Ik koop de absolute top in filters (op mijn Cokin set na dan

) En gebruik het alleen als het nodig is, dus bij zandstormen, rondvliegend blubber steentjes ed.
CP ook allemaal van B+W en ook altijd allen wanneer nodig. In de afgelopen jaren een paar keer op mij langere lenzen, maar goed.
Waarom de beste? Net zoals in audio, als je iets in het geluidpad plaatst neemt de kwaliteit af, dat geldt ook voor licht. Mensen die beweren dat het beeld beter is geworden door meer overgangen van lucht en glas zijn of debiel of gebruiken drugs zonder goed de bijsluiter te lezen.

ZO die is hard, maar ik ben er klaar voor.

Dus ja een UV kopen, in de tas doen en nooit vergeten, maar alleen dan, en ALTIJD een zonnekap. CP kan wel even wachten, je voorkeur voor saturatie is ook zonder CP te behalen zie je foto van de Grand Canyon.

En vergeet het niet ALTIJD een zonnekap, en juist ook 's Avonds. Dan heb je vaker last van strooilicht door lantaarns en condensatie dan overdag. En ook in huis. Altijd! Zal niet de eerste keer zijn dat je je afvraagt waar die flare vandaan kwam.
Dat waren die gezellige niet opvallende waxinelichten op de onopvallende bijzet tafeltje.
En nog iets.
Als je je UV filter gebruikt: SCHOONMAKEN, het is recht glas en vaak minder gecoat dan je front element en heeft dus vaak of eerder last van flare.
Verder moet je maar ervaren of je last gaat krijgen van AF problemen met UV filters.