???? Bedoel jij niet de P stand AJL?
In de M stand wordt de lichtmeter van de camera uitgeschakeld? Dat is nieuw voor me
Ik schiet ALLEEN maar in M, omdat ik een controlfreak ben en echt alle instellingen zelf wil bepalen. Ook in aktiemomenten of met rondrennende kids. Ik kijk continu door de zoeken en stel heel simpel middels 2 aparte wieltjes mijn sluitertijd en diafragma in. Ik check de lichtmeter of ik niet over of onderbelicht. Daarna check ik voor de zekerheid 1 maal het histogram. (als ik in dezelfde lichtomstandigheden blijf werken) Ik kan je verzekeren dat mijn lichtmeter nog perfect werkt hoor...JUIST in M-modus.
@ Blackangel...er is iets in je instellingen wat ik niet begrijp.
Daar waar je voldoende (zon) licht hebt gebruik je een redelijk groot diafragma en bij het kruisbeeld, waar weinig licht valt knijp je je diafragma juist meer dicht.
Je sluitertijd laat je standaard op 1/200e staan (terwijl je in M juist al je instellingen kunt aanpassen en je sluitertijd makkelijk kan verhogen naar bv 1/300 of 1/400)
De f waarden (diafragmawaarden) zijn niet de feitelijke opening van de lens in mm's ofzo, maar het is een breukgetal. Hoe kleiner het getal (bv f/2.8) hoe GROTER het diafragma. Hoe groter het getal (f/22 bv) des te KLEINER het diafragma.
Dan moet je je ook een beetje bedenken wat je met een foto wilt. Wil je een vergezicht waar alles scherp op staat, dan heb je een klein diafragma (hoog f getal) nodig. Wil je juist alleen datgene waar je op focussed scherp hebben (zoals bij portretten of macro's bv) dan gebruik je een groot diafragma (klein getal)
Aan elke diafragma opening zit een DOF vast, depth of field , oftewel je scherpte diepte. Hoe kleiner je diafragma des te groter je scherptediepte (DOF). Hoe groter je diafragma hoe kleiner het scherptegebied (DOF). Hetgene waat je op focussed is scherp...en alles wat meer naar achteren of naar voren staat, vervaagt. Bij een groot diafragma gebeurt dit dus vrij abrupt (vandaar die mooie blurry achtergrond). Hou er rekening mee dat het ook moeilijker is om precies alles scherp te krijgen wat je scherp wilt hebben, omdat in sommige situaties (hangt ook weer van je brandpuntsafstand en sensor af) 1cm te ver naar voren of achteren focussen betekent dat bv ogen er niet meer scherp opstaan. Bij een groot diafragma heb je nog een heel groot gebied voor en achter je focuspunt wat ook nog scherp weergegeven wordt.
Je zal zien dat wanneer je belichting correct is, je foto's ook contrastrijker en voller van kleur worden.
Zelf gebruik ik overigens graag spotmeeting voor mijn lichtmeting.
Succes