S(Nikon) stel je de sluitertijd in als enige variable.

In M doe je beide en is dus niet 1-2-3 aan te raden voor beginners, met Av of A kun je gerust aan de gang.

Houdt dan in de gaten wat de sluitertijd wordt bij gebruik van een bepaald diafragma en als de sluitertijd in de gevaren zone komt, dan gooi je de ISO gewoon omhoog.

Hoe de icoontjes eruit zien? Av is Aperture Value en bij Nikon gebruiken ze een A. Time Value en Shutter zijn de langere termen voor de Tv en S op de Canon en Nikon en zijn dus Shutter(sluiter) Priority(voorkeur)

M staat uiteraard voor Manueel. En de plaatjes die gebruik ik nooit, maar de handleiding kan helpen :)

En een fotocursus van Ellen, Wolvesfotografie ook :)

BerichtGeplaatst: 05 jan 2011 00:57 
Lid
Fotografie

Volgens mij moet het Beuntje wel gaan lukken met al die tips :D

BerichtGeplaatst: 05 jan 2011 01:28 
Lid
Fotografie

ik zie hier F/16 voorbijkomen voor landschappen.. dat lijkt mij een tikkie overdreven..

http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... W8AfhJ4sbQ

vul die calculator maar eens in... :) en vergeet pagina 2 ook niet te bekijken.. ;)

volledig manueel met een dslr doe ik bijna nooit.. meestal op A of S (of AV en TV).. als ik echt manueel ga, dan is dat met een oud ding (en sommigen daarvan hebben ook al enige automatisatie aan boord..zoals canon ae-1 P, minolta xg-m en pentax P50 :D ) met een twin lens reflex doe ik alles manueel, zelfs de lichtmeting.. ben je wel ff verder voordat je kunt afdrukken hoor.. :rof

BerichtGeplaatst: 05 jan 2011 06:24 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
...maar de handleiding kan helpen :)

En een fotocursus van Ellen, Wolvesfotografie ook :)
Thanks! ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2