Het is 18 jul 2025 21:55

Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Auteur wil een camera aanschaffen..wie kan me helpen kiezen..
 wil een camera aanschaffen..wie kan me helpen kiezen..
BerichtGeplaatst: 13 jan 2011 23:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ja ik laat het weten....ik fotografeer al een paar jaar maar ik wil graag een niet al te zware camera dus dan kom je toch bij die twee uit....
Nah ben heel erg benieuwd naar je foto's....oh en de macro functie op de Tamron is ook erggggg leuk om mee te spelen ;)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 18:47 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
wendy36 schreef:
Zwabber schreef:
Citaat:
Wat de camera betreft..ik heb er al wat foto's mee gemaakt..en ik heb alleen maar een WAUUWW factor!!
er zal wel van alles aan mankeren, maar ik zie details..en ik vind ze zelf een partij mooi.. :D :rof
Groeten Wendy

:rof :up Helemaal goed toch.....
En ik ben net zo'n beginner hoor, weet eigenlijk nog niets!. Alleen dat ik het heel leuk vind om te doen. Dacht ook dat ik al wel "wat" wist maar sinds ik hier ben is dat wel weg :rof . De foto's die ik hier allemaal voorbij zie komen hebben voor mij bijna allemaal de WAUW faktor. Iets nuttigs behalve mooi of prachtig komt er dan ook niet uit :rof .
Ik denk wel dat ze allemaal een keer zijn begonnen :blush en toen ook nog niet zo veel konden als nu! Daar hou ik me maar aan vast ;)
En voor wat betreft de Challenge.....gewoon doen :up daar kun je alleen maar heel veel van leren....pas als ze je foto's zien kunnen ze tips of commentaar geven. Dat kan denk ik ook gewoon het best vanaf het begin...juist door hun tips en commentaar ga je nadenken over wat je doet of moet doen. En na verloop van tijd worden we dan als het goed is beter :blush

Eerlijk duurt het allerlangst hé..nou je hebt wel de beginner onder de beginners.. :blush
Ik weet net wat Iso doet, diafragma is voor mij nog een raadsel..moet mezelf eerst maar es heel goed verdiepen ..ben ik bang.... :rof
Als je na deze wetenschap denkt..joh..go ahead ..make my day..
en je vertelt me wat de bedoeling is. :rof
Ik zal mijn uiterste best doen.. maar geef nergens garantie voor.. :D :rof
Groeten Wendy

De boekjes al doorgelezen?

Op zich is de diafragma denk ik ook de moeilijkste om te weten, want die bepaald voor een groot deel je foto.

Je sluitertijd als je die goed insteld geeft de juiste snelheid van je sluiter. Als je hem langer of korter openlaat en je past de rest daarop aan houdt je nagenoeg dezelfde foto. Maar ga je aan het diafragma zitten dan verander je de scherpte diepte. Scherpte diepte zie je goed macro en vogel foto's het geeft een beetje aan welk deel scherp is.

Wil je alles scherp dan zul je een klein diafragma moeten instellen. (dat is ws iets van F22) Maar wil je maar een klein stukje scherp dan moet je een groot diafragma instellen (dat is F5.6) Nu kun je helaas niet zomaar alles doen, want een groot diafragma geeft aan dat je objectief helemaal open staat, en dus dat er veel licht binnen komt, een klein diafragma geeft aan dat je objectief dichter is, en dat er minder licht in komt. Dat betekend dan weer dat je sluitertijd moet worden aangepast.

maar ik kan dit allemaal opschrijven, je kunt dit in een half uur zelf ervaren.

neem je camera zet hem op Av en druk het kleine knopje in op de zijkant van je lens vatting. Al shet goed is hoor je nu iets sluiten. Zet je camera eens op F10 en kijk via je lens door de camera naar het licht druk op het knopje en je ziet hem een stukje sluiten. zet hem op F22 en je ziet dat die verder sluit.
Nu kun je met wat kleine prullen uit huis (paar bloemen, theekopjes, beeldjes noem maar op) het diafragma gaan uit proberen. Zet ze achter elkaar, zet je camera op een vast punt. Zoom nu in op het middelste beeldje en maak 3 foto's 1 met F5.6 q met F 10 en 1 met F22. Zie de verschillen, en let daarbij ook op de sluitertijden die de camera kiest.

Ze de camera dichterbij of verder weg en doe het nog eens.
Doe het nu ook eens met je andere objectief.

Je zult zo een beel krijgen van wat het diafragma doet met je foto.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 22:22 
Lid
Fotografie

Ter aanvulling op het verhaal van Nagtie.

1. Voor de test van Nagtie kun je het beste je 70-300mm lens er op zetten. Het effect is er ook wel bij je 15-55mm kitlens, maar minder goed zichtbaar. Stel de 70-300mm lens in op een brandpuntsafstand van 100mm (...ongeveer, dus hoeft allemaal niet precies. Een brandpunt van 150mm is ook goed).

2. Zorg er wel voor dat je sluitertijd voldoende snel is, of gebruik anders een statief, stoel, kastje, bankleuning om te zorgen dat je geen last van bewegingsonscherpte krijgt. Wat is voldoende snel? Bij een brandpuntsafstand van 150mm heb je een sluitertijd nodig van 1/150sec of sneller (dus bijvoorbeeld 1/250sec is ook goed, maar een sluitertijd van 1/50sec is te traag). Je kunt de sluitertijd beïnvloeden door de iso-waarde hoger te zetten. Voor deze test zou je gewoon je camera ergens op kunnen zetten, hoef je ook niet druk te maken over de sluitertijd en hoef je ook niet de iso-waarde te variëren.

3. Houd er bij het plaatsen van je camera en je onderwerpjes wel rekening mee dat je lens een minimale onderwerpafstand kent: de afstand die er minimaal moet zijn tussen je lens en het onderwerp. Aangezien je werkt met een 70-300mm lens, kun je gerust 3 meter afstand nemen.

4. Neem als onderwerpjes gewoon kleine dingen. Spullen die je er in het geheel op krijgt als je door je camera kijkt (met lens ingesteld op 100 of 150mm).

5. Nu het diafragma varieren, scherpstellen op het middelste spulletje en foto maken.

6. Het resultaat kun je het beste bekijken op je PC. Het schermpje achterop je Canon is daar gewoon te klein voor.

7. Je instellingen (de exif informatie) hoef je niet op te schrijven. Deze staan gewoon in je fotobestand en zijn zichtbaar met bijvoorbeeld een gratis exif-viewer als Opanda.

Succes! :)

BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 22:56 
Lid
Fotografie

Je hebt gelijk, maar iets minder duidelijk heb ik hetzelfde gezegd.
Ik denk dat ze juist met beide objectieve moet proberen om dat verschil te ervaren.

En de Tamron heeft een macro functie dus de afstand is niet zo heel groot.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2011 14:02 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik ben druk geweest met hele andere dingen ..maar dit ga ik zodra ik daar ff tijd voor heb op mijn gemakkie uitproberen! (uiteraard voor vrijdag, want dan moet ik natuurlijk wel een wereldplaat gaan schieten in het weekend.. :D )
Bedankt voor de uitleg!! :up
Groet Wendy

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7